Igår, 22:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lagfrukt
Skandinavsk kultur försvinner indirekt tack vare invällarnas gökungar, de trycker ut äggen ur boet så att säga. Så skandinaver blir utbytta i städer där det historiskt var enbart skandinaver förstås.

Men alltså när jag tänker på det objektivt så vet jag ingen som firar islamiska högtider eller döper sina barn till islamiska namn. Men jag vet massa familjer (och mina barn) som vill fira halloween och black friday. Och olika amerikanska traditioner som inte känns svenska alls.

Tror någon sa att det också inte är svenskt att pappan överlämnar dottern på bröllop och att man har en klubba på rättegångar men att typ alla svenskar tror det för att man är så hjärntvättade av amerikansk kultur att svenska traditioner försvinner.
Citera
Igår, 22:13
Medlem
sebastian_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Olindolin
Är det bara jag som tänkt på att svensk kultur håller på att bytas ut mot amerikansk kultur?

Folk har börjat dricksa, det är inte alls svenskt.
Typ alla firar barn firar Halloween. Men typ ingen klär ut sig till påskkärringar längre.
Black friday.
Massa barn heter mer amerikanska namn.
Massa partier har börjat föreslå att ta bort ursvenska grejer som är så gamla att inte ens historiker vet hur gamla. Typ allemansrätten. Sverige har också dom äldsta vapenlagarna i världen från vikingatiden för att vikingarna visste att eftersom vi inte hade några tydliga grannar så kunde vi bara slåss mot varandra så vapnen var förbjudna i fredstid. Men nu vill vissa göra det mer som i USA.
Alla kolla på amerikanska filmer.
Alla pratar engelska. Massa ungar säger engelska ord hela tiden, typ "joina", "pay:a" (betala) osv.

Pågår det ett kulturutbyte i Sverige som ingen pratar om?

Jag vet inga svenska familjer som börjat med muslimska högtider eller döper sina barn till muslimska namn, men folk pratar om att det är det stora kulturhotet?

Vilka är egentligen dom riktiga svenska traditionerna och värderingarna?
Stämmer till viss del men amerikansk kulturell påverkan har peakat. Hollywood, amerikansk musik, amerikansk tv är inte alls så dominerande som den var för 10, 15 eller 20 år sen. Bilden av USA har fått sig en törn genom vanliga Youtube videos och liknande som visar annat än den perfekta Hollywood-bilden vi fick förr.

Folk tittar mer på svenskt, lyssnar mer på svensk musik än förr. Och fler tar del av tv serier och film från Norge, Danmark Tyskland, Spanien och Korea i betydligt större utsträckning.

Amerikansk kultur är helt enkelt inte bättre längre (vilket den utan tvekan var) och enkelheten att nå annan kultur är större än någonsin.

Jämför exempelvis amerikansk tv på mitten av 00-talet med svensk. Sopranos, The Shield, Rome, Deadwood, Friday night lights, The Wire, Entourage, Mad men, Lost, How I met your mother, Gossip girl, Breaking bad. Vad hade svensk tv att komma med under de åren? I princip ingenting. Inte konstigt att USA dominerade.

Vad har amerikansk tv nu? Inte mycket.
Senast redigerad av sebastian_ Igår kl. 22:36.
Citera
Igår, 22:18
Medlem
lagfrukts avatar
Citat:
Men alltså när jag tänker på det objektivt så vet jag ingen som firar islamiska högtider eller döper sina barn till islamiska namn. Men jag vet massa familjer (och mina barn) som vill fira halloween och black friday. Och olika amerikanska traditioner som inte känns svenska alls.

Tror någon sa att det också inte är svenskt att pappan överlämnar dottern på bröllop och att man har en klubba på rättegångar men att typ alla svenskar tror det för att man är så hjärntvättade av amerikansk kultur att svenska traditioner försvinner.

Jag har inte riktigt något emot ändrade sedvänjor så länge det man byter ut byts ut med något ännu bättre. Många av dessa importerade idéer är riktigt fåniga dock. Som att gå ner på knä framför skaror av folk och visa upp en ring och be om hon vill gifta sig. Det är bara i Hollywoodfilmer man ser sånnt. Men jag kan se hur en kvinna i sverige blir duperad av detta när hon får se detta så hon på riktigt tror att det skulle vara någon allmänt vedertaget, när det egentligen bara är en villfarelse i hennes egna huvud.
Senast redigerad av lagfrukt Igår kl. 22:21.
Citera
Igår, 22:23
Medlem
Citat:
Jag har inte riktigt något emot ändrade sedvänjor så länge det man byter ut byts ut med något ännu bättre. Många av dessa importerade idéer är riktigt fåniga dock. Som att gå ner på knä framför skaror av folk och visa upp en ring och be om hon vill gifta sig. Det är bara i Hollywoodfilmer man ser sånnt. Men jag kan se hur en kvinna i sverige blir duperad av detta när hon får se detta så hon på riktigt tror att det skulle vara någon allmänt vedertaget, när det egentligen bara är en villfarelse i hennes egna huvud.

