Igår, 14:43
Medlem
Riksreptilens avatar
Hyresskulder som det brukar bli till slut.

https://www.expressen.se/nyheter/expressen-direkt/?post=65645614-68c8-49ca-bc18-9de05dfcd67b

" Den svenska kafékedjan Wayne’s Coffee har gått i konkurs. Bakom konkursen ligger växande hyresskulder, rapporterar Di.

När flera kaféer inte har kunnat betala sina hyror har franchisegivaren tagit på sig kostnader och skulder, förklarar bolagets största ägare, Henrik Mattsson, för tidningen.

–Det rör sig om tre enheter som inte har kunnat hantera hyran och kostnaderna helt enkelt, säger han.

Enligt konkursförvaltaren uppgår skulderna till minst 10 miljoner kronor. Ett annat bolag kommer att driva verksamheten vidare, uppger Henrik Mattsson. Varumärket eller franchisetagarna ska dock inte påverkas.

I Sverige har varumärket 58 kaféer.
Senast redigerad av Riksreptilen Igår kl. 14:43. Anledning: Stsvfel
Citera
Igår, 14:46
Medlem
smickras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Riksreptilen

https://www.expressen.se/nyheter/expressen-direkt/?post=65645614-68c8-49ca-bc18-9de05dfcd67b

" Den svenska kafékedjan Wayne’s Coffee har gått i konkurs. Bakom konkursen ligger växande hyresskulder, rapporterar Di.

När flera kaféer inte har kunnat betala sina hyror har franchisegivaren tagit på sig kostnader och skulder, förklarar bolagets största ägare, Henrik Mattsson, för tidningen.

–Det rör sig om tre enheter som inte har kunnat hantera hyran och kostnaderna helt enkelt, säger han.

Enligt konkursförvaltaren uppgår skulderna till minst 10 miljoner kronor. Ett annat bolag kommer att driva verksamheten vidare, uppger Henrik Mattsson. Varumärket eller franchisetagarna ska dock inte påverkas.

Är det inte den kedjan där en liten kopp vanligt bryggkaffe kostar över 20:-?
I så fall är det förståeligt. Vem går ut för att köpa dyrt kaffe.
Sänk priset till 5:- så kommer ställena sjuda av liv.
Citera
Igår, 14:50
Medlem
Vitiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smickra

Mer!
Jag gick in och fikade på Waynes en gång. Mycket höga priser, så det blev inga fler besök på Waynes.
Citera
Igår, 14:56
Medlem
grodanskurts avatar
Citat:
Vilken kedja är det som har billigt kaffe? Svar: Ingen

Citera
Igår, 14:56
Medlem
Vet faktiskt inte om jag någonsin varit där. Fikakulturen är tyvärr lite på utdöende, när det gäller att gå ut på en fika.
Hade de gamla arbetarcafeerna funnits kvar hade jag gärna fikat ute ofta. Rejäla smörgåsar och gott kaffe. Man blev både mätt och nöjd.
Finns några enstaka kvar här och där men de är sällsynta.
Den här kedjan får gärna konka för min del, kommer inte sakna en sekund.
Citera
Igår, 14:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Riksreptilen

Jag tycker det där låter lite märkligt!
Är det 3 av de 58 kaféerna som inte kunnat betala hyran och hela kedjan har gått i konkurs pga detta?
Sedan är jag föga förvånad att någon av dem inte har kunnat betala hyran.
Den där kedjan har sina lokaler på absolut toppläge, vilket ger säkert groteskt höga hyror.
De behöver nog tänka om lite i detta om de inte helt ska behöva kasta in handduken från den svenska marknaden.
När det gäller café, så är konkurrens närmast till mördande och många ställen är välkända för att rosta sina egna bönor till bryggkaffet.
Citera
Igår, 15:00
Medlem
Jordgubbes avatar
Lite slirigt. De har gått i konkurs för att tre enheter inte klarade sina hyror ... så franchisegivaren har betalat för dem ... men ändå gått i konkurs dvs tänker inte betala ca 10 miljoner i skulder ... och alltsammans kommer leva vidare under annat namn ... men vilket vill vi inte säga. Klart som korvspad.
Citera
Igår, 15:01
Medlem
Waynes är ett plagiat på Starbucks - såg en uppstartning - där skrev man snart öppnar starbucks
här - men det vara bara lock-bluff o båg

Kaffet smakar bittert - händer att jag fikar där när jag är på jobb-
fixa en dubbel espresso på bryggkaffet - helt ok - en del säger nej
o då går jag.

