Igår, 15:31
Medlem
smickras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Riksreptilen
De vill nog inte ha samma kunder som Biltema så riktigt låga priser och ett klientel som sitter med laptop/mobil i 90 min vill nog inte Wayne ha på sina ofta centrala och dyra lägen.

Förutom ökade hyror så har de nog inte hanterat Foodora-omställningen lika bra som mer matiga fikkedjor är min killgissning.

Ja men då går det ju som det går också. You do the math.
Citera
Igår, 15:32
Medlem
smickras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blatteman
Tråkigt att waynes går i konkurs eftersom det till skillnad mot utländska espresso house iallafall hade svenska ägare.

Men du måste verkligen ha extremt lågt iq.

Du var ju snubben som på allvar trodde att genom att höja bensinskatterna till 100kr per liter så skulle du få gratis kollektivtafik betalda av bilisterna.

Ännu ett white trash inlägg med lågt iq från dig alltså.

Vill du ha kaffe för 5kr på ett vanligt seriöst cafe som betalar alla dina bidrag= skatter + bensinskatter + hyror +momsskatter+ kortköpavgifter till banken + europas högsta arbetsgivarskatter får du se till att avskaffa alla de skatterna först.

Efter det får du se till att staten reglerar giriga hyresvärdar från att ta fantasihyror..

Efter det får du övertala de anställda att jobba för 30kr i timmen och ägaren att ta ut 0vinst på sitt arbete.

Då kan du kanske få kaffe för 5kr koppen som på 80talet.

Inte alla kan skattefuska som biltema och ikea och ha 0kr i hyra och ta 0 vinst på cafeet för att lura in lågbegåvade in i varuhuset att köpa kinaskräp och döda alla svenska industrier orter och jobb och bygga fler kinavaruhus.

Nej precis, men då går det ju i konkurs. Uppenbarligen
Citera
Igår, 15:33
Medlem
Imnshos avatar
Kaffer med kanylballe finns i förbutiken på Biltema för 5 kronor!
Citera
Igår, 15:34
Medlem
smickras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grodanskurt
Vilken kedja är det som har billigt kaffe? Svar: Ingen

Då är det inte så märkligt att stället gått omkull tänker jag.
Citera
Igår, 15:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grodanskurt
Vilken kedja är det som har billigt kaffe? Svar: Ingen

Börjes i Tingsryd tar väl fortfarande 1,5kr för en kopp kaffe vill jag minnas. Fast han räknas väl inte som en kedja. Men kan han så borde väl alla kunna göra det kan man tycka.

Jag tänkte inte på det men jag tror att Waynes hade öppet idag när jag var inne på stan. Så det verkar väl rulla på ändå. Men alla platserna är väl någon form av franchise så de kan väl köra vidare. Är det inte bara huvudkoncernen som konkat?
Citera
Igår, 15:57
Medlem
grodanskurts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 101000111
Börjes i Tingsryd tar väl fortfarande 1,5kr för en kopp kaffe vill jag minnas. Fast han räknas väl inte som en kedja. Men kan han så borde väl alla kunna göra det kan man tycka.

Jag tänkte inte på det men jag tror att Waynes hade öppet idag när jag var inne på stan. Så det verkar väl rulla på ändå. Men alla platserna är väl någon form av franchise så de kan väl köra vidare. Är det inte bara huvudkoncernen som konkat?

Ja, du har rätt.

Biltemas 5 kr för kaffe och bulle är bättre än den där Börje. Börjes i Malmö har bara hästprylar.
Citera
Igår, 16:02
Medlem
Inga av de lååågpriis ni nämner har riktiga espresso handtagsmaskiner-
Starbucks har sina egna o de är fast förprogrammerade o inte ok
Citera
Igår, 16:06
Medlem
grungewhores avatar
Märklig artikel. Det handlar alltså om att tre enheter går omkull för att franchisetagaren rackat upp skulder?
Citera
Igår, 16:06
Medlem
grodanskurts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SC430
Inga av de lååågpriis ni nämner har riktiga espresso handtagsmaskiner-
Starbucks har sina egna o de är fast förprogrammerade o inte ok
Åh fan, fint ska det vara för att duga åt herrn minsann
Citera
Igår, 16:13
Medlem
grodanskurts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grungewhore
Märklig artikel. Det handlar alltså om att tre enheter går omkull för att franchisetagaren rackat upp skulder?
Nä, franchisegivaren har dragits med i fallet alltså, men verksamheten fortsätter i nytt bolag.
Citera
Igår, 16:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smickra
När jag bodde på västkusten fikade jag ofta på Rasta i Lilla Edet. 10:- och gratis påfyllning.
Lite dyrt kanske men det var då, 1990, deras enskilt största inkomst.
De gick runt på kaffet kan man säga.

10kr motsvarar cirka 21kr idag och det var billigt.

Idag kan man oftast inte sälja för det billiga priset 21kr på rasta med fri påfyllning pga fler regleringar,skatter,bankkort och annat +mycket högre konkurrens från mcdonalds,max,burger king,subway och andra som snott alla matkunder på vägen så man måste sälja kaffet dyrare än 21kr för att kunna betala löner,el,skattermkortköpsavgifter och alla andra avgifter.

Med andra ord en lockvara på 90talet att sälja kaffe för motsvarande 21kr med fri påfyllning på rasta pga hög genomströmning av bilar för de flesta köpte till en bulle,macka eller besökte kiosken samtidigt som de tjänade stålar på och det fanns lagom konkurrens på den tiden från andra och inte överkonkurrens från stora kedjor som idag.
Citera
Igår, 16:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smickra
Är det inte den kedjan där en liten kopp vanligt bryggkaffe kostar över 20:-?
I så fall är det förståeligt. Vem går ut för att köpa dyrt kaffe.
Sänk priset till 5:- så kommer ställena sjuda av liv.

20? Du menar 40kr+
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in