Har hört detta argument förr från folk som gillar EU mycket och vill att hela Europa ska skaffa en gemensam kultur istället för enskilda. Gammal folkpartist?
Citera
Igår, 22:27
Medlem
lagfrukts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hannity
Ja, man vill greppa efter skämskudden när man hör hur svenskar pratar svengelska nuförtiden. Jag är inte helt fri från synd själv heller, tyvärr. Men ju yngre desto värre. De flesta barn går ju i engelskspråkiga skolor dessutom, så det är kanske inte så konstigt.

Tror vi genomgår något liknande som hände på medeltiden, när fornsvenskan övergick till den lågtyska dialekten vi talar idag.
Framförallt när man talar med småglinen som hävdar sig vara svenska men uppfattas välldigt oskandinaviska. Avarter av olika blandraser som talar engelska välldigt väl utan tydlig svensk accent för att de bott utomlands och haft massor anglofona vänner. De saknar skandinaviskt lynne och bryter gärna våra regler. Riktigt odrägliga. De konsumerar också nästan enbart amerikansk eller annan anglofonsk kultur på internet.

Då kan jag inte hjälpa mig än att dra öronen år mig. Jag drar mig för att att tala med denna uppenbara amerikanska mylla som infekterat mitt Sverike. Det är så en kan blivfa sjuk.
Senast redigerad av lagfrukt Igår kl. 23:03.
Citera
Igår, 22:39
Moderator
Pojken med guldbyxornas avatar
Politik: inrikes --> Socialantropologi, etnologi och sociologi
/Moderator
Citera
Igår, 23:10
Medlem
Arneweisskorrvs avatar
Det är så sjukt hur man ena stunden kan sitta och jämra sig över Trump för att i nästa stund gilla allt som är amerikanskt.

Ja, det är skillnad på kultur och politik.

Men sedan då, vi måste banna allt som är ryskt pga Putin.
Ursäkta.. men hur dubbelt kan moralen gå där?
Citera
Igår, 23:19
Medlem
lagfrukts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arneweisskorrv
Det är så sjukt hur man ena stunden kan sitta och jämra sig över Trump för att i nästa stund gilla allt som är amerikanskt.

Ja, det är skillnad på kultur och politik.

Men sedan då, vi måste banna allt som är ryskt pga Putin.
Ursäkta.. men hur dubbelt kan moralen gå där?
Rysk kultur att spela mycket schack är ändå ganska schysst.
Citera
Igår, 23:23
Medlem
Arneweisskorrvs avatar
Citat:
Rysk kultur att spela mycket schack är ändå ganska schysst.

Finns säkert en massa kul, men det blir ju bara löjligt när man stoppar musik och sport och fan vet jag.
Medan Trump håller på, alla buar.
Men ändå så ska det dyrkas USA som aldrig förr.
Jag äcklas iallafall av den dubbelmoralen, men det är jag väl ensam om.
Citera
Igår, 23:52
Medlem
Din-gamla-mammas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quandmeme
det är för att amerika har den bästa kulturen!!
om amerika hade dålig kultur då hade vi övergett den för länge sen

Övergett den för vadå?

Det går inte att överge en kultur, utan ett alternativ att gå till. Och det finns inte längre några realistiska alternativ till amerikansk värdelös hjärndöd konsumtions kultur.
Citera
Igår, 23:58
Medlem
Citat:
Är det bara jag som tänkt på att svensk kultur håller på att bytas ut mot amerikansk kultur?

Folk har börjat dricksa, det är inte alls svenskt.
Typ alla firar barn firar Halloween. Men typ ingen klär ut sig till påskkärringar längre.
Black friday.
Massa barn heter mer amerikanska namn.
Massa partier har börjat föreslå att ta bort ursvenska grejer som är så gamla att inte ens historiker vet hur gamla. Typ allemansrätten. Sverige har också dom äldsta vapenlagarna i världen från vikingatiden för att vikingarna visste att eftersom vi inte hade några tydliga grannar så kunde vi bara slåss mot varandra så vapnen var förbjudna i fredstid. Men nu vill vissa göra det mer som i USA.
Alla kolla på amerikanska filmer.
Alla pratar engelska. Massa ungar säger engelska ord hela tiden, typ "joina", "pay:a" (betala) osv.

Pågår det ett kulturutbyte i Sverige som ingen pratar om?

Jag vet inga svenska familjer som börjat med muslimska högtider eller döper sina barn till muslimska namn, men folk pratar om att det är det stora kulturhotet?

Vilka är egentligen dom riktiga svenska traditionerna och värderingarna?
Klart det är ett hot. Välkommen ut och slåsss tillsammans med svenskar.. Så farligt är det inte än. Men det kommer bli.och du tror att amerikaner är vår största iinvandrargrupp? Okej. 😅
Citera
Idag, 00:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Temporary84
Klart det är ett hot. Välkommen ut och slåsss tillsammans med svenskar.. Så farligt är det inte än. Men det kommer bli.och du tror att amerikaner är vår största iinvandrargrupp? Okej. 😅

Vem har pratat om invandrargrupper. Det här är en tråd om kultur.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in