Igår, 20:43
Medlem
Är det bara jag som tänkt på att svensk kultur håller på att bytas ut mot amerikansk kultur?

Folk har börjat dricksa, det är inte alls svenskt.
Typ alla firar barn firar Halloween. Men typ ingen klär ut sig till påskkärringar längre.
Black friday.
Massa barn heter mer amerikanska namn.
Massa partier har börjat föreslå att ta bort ursvenska grejer som är så gamla att inte ens historiker vet hur gamla. Typ allemansrätten. Sverige har också dom äldsta vapenlagarna i världen från vikingatiden för att vikingarna visste att eftersom vi inte hade några tydliga grannar så kunde vi bara slåss mot varandra så vapnen var förbjudna i fredstid. Men nu vill vissa göra det mer som i USA.
Alla kolla på amerikanska filmer.
Alla pratar engelska. Massa ungar säger engelska ord hela tiden, typ "joina", "pay:a" (betala) osv.

Pågår det ett kulturutbyte i Sverige som ingen pratar om?

Jag vet inga svenska familjer som börjat med muslimska högtider eller döper sina barn till muslimska namn, men folk pratar om att det är det stora kulturhotet?

Vilka är egentligen dom riktiga svenska traditionerna och värderingarna?
Citera
Igår, 21:02
Medlem
yeah det är fucking amerikanserat yo
Citera
Igår, 21:50
Medlem
Queutards avatar
Den amerikanska kulturimperialismen är av äldre datum och stammar från 1940-talet med dess negerjazz och andra uttryck. Främst Hollywood har använts som mjuk propaganda för att främja amerikabilden och den amerikanska drömmen, men även hård makt har nyttjats för att säkra kulturell hegemoni.

Man kan fråga sig varför svenska statsmedier visar amerikanska rullar och spelar amerikansk musik istället för att värna svensk kultur och ha en bredare utblick i världen, men det är väl för att Sverige är en amerikansk vasallstat.

Mönstret är likartat i Europa, där man har sina "sales" på "ultra color" och andra "formulas".

Men det är kanske på upphällning i takt med att amerikabilden kraftigt försämras, samtidigt som andra kulturella uttryck tar plats. K-pop har inte nått Sverige på allvar, men är stort i övriga världen. Japansk och koreansk film uppskattas på liknade sätt när Hollywood går ner sig i woke.

Man kan ta aktiv ställning genom att vägra amerikanska lurar och annan teknik samt välja annan kultur, inte minst svensk.
Citera
Igår, 21:50
Medlem
Bone Collectors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Olindolin
Är det bara jag som tänkt på att svensk kultur håller på att bytas ut mot amerikansk kultur?

Folk har börjat dricksa, det är inte alls svenskt.
Typ alla firar barn firar Halloween. Men typ ingen klär ut sig till påskkärringar längre.
Black friday.
Massa barn heter mer amerikanska namn.
Massa partier har börjat föreslå att ta bort ursvenska grejer som är så gamla att inte ens historiker vet hur gamla. Typ allemansrätten. Sverige har också dom äldsta vapenlagarna i världen från vikingatiden för att vikingarna visste att eftersom vi inte hade några tydliga grannar så kunde vi bara slåss mot varandra så vapnen var förbjudna i fredstid. Men nu vill vissa göra det mer som i USA.
Alla kolla på amerikanska filmer.
Alla pratar engelska. Massa ungar säger engelska ord hela tiden, typ "joina", "pay:a" (betala) osv.

Jag vet inga svenska familjer som börjat med muslimska högtider eller döper sina barn till muslimska namn, men folk pratar om att det är det stora kulturhotet?

Vilka är egentligen dom riktiga svenska traditionerna och värderingarna?
Amerikaniseringen har pågått ända sen 50-talet. Hela världen domineras av amerikansk populärkultur.

De senaste 20-30 har det engelska språket och amerikansk slang allt mer påverkat svenska ungdomar. Beror antagligen på internet och dataspel.

Påskkärringarna var också inspirerade av halloween. Ingen urgammal svensk tradition om du tror det.
Citera
Igår, 21:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bone Collector
Amerikaniseringen har pågått ända sen 50-talet. Hela världen domineras av amerikansk populärkultur.

