Citat:
Ursprungligen postat av
Devalvera
Jag köpte mig nyligen en entrecote från Uruguay. Ojojoj, vilket bra kött. Djup smak, mör som bara den. Grass-fed och inget antibiotika skit. Det är tredje gången jag köper kött från Uruguay och jag har aldrig blivit besviken, tvärtom, faktiskt extremt nöjd.
Men det finns många länder som har kor och säljer nötkött till/inom EU.
Exempelvis USA, Australien, Brasilien, Japan, Polen, Finland, Tyskland, Irland, Sverige, Spanien, Frankrike. Jag har dock aldrig sett kött från Italien?
Jag har provat japanskt kött några gånger och det är alldeles för överhypat. Det är inte särskilt gott med Wagyu A5. En liten bit kanske kan slinka ner, men inget man vill goffa sig i.
Även Spanien har fint kött. Rubia Gallega hängmörat är riktigt dunder.
Mjölkko från Finland är oxå ett mycket bra kött.
Premium kött från Frankrike och Polen är även det gott.
Av det kött jag provat från USA och Australien är det inte värt tycker jag. Man får för mycket klimatångest för att det ska vara värt det i relation till smak.
Irland, Tyskland och Brasilien brukar vara ganska dålig kvalitet. Iaf det man får tag i i svenska butiker.
Svenskt kött kan vara bra. Det kan oxå vara dåligt och man märker att uppfödningsförhållanden och slakten varit dålig.
Min topp-lista av länder som har bäst kött:
Uruguay
Spanien
Finland
Vilket land tycker ni producerar bäst nötkött?
Var köper du nötkött från Uruguay? Det är inget jag sett i de matbutiker jag handlar på, skitkött från Brasilien har jag ätit, det avslöjades ju dessutom att de i Brasilien kunde ha marinerat köttet i något cancerframkallande för att försöka förbättra köttet.
Undrar också i vilka matbutiker du kan köpa finskt nötkött? Att resa till Finland för att köpa middag är inget alternativ.