2026-07-05, 11:14
Medlem
NiccoJs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 16266
Bara för att ni boomers träffade era kärringar utanför dansbandslokalen 1992, betyder det inte att samhället inte förändrats sedan dess.

Idag träffar folk sina partners online, oavsett om det gäller Facebook-grupper, Tinder, Hinge eller vad det nu kan vara.

Fast har du ens läst tråden?
Det som skrivs är väl att ingen verkar träffas i dessa grupper eftersom 99% av de som eventuellt svarar är 8 pinnar ner på någon form av skala.
Citera
2026-07-05, 11:25
Avstängd
Monerokungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NiccoJ
Ska väl börja med att säga att jag själv är gift sedan länge o betraktar detta utifrån, vilket är tur.

Då jag har flera vänner som är med i olika fb-singelgrupper för dem som söker någon kommer det dagligen upp inlägg från sådana grupper i mitt flöde. Eftersom jag ofta läser det som står kommer det upp ännu mer utan att jag är medlem i grupperna.

Mina slutsatser:
En tjej som ser bra ut får flera hundra svar, ofta med kommentarer om hennes utseende. Många av dem som svarar är äldre o många håller en väldigt låg nivå. Man ser i princip aldrig någon interaktion där den som gjort inlägget svarar någon som skrivit något.

Män som ser okey ut samt därunder får ofta inga svar alls eller enstaka svar från tjocka eller gamla damer med många katter.

Snygga killar får även de ganska måttligt med svar, någon enstaka jämnbördig dam i bästa fall men mest gamla o tjocka kvinnor o spydiga karlar.

Är detta en dejtingform som inte funkar alls, isåfall varför?
Eller är det något jag missat?

Har alltid varit så, och kommer alltid vara.

På dejtingsidor kostar vissa saker för män men gratis för kvinnor. Jämställt 🥸
Citera
2026-07-05, 11:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NiccoJ
Fast har du ens läst tråden?
Det som skrivs är väl att ingen verkar träffas i dessa grupper eftersom 99% av de som eventuellt svarar är 8 pinnar ner på någon form av skala.
Ja, det är därför jag kommenterar. Halva tråden verkar fast i 90-talet och utgår från att folk inte alls träffas via appar och sociala medier.
Citera
2026-07-05, 11:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lakritc
Ska man utgå från statistik så är det nog rimligt att anta att c:a max 5% träffas via exempelvis Tinder. Hinge är möjligen mer seriöst.

Utgå från att kanske 10-20% av männen uppfattas som attraktiva och får matchningar regelbundet. Av dessa är det få som ens leder till dejt, säg att kanske 30% av matchningarna leder till dejt. Då vet vi att 15%*30%=4,5% av fallen kan leda till något långsiktigt genom att folk öht träffas. Sedan blir ju inte alla dejter lyckade..
Vet inte var du fick din statistik ifrån, men omkring 40 procent träffar sin kärlek online.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/uppsala/psykologen-om-dejting-offline-unga-bryter-flera-trender
Citera
2026-07-05, 11:49
Medlem
lakritcs avatar
Citat:
Vet inte var du fick din statistik ifrån, men omkring 40 procent träffar sin kärlek online.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/uppsala/psykologen-om-dejting-offline-unga-bryter-flera-trender
Låter mycket högt, speciellt beroende på media (Tinder, Hinge, FB). Nyfiken på metodiken som denne Karlstadsprofessor använt sig av. Att träffas online är ju brett i sig och det är klart att alla möjliga sätt utöver de moderna som diskuteras i tråden kan räknas in. Sedan ska man ju även ha i åtanke att kurvan gått starkt nedåt sedan 2023 då intresset tydligt minskat, vilket ju faktiskt även sägs i artikeln som publicerades redan 2024.

Samtidigt gäller att bara en liten andel män, c:a 20%, bedöms attraktiva och att kvinnor nästan aldrig sveper höger: https://www.stevestewartwilliams.com/p/how-men-and-women-rate-each-other
Senast redigerad av lakritc 2026-07-05 kl. 12:03.
Citera
2026-07-05, 12:43
Medlem
godboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hirmas142
Det är som vanligt en plattform för brudar att jaga uppmärksamhet, inget annat.
"Vad gör ni på midsommar" med u-ringat och ett vinglas i handen.
Genast kastar sig alla desperata män över henne i kommentarerna..

Det där kommer titt som tätt upp i mitt Facebook trots att jag aldrig klickat på länkarna utan bara skrollat förbi. Är dessutom gift sen +15 år och har inga som helst planer på att hitta på några dumheter.

Min uppfattning är det är kvinnor i varierande åldrar som visas, dock visas ofta såna som ser bra ut oavsett ålder och som du säger så visas de inte sällan i samband med någon festarbild där de har minimalt med kläder på sig. Känns inte äkta någonstans.