Det är nog så att antingen har waynes hyreskontrakten o återdebiterar -
eller så betalar waynes för att stoppa in någon ny dåre de kan zuuugaa pengar av.

Utan att göra reklam kan jag säga att följande har godare espresso:

Fabrique Chokladfabriken De Matteo BAK Johan i Nyström när man kan välja sorter - Cafe Nero är hyggligt också o merparten har betydligt bättre bakverk - dömer ut Starbucks pga låsta volymer

20 kr för bryggkaffe - det är minst normalt idag - nog relativt billdigt. När jag började dricka
uteespersso kostade en dubbel 2xbrygg idag undefär samma (om man räknar volym)

De har omstrukturerat o sålt 2018 till tyskt bolag Grundarna av Wayne's coffee väljer att sälja bolaget till tyska TRE (Tank und Rast Entwicklungsgesellschaft), som i sin tur ägs av koncernen Tank und Rast gruppe.

Samtidigt byter man om på vd-posten: Anders Stål lämnar positionen (och sitt ägande) och ger plats åt tidigare Sverige-chefen Mats Hörnell.

Kedjan har sedan den startade 1994 ägts och drivits av samma grundare, och har vuxit till att i dag omfatta omkring 125 enheter i sju länder.

I och med nya ägarens inträde i bolaget kommer siktet att ligga på att öka expansionstakten, bland annat genom att fortsatt fokusera på konceptet "Swedish fika".
Senast redigerad av SC430 Igår kl. 15:07.
Citera
Igår, 15:02
Medlem
Riksreptilens avatar
Citat:
De vill nog inte ha samma kunder som Biltema så riktigt låga priser och ett klientel som sitter med laptop/mobil i 90 min vill nog inte Wayne ha på sina ofta centrala och dyra lägen.

Förutom ökade hyror så har de nog inte hanterat Foodora-omställningen lika bra som mer matiga fikkedjor är min killgissning.
Citera
Igår, 15:04
Medlem
Citat:

Tråkigt att waynes går i konkurs eftersom det till skillnad mot utländska espresso house iallafall hade svenska ägare.

Men du måste verkligen ha extremt lågt iq.

Du var ju snubben som på allvar trodde att genom att höja bensinskatterna till 100kr per liter så skulle du få gratis kollektivtafik betalda av bilisterna.

Ännu ett white trash inlägg med lågt iq från dig alltså.

Vill du ha kaffe för 5kr på ett vanligt seriöst cafe som betalar alla dina bidrag= skatter + bensinskatter + hyror +momsskatter+ kortköpavgifter till banken + europas högsta arbetsgivarskatter får du se till att avskaffa alla de skatterna först.

Efter det får du se till att staten reglerar giriga hyresvärdar från att ta fantasihyror..

Efter det får du övertala de anställda att jobba för 30kr i timmen och ägaren att ta ut 0vinst på sitt arbete.

Då kan du kanske få kaffe för 5kr koppen som på 80talet.

Inte alla kan skattefuska som biltema och ikea och ha 0kr i hyra och ta 0 vinst på cafeet för att lura in lågbegåvade in i varuhuset att köpa kinaskräp och döda alla svenska industrier orter och jobb och bygga fler kinavaruhus.
Senast redigerad av Blatteman Igår kl. 15:13.
Citera
Igår, 15:07
Medlem
grodanskurts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SC430

Fabrique Chokladfabriken De Matteo BAK Johan i Nyström när man kan välja sorter - Cafe Nero är hyggligt också o merparten har betydligt bättre bakverk - dömer ut Starbucks pga låsta volymer

Starbucks har nästan helt försvunnit, din filur

Den i Malmö stängde 2017
Citera
Igår, 15:30
Medlem
smickras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grodanskurt
Vilken kedja är det som har billigt kaffe? Svar: Ingen

När jag bodde på västkusten fikade jag ofta på Rasta i Lilla Edet. 10:- och gratis påfyllning.
Lite dyrt kanske men det var då, 1990, deras enskilt största inkomst.
De gick runt på kaffet kan man säga.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in