2026-07-04, 13:16
Medlem
Klandalfs avatar
Var och när har du ätit Wagyu A5?
Citera
2026-07-04, 13:33
Medlem
Hulebackens avatar
Kanske lite OT, men hyfsat rätt.

Varför har irländskt kött så dåligt rykte? Fattar det med antibiotika, men det verkar ju standard utanför Norden ungefär.

Någon som har koll varför irländsk anses så kass?
Citera
2026-07-04, 14:23
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Är kött från t.ex sydamerika och japan alltid fryst? Eller har varit fryst? Det borde ju försämra smaken rejält?

Det godast kött jag någonsin köpt var på den lokala köttaffären som fanns i Limhamn. Prova att köpa helt färskt svenskt kött i en köttbutik.
Citera
2026-07-04, 14:29
Medlem
De flesta länder som exporterar kött gör väl exporten med b-sorteringen, det bästa köttet behåller de själva.
Sen har restauranger (ej donken och sånt) också tillgång till "restaurangkött" som är av högre kvalitet och som aldrig kommer ut i vanliga konsumentbutiker.
Vi vanliga konsumenter får hålla tillgodo med de sämsta bitarna, och det till skyhöga priser jämfört vad bönderna får betalt för detta.
Citera
2026-07-04, 15:21
Medlem
din.mats.i.skolans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barabada
Det handlar inte om "vilket land", utan om hur djuren lever och vad de äter.

I Sverige, Finland och Estland, närmast, finns det gräsbetes- och naturbetesnöt. Dessa djur är utan tvekan det bästa du kan äta ur hälsosynpunkt.

Godast är en smaksak, naturbetesnöt smakar närmare vilt.

Om priset, kolla gårdsbutiker nära dig, kanske på Fb, när du köper av uppfödaren så får du styckat och paketerat som du vill ha det och billigare än i en stormarknad.

Köp lokalt, det kan du påverka, det som är fraktat långväga är oftast ohälsosamt att äta.

Låter fint med naturbetande kreatur och man ser det som en kvalitetsstämpel. Problemet är bara att det smakar som halm och ofta saknas insprängt fett i fin marmorering.

En god kossa har fått skölja ned det trista gräset men rejäla portioner majs eller annat energirikt. Men inte för mycket, då blir det som japanska wagy, som är lyxigt i smakprovsmängder men i större mängd inte speciellt gott.
Citera
2026-07-04, 15:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Devalvera
Jag köpte mig nyligen en entrecote från Uruguay. Ojojoj, vilket bra kött. Djup smak, mör som bara den. Grass-fed och inget antibiotika skit. .............

Min topp-lista av länder som har bäst kött:
Uruguay
Spanien
Finland

Vilket land tycker ni producerar bäst nötkött?

Antibiotikaanvändning per kg nötkött, korrigerat för populationsstorlek:

Sverige mg/PCU
USA 31 mg/PCU
Spanien 79 mg/PCU
Finland 7mg/PCU
Uruguay 73 mg/PCU

https://ourworldindata.org/grapher/antibiotic-usage-in-livestock
Citera
2026-07-04, 15:30
Medlem
Jordgubbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Refugen
USA utan tvekan. Svenskt kött är rätt kasst. Ofta hårt och stenigt med dålig marinering.
Till läsare i tråden, här menade nog skribenten skriva marmorering (dvs köttets strimmor av fett, inte marinering man gör i köket).
Citera
2026-07-04, 15:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kyrkstocken
Argentina är mest känd för att ha bra kött sedan lång tid tillbaka.

De går ute hela året och äter gräs utan tillsatser och kemikalier.

Det finns säkert lika bra men ingen som har samma goda rykte över tid.

Antibiotikaanvändning för nötkreatur är > 10 ggr så stor i Argentina jämfört med Sverige

https://ourworldindata.org/grapher/antibiotic-usage-in-livestock
Citera
2026-07-04, 15:37
Medlem
USA och Spanien tycker jag nog fan. Spanjen har även ibericogrisen för att inte nämna den.

Men Prime usda ribeye steak från costsco är den besta helmuskel jag nåsin köpt.
men dessvärre 799kr/kg. men jäklar vilken marmoreringar och när man steker dem och bara öser med svenskt smöör så bara smälter biten i munnen. fyfan säger jag. ryser. 4packen brukar ligga på 699kr/kg (ca 1.8kg). så det är dyrt. Men du får vad du betalar för.

sämsta köttet jag blivit lurad på är grantelius hängmörad för 699kr/kg. svensk. återfinnes ibland på coop kedjorna. icke bra. går inte att jämföra med det du kan få på costsco.
Senast redigerad av fonzen 2026-07-04 kl. 15:45.
Citera
2026-07-04, 16:14
Medlem
Jordgubbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av maallgan
Antibiotikaanvändning ... https://ourworldindata.org/grapher/antibiotic-usage-in-livestock
Bra karta! Notera emellertid att det inte är nåt fel på själva köttet av just antibiotikan men den allvarliga globala antibiotikaresistensen byggs upp pga dessa länder. Och sen kan det ju vara en indikation att de inte drar sig för andra gråzoner, vad mer skit ger de djuren?
Citera
2026-07-04, 16:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Devalvera
Jag köpte mig nyligen en entrecote från Uruguay. Ojojoj, vilket bra kött. Djup smak, mör som bara den. Grass-fed och inget antibiotika skit. Det är tredje gången jag köper kött från Uruguay och jag har aldrig blivit besviken, tvärtom, faktiskt extremt nöjd.

Men det finns många länder som har kor och säljer nötkött till/inom EU.

Exempelvis USA, Australien, Brasilien, Japan, Polen, Finland, Tyskland, Irland, Sverige, Spanien, Frankrike. Jag har dock aldrig sett kött från Italien?

Jag har provat japanskt kött några gånger och det är alldeles för överhypat. Det är inte särskilt gott med Wagyu A5. En liten bit kanske kan slinka ner, men inget man vill goffa sig i.

Även Spanien har fint kött. Rubia Gallega hängmörat är riktigt dunder.

Mjölkko från Finland är oxå ett mycket bra kött.

Premium kött från Frankrike och Polen är även det gott.

Av det kött jag provat från USA och Australien är det inte värt tycker jag. Man får för mycket klimatångest för att det ska vara värt det i relation till smak.

Irland, Tyskland och Brasilien brukar vara ganska dålig kvalitet. Iaf det man får tag i i svenska butiker.

Svenskt kött kan vara bra. Det kan oxå vara dåligt och man märker att uppfödningsförhållanden och slakten varit dålig.

Min topp-lista av länder som har bäst kött:
Uruguay
Spanien
Finland

Vilket land tycker ni producerar bäst nötkött?

Mitt svar är svenskt nötkött.
Citera
2026-07-04, 16:17
Medlem
Fat bastards avatar
Jag har förmånen att ha en köttproducent som granne här i skogen.
Frigående Hereford och Belted Galloway på ängarna gränsande till mina marker.

Jag kan inte hålla med om att det smakar halm, som tidigare nämndes i tråden.

Det är mycket gott, fint marmorerat och gör sig fint i alla styckdetaljer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in