Igår, 10:42
Medlem
Jag köpte mig nyligen en entrecote från Uruguay. Ojojoj, vilket bra kött. Djup smak, mör som bara den. Grass-fed och inget antibiotika skit. Det är tredje gången jag köper kött från Uruguay och jag har aldrig blivit besviken, tvärtom, faktiskt extremt nöjd.

Men det finns många länder som har kor och säljer nötkött till/inom EU.

Exempelvis USA, Australien, Brasilien, Japan, Polen, Finland, Tyskland, Irland, Sverige, Spanien, Frankrike. Jag har dock aldrig sett kött från Italien?

Jag har provat japanskt kött några gånger och det är alldeles för överhypat. Det är inte särskilt gott med Wagyu A5. En liten bit kanske kan slinka ner, men inget man vill goffa sig i.

Även Spanien har fint kött. Rubia Gallega hängmörat är riktigt dunder.

Mjölkko från Finland är oxå ett mycket bra kött.

Premium kött från Frankrike och Polen är även det gott.

Av det kött jag provat från USA och Australien är det inte värt tycker jag. Man får för mycket klimatångest för att det ska vara värt det i relation till smak.

Irland, Tyskland och Brasilien brukar vara ganska dålig kvalitet. Iaf det man får tag i i svenska butiker.

Svenskt kött kan vara bra. Det kan oxå vara dåligt och man märker att uppfödningsförhållanden och slakten varit dålig.

Min topp-lista av länder som har bäst kött:
Uruguay
Spanien
Finland

Vilket land tycker ni producerar bäst nötkött?
Citera
Igår, 10:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Devalvera
Jag köpte mig nyligen en entrecote från Uruguay. Ojojoj, vilket bra kött. Djup smak, mör som bara den. Grass-fed och inget antibiotika skit. Det är tredje gången jag köper kött från Uruguay och jag har aldrig blivit besviken, tvärtom, faktiskt extremt nöjd.

Exempelvis USA, Australien, Brasilien, Japan, Polen, Finland, Tyskland, Irland, Sverige, Spanien, Frankrike. Jag har dock aldrig sett kött från Italien?

Jag har provat japanskt kött några gånger och det är alldeles för överhypat. Det är inte särskilt gott med Wagyu A5. En liten bit kanske kan slinka ner, men inget man vill goffa sig i.

Av det kött jag provat från USA och Australien är det inte värt tycker jag. Man får för mycket klimatångest för att det ska vara värt det i relation till smak.

Irland, Tyskland och Brasilien brukar vara ganska dålig kvalitet. Iaf det man får tag i i svenska butiker.

Svenskt kött kan vara bra. Det kan oxå vara dåligt och man märker att uppfödningsförhållanden och slakten varit dålig.

Uruguay
Spanien
Finland

Japanskt är generellt det bästa med Kobe och Wagyu som grädde på nosen.
Senast redigerad av Itoy Igår kl. 10:47.
Citera
Igår, 10:52
Medlem
Beror vad man menar med bra. Om man bara menar smak eller om man väger in ingen antibiotika och djurskydd. Då är det väl svenskt och finskt av de du nämner. Uruguay vet jag inte. Men USA och Europa utanför Norden har ofta höga halter antibiotika.
Citera
Igår, 10:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av korvenorven
Beror vad man menar med bra. Om man bara menar smak eller om man väger in ingen antibiotika och djurskydd. Då är det väl svenskt och finskt av de du nämner. Uruguay vet jag inte. Men USA och Europa utanför Norden har ofta höga halter antibiotika.
Jag tänker att alla parametrar är intressanta för att avgöra det bästa.

Exempelvis:
Klimatpåverkan
Djurens välmående
Smak
Antibiotikaanvändning
Pris
Citera
Igår, 11:00
Medlem
Citat:
Jag tänker att alla parametrar är intressanta för att avgöra det bästa.

Exempelvis:
Klimatpåverkan
Djurens välmående
Smak
Antibiotikaanvändning
Pris
Pris kan ju inte Sverige hävda sig. Men kanske i allt annat?
Citera
Igår, 11:12
Medlem
OlofJohanssonSvins avatar
Citat:

Uruguay
Spanien
Finland

Var köper du nötkött från Uruguay? Det är inget jag sett i de matbutiker jag handlar på, skitkött från Brasilien har jag ätit, det avslöjades ju dessutom att de i Brasilien kunde ha marinerat köttet i något cancerframkallande för att försöka förbättra köttet.

Undrar också i vilka matbutiker du kan köpa finskt nötkött? Att resa till Finland för att köpa middag är inget alternativ.
Citera
Igår, 11:18
Medlem
kraftfoders avatar
Beror på om det är köttras eller mjölkras.
Sedan kommer om kreaturen har betat ute eller om de har blivit uppfödda bara av kraftfoder.
Om det bara har fått kraftfoder så är det inte bra för köttets karaktär.

Gamla mjölkkor är OK för hamburgare, köttbullar etc. Inte för fin biff.

MVH
kraftfoder
Citera
Igår, 11:51
Medlem
kyrkstockens avatar
Argentina är mest känd för att ha bra kött sedan lång tid tillbaka.

De går ute hela året och äter gräs utan tillsatser och kemikalier.

Det finns säkert lika bra men ingen som har samma goda rykte över tid.
Citera
Igår, 12:04
Medlem
Orcinus-orcas avatar
Sverige har väldigt bra kött ur miljösynpunkt. Äter gräs, betar fritt och lever ett långt liv då majoriteten av det svenskproducerade nötköttet kommer ifrån mjölkkor som gjort sitt. Detta gör dock köttet väldigt senigt och segt.

Vill man ha mört nötkött så vinner förmodligen USA ligan med deras massproducerade nötkött med kreatur uppfödda på kolhydrater fram till slaktvikt uppnåtts. Kobe biff och liknande i all ära, men om man skall snacka generellt massproducerat nötkött så vinner USA ligan. I.a.f. om man skall tro Jureskog som diskuterade det här med Matgeek har jag för mig.
Citera
Igår, 12:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OlofJohanssonSvin
Var köper du nötkött från Uruguay? Det är inget jag sett i de matbutiker jag handlar på, skitkött från Brasilien har jag ätit, det avslöjades ju dessutom att de i Brasilien kunde ha marinerat köttet i något cancerframkallande för att försöka förbättra köttet.

Undrar också i vilka matbutiker du kan köpa finskt nötkött? Att resa till Finland för att köpa middag är inget alternativ.
Min välsorterade ICA-butik har kött från både Uruguay och Finland.

Jag vet en Willys som har kött från Frankrike. Brukar oxå vara bra.

Jag har aldrig sett att det går att köpa kött från Argentina, som någon nämnde i tråden. Får hålla ögonen öppna.
Citera
Igår, 12:20
Medlem
Det handlar inte om "vilket land", utan om hur djuren lever och vad de äter.

I Sverige, Finland och Estland, närmast, finns det gräsbetes- och naturbetesnöt. Dessa djur är utan tvekan det bästa du kan äta ur hälsosynpunkt.

Godast är en smaksak, naturbetesnöt smakar närmare vilt.

Om priset, kolla gårdsbutiker nära dig, kanske på Fb, när du köper av uppfödaren så får du styckat och paketerat som du vill ha det och billigare än i en stormarknad.

Köp lokalt, det kan du påverka, det som är fraktat långväga är oftast ohälsosamt att äta.
Citera
Igår, 12:46
Medlem
USA utan tvekan. Svenskt kött är rätt kasst. Ofta hårt och stenigt med dålig marinering.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in