Jag har testat dejting via typ Mötesplatsen på sent 90 tal och jag gjorde väl kanske 10 träffar den vägen och träffade typ en vettig men som det ändå inte vart något långvarigt med. Men det var nog inte min grej att köra nätdejting. Jag har aldrig haft bekymmer att träffa kvinnor IRL, det har funkat bäst för mig och det var så jag träffade min fru. Jag är inte emot nätdejting men det har inte varit för mig, andra har säkert haft bra lycka den vägen.
Citera
2026-07-05, 12:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lakritc
Låter mycket högt, speciellt beroende på media (Tinder, Hinge, FB). Nyfiken på metodiken som denne Karlstadsprofessor använt sig av. Att träffas online är ju brett i sig och det är klart att alla möjliga sätt utöver de moderna som diskuteras i tråden kan räknas in. Sedan ska man ju även ha i åtanke att kurvan gått starkt nedåt sedan 2023 då intresset tydligt minskat, vilket ju faktiskt även sägs i artikeln som publicerades redan 2024.

Samtidigt gäller att bara en liten andel män, c:a 20%, bedöms attraktiva och att kvinnor nästan aldrig sveper höger: https://www.stevestewartwilliams.com/p/how-men-and-women-rate-each-other
Att en minoritet av män får en stor andel av matchningarna på dejtingappar innebär inte att folk inte träffas online.

Den första länken bygger på forskning om hur par faktiskt träffas. Den andra är ett blogginlägg som tolkar data om dejtingappar.
Citera
2026-07-05, 12:57
Medlem
lakritcs avatar
Citat:
Att en minoritet av män får en stor andel av matchningarna på dejtingappar innebär inte att folk inte träffas online.

Den första länken bygger på forskning om hur par faktiskt träffas. Den andra är ett blogginlägg som tolkar data om dejtingappar.
Du lär hitta många andra och bättre källor om att enbart c:a 20% män är synliga för kvinnor på dejtingappar. Hela konceptet med dejtingappar innebär att det alltid finns någon bättre runt hörnet, så att om en liten andel män får all uppmärksamhet medan resten genom algoritmer begravs i kortleken är skäl att i alla fall ifrågasätta om hela 40% träffas genom nätet.

Men onlinedejting är som sagt bredare än dejtingappar. Så man måste ju vet metodiken och vad som egentligen mäts. Att Karlstad öht har universitetsstatus - inte en högskola - finner jag för övrigt anmärkningsvärt.
Senast redigerad av lakritc 2026-07-05 kl. 13:22.
Citera
2026-07-05, 14:14
Medlem
Citat:
Bara för att ni boomers träffade era kärringar utanför dansbandslokalen 1992, betyder det inte att samhället inte förändrats sedan dess.

Idag träffar folk sina partners online, oavsett om det gäller Facebook-grupper, Tinder, Hinge eller vad det nu kan vara.

Bara för att du inte har kamrater att festa med så behöver du inte generalisera. Mycket lättare att träffa folk på riktigt. Folk brukar träffas på jobbet eller genom vänner.

Du vet: ögonkontakt och det där ömsesidiga gillandet som man känner av direkt.

Man orkar inte skriva med massa olika brudar och sen när man väl träffas så funkar det inte alls. Det är ju helt bakvänt och enormt tidskrävande att först prata med någon för att sedan ses.

Betydligt smidigare när man vet direkt att intresse finns.
Senast redigerad av Benasque 2026-07-05 kl. 14:17.
Citera
2026-07-05, 14:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Konstantinpoopel
Off topic, men var har du fått det ifrån? Inte facebookdejting kanske, men typ hälften av alla par jag känner har träffat varandra genom Tinder, Hinge osv. Även jag och min fru matchade på Tinder, och nu väntar vi vårt andra barn.
Egna upplevelser, genom kompisars upplevelser, vad jag läst i trådar här och på andra ställen, youtubevideos som vittnar om samma sak, tidningsartiklar, nyheter. Det förekommer samma information överallt och jag vet ju hur jag själv blivit behandlad.

ingen rök utan eld, vet du.
Citera
2026-07-05, 14:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av handtralala
Helt fel. Jag är en ganska ordinär man och tycker att det finns massor av fina tjejer som vill ses därute och gärna träffas igen. Att det inte klickat i mitt fall (i princip alltid jag som valt att avsluta) får jag nog stå för själv, har haft mina egna grejer att brottas med. Visst, finns en hel del brus också, men du får kanske fila på din framtoning och försöka vara mer genuint intresserad av dem du skriver med, så kommer du hitta någon du med.
Och det tror du inte att jag har varit?
Citera
2026-07-05, 14:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Foliekavaj
Jag har tittat in i en sån grupp, gör inte det om du värderar din hjärna, rötan är total där. Det genomgående var folk som bölade rakt ut; 'Varför är det ingen som vill ha mig!?' Patetiska nödraketer rakt ut i etern alltså. Kanske man två offer hitta varandra där men annars ser jag inget värde i den mötesplatsen.
Ja, jag har inte särskilt svårt att föreställa mig det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in