2026-07-04, 15:21
Medlem
Johan Forsell säger i nyheterna att våldtäkt är ett grovt våldsbrott, därför är utvisning en rimlig konsekvens, även för en flykting. (https://www.svt.se/nyheter/inrikes/efter-uppmarksammade-domen-for-valdtakt-pa-meya-fn-andrar-sina-riktlinjer)

Åklagarmyndigheten skriver såhär i sin ordlista:

" Våldsbrott: Brott som innebär våld mot en annan person, t.ex. mord och misshandel, men även våldtäkt.
(se https://www.aklagare.se/ordlista/v/valdsbrott/)

Men samtidigt beskriver de "våldtäkt" såhär:
" Våldtäkt Den som genomför ett samlag, eller en jämförbar sexuell handling, med en person som inte deltar frivilligt ska dömas för våldtäkt."
(se https://www.aklagare.se/ordlista/v/valdtakt/)

Det går inte ihop. Är våldsbrott något som inbegriper våld? Isåfall kan inte våldtäkt räknas in eftersom våldtäkt inte behöver inbegripa våld eller ens hot om våld, bara ett samlag "eller jämförbar sexuell handling" som är ofrivillig.

Menar man kanske att "våldsbrott" är brott där våld KAN ingå? Men då skulle ju t.ex. "rån" också anses vara ett våldsbrott(?)

Jag tycker inte det här går ihop.
Citera
2026-07-04, 15:34
Medlem
Våld "ingår" i ordet, ofrivillig betyder att du använder "våld" (utnyttjar personen fysiskt), ett rån räcker att du säger ge mig pengarna under hot då har man inte gjort våld på personen.
Citera
2026-07-04, 15:36
Medlem
SoulOfSophias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enok71
Johan Forsell säger i nyheterna att våldtäkt är ett grovt våldsbrott, därför är utvisning en rimlig konsekvens, även för en flykting. (https://www.svt.se/nyheter/inrikes/efter-uppmarksammade-domen-for-valdtakt-pa-meya-fn-andrar-sina-riktlinjer)

Åklagarmyndigheten skriver såhär i sin ordlista:

" Våldsbrott: Brott som innebär våld mot en annan person, t.ex. mord och misshandel, men även våldtäkt.
(se https://www.aklagare.se/ordlista/v/valdsbrott/)

Men samtidigt beskriver de "våldtäkt" såhär:
" Våldtäkt Den som genomför ett samlag, eller en jämförbar sexuell handling, med en person som inte deltar frivilligt ska dömas för våldtäkt."
(se https://www.aklagare.se/ordlista/v/valdtakt/)

Det går inte ihop. Är våldsbrott något som inbegriper våld? Isåfall kan inte våldtäkt räknas in eftersom våldtäkt inte behöver inbegripa våld eller ens hot om våld, bara ett samlag "eller jämförbar sexuell handling" som är ofrivillig.

Menar man kanske att "våldsbrott" är brott där våld KAN ingå? Men då skulle ju t.ex. "rån" också anses vara ett våldsbrott(?)

Jag tycker inte det här går ihop.

Samlag med en person som inte vill är en våldsam handling ja. Den som blir våldtagen har en våldsam upplevelse.
Citera
2026-07-04, 15:44
Medlem
din.mats.i.skolans avatar
Citat:

Rån klassas som ett våldsbrott. Den som rånar hotar med våld, direkt med ett vapen, eller kanske mer subtilt (jag vet var dina barn går i skolan)).
Citera
2026-07-04, 15:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tjanska
Våld "ingår" i ordet, ofrivillig betyder att du använder "våld" (utnyttjar personen fysiskt), ett rån räcker att du säger ge mig pengarna under hot då har man inte gjort våld på personen.

Men att utnyttja någon fysiskt är ju inte nödvändigtvis våld? Exempelvis anställda som utför fysiskt arbete utnyttjas ju fysiskt. Eller om jag köper massage utnyttjar jag ju massören fysiskt.
Citera
2026-07-04, 15:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av din.mats.i.skolan
Rån klassas som ett våldsbrott. Den som rånar hotar med våld, direkt med ett vapen, eller kanske mer subtilt (jag vet var dina barn går i skolan)).

Ja det har du rätt i.
Citera
2026-07-04, 16:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av din.mats.i.skolan

Du som har koll: är även psykisk misshandel ett våldsbrott kanske?
Citera
2026-07-04, 16:16
Medlem
din.mats.i.skolans avatar
Citat:
Du som har koll: är även psykisk misshandel ett våldsbrott kanske?

Den nya lagen som kom nyss heter ju Lag om psykiskt våld. Det namnet indikerar ju att det räknas som ett våldsbrott. Jag hade satsat mina pengar på det alternativet.
Citera
2026-07-04, 16:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SoulOfSophia
Samlag med en person som inte vill är en våldsam handling ja. Den som blir våldtagen har en våldsam upplevelse.

