2026-07-04, 15:57
Medlem
Alltså när man inte ser var svängen går i en kurva, ring med klockan så om det kommer nån mötande så vet man.
Citera
2026-07-04, 16:01
Medlem
FNLSs avatar
Blinda bör inte cykla
Citera
2026-07-04, 16:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av baldarchin
Alltså när man inte ser var svängen går i en kurva, ring med klockan så om det kommer nån mötande så vet man.

Alltså, jag fattar inte. Om man inte ser vart svängen går så kan man fråga någon och ett sätt att påkalla uppmärksamhet är att plinga med en cykelklocka? Eller är det något nytt "tecken" du talar om?
Citera
2026-07-04, 16:10
Medlem
Kapitalistkalles avatar
Det brukar jag göra. Men i andra situationer när någon går framför och blockerar vägen så blir folk förbannade när man plingar.
Citera
2026-07-04, 16:20
Medlem
Room531s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kapitalistkalle
Det brukar jag göra. Men i andra situationer när någon går framför och blockerar vägen så blir folk förbannade när man plingar.
Har folk blivit förbannade för att du plingar? 🤔

installera tåghorn 😁 lastbilstuta eller likande..
Citera
2026-07-04, 17:01
Medlem
S.O.Stolps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kapitalistkalle
Ja, ilsket plingande väcker alltid förtret. Jag kör med "dämpat pling" när jag kommer upp bakifrån. Jag håller handen på ringklockan samtidigt som jag knäpper på den lilla spaken så det låter "pluck, pluck" istället för "PLING!!!"
Citera
2026-07-04, 17:21
Medlem
Kapitalistkalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av S.O.Stolp
Ja, ilsket plingande väcker alltid förtret. Jag kör med "dämpat pling" när jag kommer upp bakifrån. Jag håller handen på ringklockan samtidigt som jag knäpper på den lilla spaken så det låter "pluck, pluck" istället för "PLING!!!"

Ja så gör jag med.
Citera
2026-07-04, 18:23
Medlem
din.mats.i.skolans avatar
Väldigt vanligt att man tutar lätt innan en blind kurva om man kör bil i många länder österut. Asien såklart, men även i Turkiet. Övriga MENA vet jag så lite om som bara är möjligt, men förmodligen även där.
Citera
2026-07-04, 19:17
Medlem
Tranquility Bass avatar
Det ska plingas i kurvor, det ska plingas när man kär om. Blir ett väldigt plingande om man ska följa dessa självutnämnda experters råd. Om det ska plingas i tid och otid tappar plinget snabb sin mening, vad är då nästa steg? Signal ā la Glassbilen? Är det inte bättre om alla trafikanter istället slutar att leva i sin egen bubbla och är uppmärksamma på övriga trafikanter när man är ute i trafiken?
Citera
2026-07-04, 20:18
Medlem
godboys avatar
Samma sak gäller när man cyklar som när man kör bil. Man skall ej köra fortare än att man klarar av att stanna på den sträckan man ser visuellt framför sig.
Citera
2026-07-04, 20:33
Medlem
Jag förstår TS, det är dock inte många ställen man överhuvudtaget behöver. Jag plingar alltid på ett särskilt ställe då det är lätt att kollidera även om man kryper fram för att cyklister och scootrar inte tar svängen ordentligt och kör ut fort i fel fält. Att jämföra med bilar är inte riktigt för de håller sig åtminstone i sitt fält.

Edit, det här stället är en kurva i en nedförsbacke och sen in i en tunnel där marken är såpass skadad att folk kör in i andra fältet den biten.
Senast redigerad av Kentarious 2026-07-04 kl. 20:37.
Citera
2026-07-04, 20:48
Medlem
JohnnySamhalls avatar
Lite relaterat och intressant.

Skoda har tydligen tagit fram en faktiskt fungerande analog koncept-ringklocka för cyklar som kan höras igenom ANC-funktionen (active noise cancellation) som många hörlurar har nuförtiden.

Skoda DuoBell bicycle bell outsmarts ANC headphones

The Skoda DuoBell is currently only a concept; Skoda has no plans to actually launch the bicycle bell on the market. However, the underlying research is to be published so that it is also available to other bicycle bell manufacturers.

https://www.notebookcheck.net/Skoda-DuoBell-bicycle-bell-outsmarts-ANC-headphones.1269061.0.html
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in