2026-07-03, 21:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grodanskurt
Man får heila i USA, t.ex.

Läggs det inte upp i sociala medier, speciellt inte av en själv, så har jag svårt att se att det skulle bli nåt av det.

Men sitter du och näthatar på okänd utrikes ort i ditt namn och så tror jag det är rätt riskabelt:
https://www.expressen.se/nyheter/sverige/tidigare-sd-toppen-doms-for-hets-mot-folkgrupp-efter-inlagg-om-negerriddare/

Tidigare SD-toppen Christoffer Dulny skrev ett inlägg om ”negerriddare” och åtalades för hets mot folkgrupp.

Han friades i tingsrätten, efter att han skyllt på ”Bengt” – men hovrätten köper inte förklaringen.

Som sagt, personen har en poäng där.
Citera
2026-07-03, 21:53
Medlem
Queutards avatar
Vilken är målgruppen?

Svensk publik => svensk fascistisk hetslagstiftning gäller
Lokal eller internationell publik => lokal lag gäller
Citera
2026-07-03, 22:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Raktinyllet
Om jag befinner mig i USA på semester och skriver något online som klassas som hets mot folkgrupp i Sverige, kan jag dömas för det när jag kommer hem?

I vanliga fall krävs dubbel straffbarhet för brott som begås i andra länder.
Finns vissa undantag för detta men HMF är inte undantaget.

Men när det gäller brott över nätet blir det lite mer komplicerat därför att det är inte alldeles självklart var brottet begåtts, där du befinner dig eller där effekten sker.
Generellt så anses bägge platser ha jurisdiktion.

Lägger du upp på något som sprids i Sverige t.ex. på din facebooksida eller Instagram så kommer du med största sannolikhet kunna dömas i Sverige.
Lägger du upp det i en lokal blogg i USA så är det sannolikt inte straffbart i sverige.
Citera
2026-07-03, 22:32
Medlem
Citat:
Fast jag kan ju inte bli dömd för narkotikabrott och sexköp om jag åker till Amsterdam och röker gräs och knullar horor. Krävs det inte dubbel straffbarhet för att man ska kunna bli dömd?

Det stämmer att det generellt krävs dubbel straffbarhet(finns undantag).
Men när det gäller brott över internet så blir det lite annorlunda när det bedöms var brottet har begåtts. Vanligen kan både där förövaren har befunnit sig och där offret eller effekten tagit plats räknas.

T.ex. om du hackar en svensk hemsida från ett annat land så är brottet begånget i bägge länder.
Samma sak gäller då HMF. Om du lägger upp det från USA men det är riktat mot sverige så kan det räknas som brottet begåtts i sverige ändå.
Lagtekniskt sett räcker det om spridningen når Sverige men i praktiken och av vägledande domar så krävs att det finns en beaktansvärd anknytning till Sverige.
T.ex. en Svensk medborgare som lägger upp på sin Facebooksida, där finns beaktansvärd anknytning till sverige.
En Amerikan som gör samma på sin hemsida kommer inte anses ha begått HMF för att det finns ingen beaktansvärd anknytning till sverige för amerikanen eller dennes Facebooksida.
Citera
2026-07-03, 22:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aramir2
Det stämmer att det generellt krävs dubbel straffbarhet(finns undantag).
Men när det gäller brott över internet så blir det lite annorlunda när det bedöms var brottet har begåtts. Vanligen kan både där förövaren har befunnit sig och där offret eller effekten tagit plats räknas.

T.ex. om du hackar en svensk hemsida från ett annat land så är brottet begånget i bägge länder.
Samma sak gäller då HMF. Om du lägger upp det från USA men det är riktat mot sverige så kan det räknas som brottet begåtts i sverige ändå.
Lagtekniskt sett räcker det om spridningen når Sverige men i praktiken och av vägledande domar så krävs att det finns en beaktansvärd anknytning till Sverige.
T.ex. en Svensk medborgare som lägger upp på sin Facebooksida, där finns beaktansvärd anknytning till sverige.
En Amerikan som gör samma på sin hemsida kommer inte anses ha begått HMF för att det finns ingen beaktansvärd anknytning till sverige för amerikanen eller dennes Facebooksida.
Så en person med dubbelt medborgarskap förlorar sin amerikanska First Amendment-rättighet när hen befinner sig i USA? Är det så jag ska förstå dig?
Citera
2026-07-03, 23:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av The-Servant
Så en person med dubbelt medborgarskap förlorar sin amerikanska First Amendment-rättighet när hen befinner sig i USA? Är det så jag ska förstå dig?

Det beror alla omständigheterna tillsammans
Enbart svenskt medborgarskap kommer sannolikt inte vara nog.
t.ex. En person med dubbelt medborgarskap men ingen annan koppling till sverige, aldrig bott här, alla hans vänner på FB är amerikanare o.s.v, då skulle det inte ses som att det finns beaktansvärd anknytning till sverige i att posta på sin FB-sida.

Sen skulle inte personen förlora sin first amendment right, men den gäller enbart i USA, den gäller inte för brott begångna i annat land.
USA skulle aldrig lämna personen ut så klart men skulle personen resa till Sverige så skyddar ju givetvis inte en rättighet som enbart gäller i USA mot åtal i Sverige.
Citera
Igår, 00:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aramir2
Det beror alla omständigheterna tillsammans
Enbart svenskt medborgarskap kommer sannolikt inte vara nog.
t.ex. En person med dubbelt medborgarskap men ingen annan koppling till sverige, aldrig bott här, alla hans vänner på FB är amerikanare o.s.v, då skulle det inte ses som att det finns beaktansvärd anknytning till sverige i att posta på sin FB-sida.

