Citat:
Ursprungligen postat av
Jumpjet
Egna upplevelser, genom kompisars upplevelser, vad jag läst i trådar här och på andra ställen, youtubevideos som vittnar om samma sak, tidningsartiklar, nyheter. Det förekommer samma information överallt och jag vet ju hur jag själv blivit behandlad.
ingen rök utan eld, vet du.
Jag håller med om att onlinedejting kan vara svårt. Du säger att det inte fungerar alls i Sverige, men det du egentligen menar är att det inte har fungerat för dig och några andra. Det finns många tecken på att onlinedejting fungerar ganska bra för många. Jag skulle gissa att åtminstone 25-50% av alla par idag möts på internet. Har försökt kolla efter källor, men är svårt att hitta något tydligt.
Att du har blivit dåligt behandlad är ju inte ett bevis för att onlinedejting inte fungerar. Det handlar om att de du har kommit i kontakt med har varit konstiga/oschyssta, eller/och att du haft svårt med det sociala samspelet.
Tinder, Hinge och diverse facebook-dejtinggrupper är som sociala medier på steroider. Extremt ytligt. Man har några sekunder på sig att stå ut från alla andra och fånga en annan persons uppmärksamhet, och dessutom få dem att vilja lära känna en bättre. Det funkar inte med en "okej" profil och lite artighetsfraser, utan man behöver verkligen visa att man tar uppgiften och personen man skriver med på allvar.
I Facebookgrupperna som tråden handlar om får man se många exempel på män med extremt slappa kontaktförsök, alternativt stora sociala svårigheter. Mycket självömkan, självupptagenhet och ensamhet. Mycket social hjälplöshet, där de endast skriver saker som "hej!", "gud vad du är vacker!" eller "vad gör en vacker kvinna som du ikväll?". Även många killar som hoppar på varandra och klankar ner på andras presentationer.
När jag har fått se tjejkompisars tinderflöden och tinderkonversationer har det inte sett mycket bättre ut. Många tafatta profiler med konstiga bilder och knepiga texter.
När jag tänker efter är det konstigt att så många par ändå möts online, trots allt.