2026-07-06, 09:53
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av LaCucaracha
Det är inte funktionen ”Facebook dating” som det snackas om här utan specifika grupper som finns. Otroligt underhållande läsning där emellanåt då man utan att behöva vara medlem får upp det i flödet.

Såpass, tack för klargörandet!
Citera
2026-07-07, 16:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jumpjet
Egna upplevelser, genom kompisars upplevelser, vad jag läst i trådar här och på andra ställen, youtubevideos som vittnar om samma sak, tidningsartiklar, nyheter. Det förekommer samma information överallt och jag vet ju hur jag själv blivit behandlad.

ingen rök utan eld, vet du.

Jag håller med om att onlinedejting kan vara svårt. Du säger att det inte fungerar alls i Sverige, men det du egentligen menar är att det inte har fungerat för dig och några andra. Det finns många tecken på att onlinedejting fungerar ganska bra för många. Jag skulle gissa att åtminstone 25-50% av alla par idag möts på internet. Har försökt kolla efter källor, men är svårt att hitta något tydligt.

Att du har blivit dåligt behandlad är ju inte ett bevis för att onlinedejting inte fungerar. Det handlar om att de du har kommit i kontakt med har varit konstiga/oschyssta, eller/och att du haft svårt med det sociala samspelet.

Tinder, Hinge och diverse facebook-dejtinggrupper är som sociala medier på steroider. Extremt ytligt. Man har några sekunder på sig att stå ut från alla andra och fånga en annan persons uppmärksamhet, och dessutom få dem att vilja lära känna en bättre. Det funkar inte med en "okej" profil och lite artighetsfraser, utan man behöver verkligen visa att man tar uppgiften och personen man skriver med på allvar.

I Facebookgrupperna som tråden handlar om får man se många exempel på män med extremt slappa kontaktförsök, alternativt stora sociala svårigheter. Mycket självömkan, självupptagenhet och ensamhet. Mycket social hjälplöshet, där de endast skriver saker som "hej!", "gud vad du är vacker!" eller "vad gör en vacker kvinna som du ikväll?". Även många killar som hoppar på varandra och klankar ner på andras presentationer.

När jag har fått se tjejkompisars tinderflöden och tinderkonversationer har det inte sett mycket bättre ut. Många tafatta profiler med konstiga bilder och knepiga texter.

När jag tänker efter är det konstigt att så många par ändå möts online, trots allt.
Citera
2026-07-07, 17:05
Medlem
lakritcs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Konstantinpoopel
Tinder, Hinge och diverse facebook-dejtinggrupper är som sociala medier på steroider. Extremt ytligt. Man har några sekunder på sig att stå ut från alla andra och fånga en annan persons uppmärksamhet, och dessutom få dem att vilja lära känna en bättre. Det funkar inte med en "okej" profil och lite artighetsfraser, utan man behöver verkligen visa att man tar uppgiften och personen man skriver med på allvar.
Alltså, var snarare oseriös och stick ut på det sättet. Typ skriv något vulgärt eller nedsättande. Ta det absolut inte på allvar. Apparna är en enda stor sandlåda dit socialt efterblivna personerna gärna söker sig.
Citera
2026-07-07, 17:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lakritc
Alltså, var snarare oseriös och stick ut på det sättet. Typ skriv något vulgärt eller nedsättande. Ta det absolut inte på allvar. Apparna är en enda stor sandlåda dit socialt efterblivna personerna gärna söker sig.

Hm, mja mjo, alltså det är ju det här som blir svårt med det sociala. Man ska visa att man är seriös men också lättsam. Lätt att det blir för mycket av det ena eller det andra om man har svårt socialt eller bara börjar övertänka. Skriver man något vulgärt kan det vara framgångsrikt ifall det uppfattas som en kul grej, men inte om det uppfattas seriöst.

Min slutsats är att olika tjejer är intresserade av olika sorters killar. Det som var framgångsrikt för mig var att ändra min profil från det jag trodde gav flest matchningar till det jag trodde gav bäst matchningar. Eftersom jag sökte en partner med potential att bilda familj med blev det en mer personlig profil med självdistans och mina intressen invävda i en kort text. De absolut flesta som såg min profil valde bort den, vilket är helt i sin ordning, eftersom rätt person fastnade för den.
Citera
2026-07-07, 17:37
Medlem
lakritcs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Konstantinpoopel
Hm, mja mjo, alltså det är ju det här som blir svårt med det sociala. Man ska visa att man är seriös men också lättsam. Lätt att det blir för mycket av det ena eller det andra om man har svårt socialt eller bara börjar övertänka. Skriver man något vulgärt kan det vara framgångsrikt ifall det uppfattas som en kul grej, men inte om det uppfattas seriöst.

Min slutsats är att olika tjejer är intresserade av olika sorters killar. Det som var framgångsrikt för mig var att ändra min profil från det jag trodde gav flest matchningar till det jag trodde gav bäst matchningar. Eftersom jag sökte en partner med potential att bilda familj med blev det en mer personlig profil med självdistans och mina intressen invävda i en kort text. De absolut flesta som såg min profil valde bort den, vilket är helt i sin ordning, eftersom rätt person fastnade för den.
Jag kan ha haft otur, men antar att det beror lite på appar också. Uppfattar Tinder som oseriöst rakt igenom - antalet kompletta profiler i ett område med +4000 användarkonton kan jag räkna på en hand. Hinge är en annan femma - där har jag haft en hel del bra konversationer - men även det är ju mest ett ställe att söka uppmärksamhet och skriva idiotiska promptar på numera. Generellt skulle jag säga att nätet är slöseri med tid om man vill framstå som seriös.
Senast redigerad av lakritc 2026-07-07 kl. 17:54.
Citera
2026-07-07, 21:21
Medlem
NiccoJs avatar
På dessa sidor tror jag man skulle kunna få till lite dejter med rätt upplägg.
Om man har en hyfsad sommarstuga/husvagn o lägger upp en bild där man sitter o solar o undrar om någon vill hälsa på.
Om man har en cabriolet eller en båt o frågar om någon vill med på en sväng. (Bild där man står vid fordonet).
Om man lagat eller bakat något gott o tar en bild framför rätten o frågar om någon vill komma o fika/äta
Man behöver sticka ut framför alla sunkiga typer med Arboga 7,2 aura.
Citera
2026-07-09, 05:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lakritc
Jag kan ha haft otur, men antar att det beror lite på appar också. Uppfattar Tinder som oseriöst rakt igenom - antalet kompletta profiler i ett område med +4000 användarkonton kan jag räkna på en hand. Hinge är en annan femma - där har jag haft en hel del bra konversationer - men även det är ju mest ett ställe att söka uppmärksamhet och skriva idiotiska promptar på numera. Generellt skulle jag säga att nätet är slöseri med tid om man vill framstå som seriös.

Och jag kan vara färgad av att jag hade tur. Jag störde mig också på folk (läs tjejer) som var uppenbart uppmärksamhetssökande. Samtidigt swipeade jag rätt mycket på fyllan när jag kom hem, bara för att få bekräftelsekickar när jag matchade med söta tjejer, så vem är jag att döma?

Det låter helt rimligt att onlinedejting inte är för alla. Jag tror också på att hålla sig till det som passar en bäst. Men oavsett om man söker via en app eller i verkligheten så är faktum att de flesta man tar kontakt med inte är intresserade, av olika anledningar, och det är ett jävla jobb i energi och känslor att aktivt försöka hitta någon att bli ihop med.
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in