Sen skulle inte personen förlora sin first amendment right, men den gäller enbart i USA, den gäller inte för brott begångna i annat land.
USA skulle aldrig lämna personen ut så klart men skulle personen resa till Sverige så skyddar ju givetvis inte en rättighet som enbart gäller i USA mot åtal i Sverige.

För det första, varför ett sådant svammel om ovidkommande detaljer?
Men visst:
Vi kan förutsätta att det finns en beaktansvärd anknytning till Sverige. Förlorar då denne dubbelmedborgare sina amerikanska First Amendment-skyddade rättigheter om han skriver en kommentar på Facebook? Vi kan säga att han skriver kommentaren i en gemensam helt öppen tråd om en landskamp i fotboll mellan USA och Sverige.
Nå?

* För tydlighetens skull: vi befinner oss i exemplet på amerikansk mark.
Senast redigerad av The-Servant Igår kl. 00:13.
Citera
Igår, 00:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av The-Servant
För det första, varför ett sådant svammel om ovidkommande detaljer?
Men visst:
Vi kan förutsätta att det finns en beaktansvärd anknytning till Sverige. Förlorar då denne dubbelmedborgare sina amerikanska First Amendment-skyddade rättigheter om han skriver en kommentar på Facebook? Vi kan säga att han skriver kommentaren i en gemensam helt öppen tråd om en landskamp i fotboll mellan USA och Sverige.
Nå?

* För tydlighetens skull: vi befinner oss i exemplet på amerikansk mark.

Det blir en bedömningsfråga i varje enskilt fall. Är det en svensk och det är på svenska så skulle jag bedöma det som att ja då skulle det kunna dömas för det i Sverige i ditt exempel(förutsatt givetvis att det når upp till HMF).

Som sagt när det gäller just brott över nätet så finns det två aspekter på som avgör där brottet anses ha begåtts.
1) var förövaren befinner sig.
2) Var offret eller verkan för brottet sker.
När det gäller HMF så finns inget enskilt offer, så då gäller att de måste finnas en beaktansvärd anknytning för att svensk domstol skall ha jurisdiktion.

I ditt exempel skulle alltså brottet ha bedömts ha begåtts i både USA och Sverige.
Därmed behövs inte dubbel straffbarhet.
Personen KAN därmed dömas för brott i Sverige.

Gällande personens first amendmend right, så gäller den enbart i USA.
Brottet skulle av svensk domstol anses ha begåtts i Sverige, därmed gäller inte first amendmend right.
Sen skall så klart påpekas att first amendmend right inte på något sätt innebär att man får säga vad som helst i USA heller, de har också lagar mot t.ex. förtal, olaga hot, uppmaning till våld/brott etc.
De har dock ingen motsvarighet för HMF.

I realiteten krävs att denna person rese till sverige för att kunna åtalas.
USA skulle aldrig lämna ut personen även om sverige begärde det.
I praktiken skulle alltså en svensk åklagare titta på en anmälan, om personen då inte bor/vistas i sverige så kommer det läggas ned för att det saknas förutsättningar för åtal. Om personen bor i Sverige så finns däremot risk för åtal när personen kommer tillbaks till Sverige.
Citera
Igår, 04:23
Medlem
cinmiks avatar
Citat:
Fast jag kan ju inte bli dömd för narkotikabrott och sexköp om jag åker till Amsterdam och röker gräs och knullar horor. Krävs det inte dubbel straffbarhet för att man ska kunna bli dömd?

Då får du stanna tills du pissar rent.
Citera
Igår, 06:31
Medlem
Enligt Högsta domstolen måste brottet avse en svensk målgrupp.

https://www.domstol.se/nyheter/2025/12/svensk-domsratt-for-fortal-beganget-pa-internet/

Så om du begår hets mot folkgrupp i t.ex. en Flashback-tråd när du sitter i USA så kan du dömas för det eftersom ditt inlägg haft en svensk målgrupp.
Senast redigerad av derfilo999 Igår kl. 06:34.
Citera
Igår, 08:13
Medlem
AutDisceAutDiscedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Balansakten
Ja.
Du förstår säkert hur orimligt det vore annars om man skulle komma undan bara för att man gör det från ett annat land.
Tänk dig att någon som bor i Helsingborg tar färjan över till Helsingör, skriver något som bryter mot HMF och sedan försöker försvara sig med att denne inte skrev det i Sverige.

Du kan ju knarka utomlands och komma hem med narkotika i blodet och inte dömas för detta, så jag förstår frågeställningen TS för fram...
Citera
Igår, 15:48
Medlem
Nej det kan du inte vilka jävla idioter som skriver massa dynga här har ingen koll på straffrätt.

Det måste vara olagligt även i landet du befinner dig i. Finns undantag men det gäller mer allvarliga saker.

I USA får du som sagt heila, säga att vita är bättre än svarta, snacka skit om judar, kristna, muslimer osv. Finns ingen hatbrottslagstiftning. Då du är på amerikansk mark lyder du under deras lagstiftning. Spelar ingen roll om du riktar dig mot en svensk publik. Helt sjukt att folk ens påstår att det skulle spela roll.

Det skulle vara ett brott mot internationell rätt av Sverige att straffa dig för att du snackar skit om Zigenare i USA. Sånt gör Nordkorea.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in