2026-07-04, 09:47
Medlem
Fick en rejäl skada efter ett fall från cykeln ute på landet. Operation blev lyckad igår.
Gipsad i ca 6 veckor och det oroar mig med träningen och formen. Trodde smärtan skulle vara värre när bedövningen lagts sig ned, helt hanterbar.

Någon snäll själ som kan lägga fram träningstips. Mage och ben borde väl gå att köra i varsam form. Sedan tänker jag på den friska armen. Ingen träning alls?

Kan jag redan gå idag till gymmet och cykla väldigt sakta samt lite benträning. Gällande armslingan och användning av den är jag osäker också.

En del frågor men första benbrott/fraktur
Senast redigerad av Madrida 2026-07-04 kl. 09:52.
Citera
2026-07-04, 09:52
Medlem
GormDenGamles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madrida
Fick en rejäl skada efter ett fall från cykeln ute på landet. Operation blev lyckad igår.
Gipsad i ca 6 veckor och det oroar mig med träningen och formen. Trodde smärtan skulle vara värre när bedövningen lagts sig ned, helt hanterbar.

Någon snäll själ som kan lägga fram träningstips. Mage och ben borde väl gå att köra i varsam form. Sedan tänker jag på den friska armen. Ingen träning alls?

Kan jag redan gå idag och köra cykel låg temp 25 m o lågintensivt benträning.

Var försiktig de två första veckorna så att det inte läks fel. Handleden är dessutom känslig.
Citera
2026-07-04, 09:54
Medlem
Absolut. Sålänge jag inte belastar den är väl ok. Enda obekvämheten är nattetid. Första natten var helvete fick lägga en kudde under och hitta bra position.
Citera
2026-07-04, 09:56
Medlem
GormDenGamles avatar
Citat:
Absolut. Sålänge jag inte belastar den är väl ok. Enda obekvämheten är nattetid. Första natten var helvete fick lägga en kudde under och hitta bra position.

Nej. Du ska inte göra något alls under den första tiden.
Citera
2026-07-04, 12:44
Medlem
pn222jws avatar
Läkningen kommer kräva reparation och regenerering som nästan är samma (exempelvis kollagen) som vid träningsuppbyggnad - så jag skulle nog minimera all träning och låta den kraften gå till handleden. Ät dessutom mer proteiner och drick mer vatten än vanligt.
Citera
2026-07-04, 14:44
Medlem
Utveckla är du snäll.
Citera
2026-07-04, 14:52
Medlem
GormDenGamles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pn222jw
Läkningen kommer kräva reparation och regenerering som nästan är samma (exempelvis kollagen) som vid träningsuppbyggnad - så jag skulle nog minimera all träning och låta den kraften gå till handleden. Ät dessutom mer proteiner och drick mer vatten än vanligt.

Det är absolut inte säkert att det behövs.
Handleden (och ankeln) är en komplicerad plats. Men det beror på hur vederbörande också sköter sig efter operation. Speciellt den första tiden.
Men visst kan man likväl ha otur och få operera på nytt. Eller gips ännu längre än först sagt.
Citera
2026-07-04, 15:09
Medlem
Vilken otur du hade. Du har ingen lätt tid framför dig, tyvärr. Efter ett fall utomhus för exakt 2 år sedan ådrog jag mig två frakturer i handleden. Även jag opererades. Hade mycket ont under de första dagarna. Under tiden jag hade gips fick jag rådet att försöka göra vardagliga saker och promenera. Viktigt att hela tiden röra på fingrarna. Gipset ska sitta bakom knogarna, inte alls över dem. Begränsa svullnad genom att flera ggr i timmen lyfta armarna, knyta handen och dra ner, gång på gång. Det hjälper. Alla frakturer är olika men, när gipset togs bort på mig kunde jag använda handen endast ca 10%, dvs nästan inte alls. Jag gick hos en duktig arbetsteraupeft på Karolinska som visade mig övningar jag skulle göra. Varje finger har 3 leder och varje finger/led ska tränas. Jag tränade minst 4-5 tim varje dag. Varje gång fick jag nya övningar, till slut hade jag 15-20 A4-sidor med övningar. Det behöver inte bli så här för dig, men det är viktigt att du lägger mycket tid på att träna handen. Det finns mycket bra övningar på Youtube som du kan kolla på. Många är amerikanska. Lycka till!
Citera
2026-07-04, 15:16
Medlem
Så trist hoppas det är bättre för dig idag. Opererade igår och det blev lyckat. Fingrarna kan jag röra på idag men överlag är handen helt svag. Svullnaden har gått ned en aning.
Försöker röra på fingrarna och komma ihåg det hela tiden. Har det någon fördel att jag var gott tränad innan och kört mycket egen kroppsvikt?