Fast är det verkligen så nu för tiden? Det var inte längesedan det startades en tråd om en kille som olovligen försökte plantera sin säd i busken och därför dömdes för våldtäkt. Nu dömdes han till lagens mildaste straff om 4 år om jag inte minns fel och det känns ju okej. Men att från det gå till att det är en våldsam upplevelse eller våldsam handling att "våldta".

Om den här killen hade gett henne en lättare örfil och sprutat henne i ansiktet efter sexet hade han i värsta fall dömts för ringa misshandel om tjejen hade anmält det. Sen känns ju den lättare örfilen kanske onödig men med tanke på att folk stryper varandra osv så är det kanske inte hela världen.

Sen vet jag inte för som det är nu är väl var och varannan man som förlorade sin oskuld utan kondom våldtäktsmän om tjejen uttryckligen inte bett om ejakulation inuti sin, du vet vad...
"Själaslukare" vore kanske ett bra ord?

Nu hamnar jag kanske lite utanför topic, men man kanske skulle införa ringa våldtäkt och försök till ringa våldtäkt som brott? Så att man kanske riskerar 4 år som maxstraff för misslyckad ejakulation men att det då krävs att det inte var första gången.
Är det första gången kanske det räcker med ett par år i fängelse.
Citera
2026-07-04, 16:36
Medlem
Nej - inte idag - men det var så once-upon-time - o det säkraste sättet att få gm dömd
var fyskiska skador (utöver bevisad sex)

Då lär ingen ha blivit dömd när kvinnan sov o inte gjorde motstånd.

Känd sångerska gick upp o la sig på hotellet i helsingborg - mannen var kvar
i baren - någon random smög sig in kröp ner i sängen o satte-den-diit. Kvinnan
trodde att det var hennes man o deltog till att börja med - sen märkte hon att
det inte var hennes man o började agera - mannen dömdes för våldtäkt -
vet inte om han fick stryk också om mannen kom i tid
Citera
2026-07-04, 18:12
Medlem
Ska ge dig ett ärligt svar då flera här i tråden verkar vara lite vilsna. Det finns normativa och deskriptiva innebörder av ord som vi stöter på i vardagen. Kort och gott så är en normativ definition av våld oftast tyngd av moraliska argument. Således en abstraktion av våld till något mer än bara "fysisk påtryckning" eller "styrka som påtrycknings- och bestraffningsmedel". Detta senare är den deskriptiva definitionen i SAOL som också bör åtminstone som jag förstår det vara så som ordet våld typiskt sett används av befolkningen. Den normativa definitionen som du ser i tråden, och som åklagarmyndigheten och politiker använder är just abstraktionen av begreppet istället för det som folk faktiskt tänker på när man nämner våld. Oftast så tänker man ju just på ödesdigra händelser som att få permanenta fysiska men, att bli mördad, rånad eller våldtagen med ytterligare våld (att få en kniv mot sig är ett hot om våld men inte nödvändigtvis våld i sig och därför står det uttryckligen i brottsbalken om hot om våld). Att bli våldtagen är inte i sig en våldshandling enligt den definitionen då brottet är en kränkning av sexuell självbestämmanderätt och inte i samma grupp som mord, mordförsök, misshandel och dråp.

Sedan går det definitivt att argumentera att grov våldtäkt å andra sidan bör vara ett våldsbrott då det precis som rån typiskt involverar fysiskt våld eller hot om sådant. Det går i samma veva även att argumentera att mord skulle kunna gå till på ett icke våldsamt sätt. Roligt ämne att diskutera men ser inte riktigt vad det har för betydelse ifall våldtäkt, särskilt dagens syn på våldtäkt, ska klassas som våld eller inte utan tycker snarare det är intressant att diskutera varför exempelvis grov våldtäkt och grovt rån har samma straffskala som synnerligen grov misshandel. Ifall någon våldtar någon i ett trapphus under knivhot i fem minuter så skulle de teoretiskt kunna få högre straff än någon som hugger handen av någon. Jämför fallet med den utländska gärningsmannen som våldtog den unga brevbäraren och den unga man som fick sin hand avhuggen. I det första fallet så fick gärningsmannen 6 års fängelse, i det andra fick ena 6.5 års fängelse och den andra 3.5 år. Så det är tydligt så att samhället nu för tiden ser våldtäkt som ett extremt klandervärt brott och därför vill man mer och mer associera det med "faktiska" våldsbrott. Det belyser något att samhället nuförtiden troligen går mot att se integritetsbrott som likvärdiga just våldsbrott.
Senast redigerad av nattochdagg 2026-07-04 kl. 18:53.
Citera
2026-07-04, 19:28
Medlem
Onanikrems avatar
Visst, om jag skulle bryta ner dig och ta dig i pruppen är det ett våldsbrott. Samma om jag skulle hota dig tills du ställde dig på alla fyra, det är ett våldsbrott.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in