2026-07-05, 09:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kapitalistkalle
Det brukar jag göra. Men i andra situationer när någon går framför och blockerar vägen så blir folk förbannade när man plingar.

Värre än så. Plingar man i syfte att påkalla uppmärksamhet och att folk ska se sig för uppfattar många gående det som att de står i vägen och ska gå åt sidan.

Vilket resulterar i en slumpmässig och oförutsägbar kursändring påfallande ofta från gångbana ut i cykelbana och en farlig situation. Utan att de tittar sig omkring över huvud taget.
Citera
2026-07-05, 09:43
Medlem
Laszlo Kovacss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av baldarchin
Alltså när man inte ser var svängen går i en kurva, ring med klockan så om det kommer nån mötande så vet man.
Eller så anpassar man bara hastigheten till situationen.

Citat:
Ursprungligen postat av Perkulatorkaffe
Värre än så. Plingar man i syfte att påkalla uppmärksamhet och att folk ska se sig för uppfattar många gående det som att de står i vägen och ska gå åt sidan.

Vilket resulterar i en slumpmässig och oförutsägbar kursändring påfallande ofta från gångbana ut i cykelbana och en farlig situation. Utan att de tittar sig omkring över huvud taget.
Slutsatsen du borde dragit är att du bör plinga tidigare. Ta höjd för att de gående kommer irra omkring i 3-4 sekunder. Dessutom brukar gående reagera lugnare när de hör ljudet på distans och inte paniknära.
Citera
2026-07-05, 12:17
Medlem
Kapitalistkalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Perkulatorkaffe

Ja så är det. Jag försöker istället låta lite när jag närmar mig. Växla upp och ned, harkla mig mm. Men många går med lurar så det hjälper ju inte alltid.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in