Vet inte hur jag ska klara av 6 veckor utan någon fysisk träning. Dag 1 och går koko redan
Citera
2026-07-04, 16:57
Medlem
Går koko redan första dagen för du inte kan träna? När du själv säger att du kan träna ben/mage.

Du kan träna rygg å bröst med vissa maskiner där du inte behöver använda handen.. Pec fly maskiner kan du använda, bara placera handtaget i armvecken eller bakom armbågen, beroende på vilket muskel du riktar dig in på.
Citera
2026-07-04, 20:04
Medlem
Citat:

Kan jag redan gå idag till gymmet och cykla väldigt sakta samt lite benträning. Gällande armslingan och användning av den är jag osäker också.

Oj förlåt mig är du ulitimata pussyn? jag bröt en mycket känsliggt ben i foten nu i vinter.
Gipsad i ca 6 veckor, jag det är pussy i sin renaste form, vilken vekling du är.

Jag fick byta till sprutor för jag gick på blodförtunnaden, ev var operatin enda lösning, men gå på blodförtunnade o operation är inte det enklaste.

Hur gjorde jag direkt via överläkare, dvs den som slår ut hela vårdcentralens läkare via makt, kunskap, IQ utbildning, ja allt du ens kan tänka i dig i intelligens o auktoritet inom vård o omsorg.

jag kunde träna under dessa 14 veckor som sjukskriven mer än jag någonsin kunnat träna av ren frustration av att vara sjukskriven så länge, jag körde zontvå träning med dubbla pass per dag, under hela denna tid, läkare blev förvånade, det är inte inte många som använder tiden som du gjort. detta är något helt annorlunda än vad vi är vana med.

Du snacka 6 veckor, inte ens halva tiden jag sitter med överläkare som funderar hur man ska göra, under tiden tränar jag som aldrig förr då detta har inget mad själva skadan o göra, mer att jag fått denna tid.

Dvs dina 6 veckor berätta om ett enkelt benbrott, o du kunde tydligen inte ens träna, jag med mer än det dubblka för benbrott kunde träna exakt hela tiden, dubbla pass om dagen 5 dagar i veckan.

Du ska skämmas över din vekhet o inget annat,
Senast redigerad av hjorten16 2026-07-04 kl. 20:17.
Citera
2026-07-04, 20:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Noccofocus
Går koko redan första dagen för du inte kan träna? När du själv säger att du kan träna ben/mage.

Du kan träna rygg å bröst med vissa maskiner där du inte behöver använda handen.. Pec fly maskiner kan du använda, bara placera handtaget i armvecken eller bakom armbågen, beroende på vilket muskel du riktar dig in på.

Ja för att jag tränar konstant annars. Vet inte riktigt hur jag ska lägga upp träningen framöver. Tex läkarens ord ”du ska undvika träning” och helst ”svettas” för att det förstör gipset. Hur ska den övningen göras när jag är nyopererad och det är ömt?

Citat:
Ursprungligen postat av hjorten16
Oj förlåt mig är du ulitimata pussyn? jag bröt en mycket känsliggt ben i foten nu i vinter.
Gipsad i ca 6 veckor, jag det är pussy i sin renaste form, vilken vekling du är.

Jag fick byta till sprutor för jag gick på blodförtunnaden, ev var operatin enda lösning, men gå på blodförtunnade o operation är inte det enklaste.

Hur gjorde jag direkt via överläkare, dvs den som slår ut hela vårdcentralens läkare via makt, kunskap, IQ utbildning, ja allt du ens kan tänka i dig i intelligens o auktoritet inom vård o omsorg.

jag kunde träna under dessa 14 veckor som sjukskriven mer än jag någonsin kunnat träna av ren frustration av att vara sjukskriven så länge, jag körde zontvå träning med dubbla pass per dag, under hela denna tid, läkare blev förvånade, det är inte inte många som använder tiden som du gjort. detta är något helt annorlunda än vad vi är vana med.

Du snacka 6 veckor, inte ens halva tiden jag sitter med överläkare som funderar hur man ska göra, under tiden tränar jag som aldrig förr då detta har inget mad själva skadan o göra, mer att jag fått denna tid.

Dvs dina 6 veckor berätta om ett enkelt benbrott, o du kunde tydligen inte ens träna, jag med mer än det dubblka för benbrott kunde träna exakt hela tiden, dubbla pass om dagen 5 dagar i veckan.

Du ska skämmas över din vekhet o inget annat,

Ursäkta mig verkligen men är du så bitter denna lördagskväll att du skriver en roman. Så borde du se dig över i spegeln. Jag fråga om råd inte att du ska ventilera din negativa skit till mig. Jösses då patetisk
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in