De senaste 20-30 har det engelska språket och amerikansk slang allt mer påverkat svenska ungdomar. Beror antagligen på internet och dataspel.

Påskkärringarna var också inspirerade av halloween. Ingen urgammal svensk tradition om du tror det.

Påskkärringar kommer väl från tyskland och är en arisk tradition iaf? Det är inte samma som halloween..
Citera
Igår, 21:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Queutard
Den amerikanska kulturimperialismen är av äldre datum och stammar från 1940-talet med dess negerjazz och andra uttryck. Främst Hollywood har använts som mjuk propaganda för att främja amerikabilden och den amerikanska drömmen, men även hård makt har nyttjats för att säkra kulturell hegemoni.

Man kan fråga sig varför svenska statsmedier visar amerikanska rullar och spelar amerikansk musik istället för att värna svensk kultur och ha en bredare utblick i världen, men det är väl för att Sverige är en amerikansk vasallstat.

Mönstret är likartat i Europa, där man har sina "sales" på "ultra color" och andra "formulas".

Men det är kanske på upphällning i takt med att amerikabilden kraftigt försämras, samtidigt som andra kulturella uttryck tar plats. K-pop har inte nått Sverige på allvar, men är stort i övriga världen. Japansk och koreansk film uppskattas på liknade sätt när Hollywood går ner sig i woke.

Man kan ta aktiv ställning genom att vägra amerikanska lurar och annan teknik samt välja annan kultur, inte minst svensk.

Det här har jag aldrig tänkt på. Är det bara svart amerikansk kultur som spridits? Vilka har styrt det? Är det araberna?
Citera
Igår, 22:00
Medlem
lagfrukts avatar
Citat:

De där kulturerna har inget utbyte med svenskar. Vilket är konstigt för vi har bjudit hit en miljon av dem. Jag tror bara skandinaver inte bryr sig om dessa fula ovackra invällarkulturer och folk.
Citera
Igår, 22:00
Medlem
det är för att amerika har den bästa kulturen!!
om amerika hade dålig kultur då hade vi övergett den för länge sen
Citera
Igår, 22:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lagfrukt
De där kulturerna har inget utbyte med svenskar. Vilket är konstigt för vi har bjudit hit en miljon av dem. Jag tror bara skandinaver inte bryr sig om dessa fula ovackra invällarkulturer och folk.

Jag tycker ändå att det är tråkigt att svensk kultur försvinner
Citera
Igår, 22:05
Medlem
Bone Collectors avatar
Citat:
Påskkärringar kommer väl från tyskland och är en arisk tradition iaf? Det är inte samma som halloween..
Visst har du rätt.

Det var ett rent antagande från min sida, att barn som klär ut sig som häxor och går dörr till dörr för att tigga godis, var inspirerat av halloween.
Det borde jag varit tydligare med.

Jag googlade, och det verkar som att ingen vet varifrån traditionen med påskkärringar kommer ifrån, bara att den redan fanns i Sverige vid mitten av 1800-talet.

Om du med arisk menar menar germansk, eller i alla fall indoeuropeisk, så är väl även halloween en del av samma kultur.
Det är ju ganska uppenbart att det finns något slags samband mellan traditionen med påskkärringar och halloween.
Den gemensamma nämnaren är att barn klär ut sig till "onda varelser", och går dörr till dörr och tigger godis.
Citera
Igår, 22:05
Medlem
lagfrukts avatar
Citat:
Jag tycker ändå att det är tråkigt att svensk kultur försvinner
Skandinavsk kultur försvinner indirekt tack vare invällarnas gökungar, de trycker ut äggen ur boet så att säga. Så skandinaver blir utbytta i sina egna städer.
Senast redigerad av lagfrukt Igår kl. 22:07.
Citera
Igår, 22:07
Medlem
Hannitys avatar
Ja, man vill greppa efter skämskudden när man hör hur svenskar pratar svengelska nuförtiden. Jag är inte helt fri från synd själv heller, tyvärr. Men ju yngre desto värre. De flesta barn går ju i engelskspråkiga skolor dessutom, så det är kanske inte så konstigt.

Tror vi genomgår något liknande som hände på medeltiden, när fornsvenskan övergick till den lågtyska dialekten vi talar idag.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in