2026-07-05, 14:26
Medlem
Orcinus-orcas avatar
Mina fördomar säger mig att deras målgrupp främst är unga kvinnor som dricker kaffe från dessa dyra ställen, för att de sett att kvinnliga "influensers" de följer gör så och postar bilderna i sociala medier. Om mina fördomar stämmer så kanske vi ser en trendförändring hos dessa unga kvinnor. Beror det på sämre ekonomi eller att det inte är lika inne längre att dricka svindyrt kaffe varje dag?

Det här är ett problem för alla dessa typer av företag som riktar in sig på en specifik målgrupp så hårt. Förhoppningsvis är det här bara början och fler av dessa kedjor går under, till förmån för genuina kaféer. Vill man ha sin islatte som bara smakar socker så finns färdiga alternativ i butikerna som smakar minst lika illa för några tior billigare. Nackdelen i det hela är väl att alla unga tjejer som inte klarar av ett riktigt jobb, nu kommer att få det svårare.
Citera
2026-07-05, 14:35
Medlem
jonterls avatar
Fattar inte hur varken Waynes eller Espresso House kan gå runt. Deras kaffe smakar absolut skit, beställ en kopp svart ist för supersockrade pumpalattor så blir det tydligt. Svagt jävla meskaffe. Så vill de ha typ 60kr för det bruna vattnet.
Citera
2026-07-05, 14:37
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Jan-A
Ohh vad mysigt 🤣
Och en delicatokopia med palmolja till kaffet också? Eller en korv med 29% kött?

Det ska inte vara mysigt. Garvsyran ska fräta hål på matstrupen.
Citera
2026-07-05, 14:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jonterl
Fattar inte hur varken Waynes eller Espresso House kan gå runt. Deras kaffe smakar absolut skit, beställ en kopp svart ist för supersockrade pumpalattor så blir det tydligt. Svagt jävla meskaffe. Så vill de ha typ 60kr för det bruna vattnet.

Du fattar inte det?
Citera
2026-07-05, 14:53
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Jag går förbi flera restauranger och fik i Stockholm varje dag olika tider på dygnet t.ex Bröd och salt och Espresso house. Förvånansvärt få kunder och enorma öppettider och tjejer i kassan som jobbar ihjäl sig för fem kunder som sitter ute i solen i två timmar med sin laptop och bara tar en kopp. Helt klart en svår bransch att tjäna pengar på, med svenska löner.

Ganska många lunchrestauranger bjuder på gratis fika till Dagens lunch och förvånansvärt många har hyffsad smak lika bra som svenska fik som mest lever på sitt kaffe.
Citera
2026-07-05, 14:59
Medlem
Waynes pop-up i Mellbystrand har även öl, vin och bubbel. Kanske ska ha det som standardutbud överallt? Kan ev generera fler kunder.
Citera
2026-07-05, 16:12
Medlem
needAlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kammadaj
Jag tycker det där låter lite märkligt!
Är det 3 av de 58 kaféerna som inte kunnat betala hyran och hela kedjan har gått i konkurs pga detta?
Sedan är jag föga förvånad att någon av dem inte har kunnat betala hyran.
Den där kedjan har sina lokaler på absolut toppläge, vilket ger säkert groteskt höga hyror.
De behöver nog tänka om lite i detta om de inte helt ska behöva kasta in handduken från den svenska marknaden.
När det gäller café, så är konkurrens närmast till mördande och många ställen är välkända för att rosta sina egna bönor till bryggkaffet.
"Från den svenska marknaden"? Är ju ett svenskt bolag/franchise från början. Finns de ens etablerade utomlands? Sedan vetefan om konkurrensen är mördande. Vilka tänker du på då? Någon gammal smörkransen och icas förbutik? Men pro tip är ju då att kanske inte ta 30 spänn för en kopp kaffe. Jag kan köpa det för 10 kr i kiosken bredvid..
Citera
2026-07-05, 16:13
Medlem
1335991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blatteman
Nu har du väl ändå fel.

Utländska espresso house slutade ta kontanter och vägrat det under alla år.

waynes coffee tog kontanter långt efter om de inte slutat med det på senare år?
Eller om det var några oseriösa franchisetagare som själva slutat ta kontanter?

Jobbar en del och det finns ingen waynes i krokarna så vet inte huruvida de gör det idag eller inte

När jag bodde i Farsta och skulle handla på Wayne var detta en ny butik,ca 10 år sedan,de tog bara kort!!!
Citera
2026-07-05, 16:16
Medlem
needAlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kammadaj
Jag tycker det där låter lite märkligt!
Är det 3 av de 58 kaféerna som inte kunnat betala hyran och hela kedjan har gått i konkurs pga detta?
Sedan är jag föga förvånad att någon av dem inte har kunnat betala hyran.
Den där kedjan har sina lokaler på absolut toppläge, vilket ger säkert groteskt höga hyror.
De behöver nog tänka om lite i detta om de inte helt ska behöva kasta in handduken från den svenska marknaden.
När det gäller café, så är konkurrens närmast till mördande och många ställen är välkända för att rosta sina egna bönor till bryggkaffet.
"Från den svenska marknaden"? Är ju ett svenskt bolag/franchise från början. men visst, ska ju tydligen finnas i 7 länder nu så måste ju ändå gått ok?
Citera
2026-07-05, 17:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snickartasken
Du har visst ingen koll på vad det kostar ett företag att leverera en kopp kaffe till kund. Dom har smethöga hyror, personalkostnader, priset på kaffebönor, elkostnader. Dom tar så mycket betalt som dom behöver för att gå runt och en slant i vinst förhoppningsvis.

Lär vara hyrorna som är döden för de flesta lär inte vara gratis i Gallerian.

Sen förundras jag över hur människor inte förstår varför en kaffe på Waynes kostar +40:- medan en kaffe på Biltema kostar 5:-.
Citera
2026-07-05, 17:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av needAlife
ja men det det där med hyrorna måste någon gång fallera för det är helt sjukt hur det ser ut på många håll idag. Räcker att kolla sveavägen i Stockholm. för 10-15 år sedan var varenda kvadratmeter uthyrd och det fanns allt från Webhallen till små kiosker och kul barer. Nu är 50% igenbommat. Då är det 50% som de inte ens får någon hyra för alls. Vad är vitsen med det? Det finns således ytterst få som ens känner att det är värt det. Ändå kan man hitta öl för 35 där dock men de säljer ju massor iofs.

Vitsen med det är att inte sänka värdet på fastigheten och sedan åka på dyrare ränta.
Citera
2026-07-05, 17:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rabiate Runar
Lär vara hyrorna som är döden för de flesta lär inte vara gratis i Gallerian.

Sen förundras jag över hur människor inte förstår varför en kaffe på Waynes kostar +40:- medan en kaffe på Biltema kostar 5:-.

Ja men man kan inte förvänta sig så mycket av folk.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in