Igår, 19:51
Medlem
Raktinyllets avatar
Om jag befinner mig i USA på semester och skriver något online som klassas som hets mot folkgrupp i Sverige, kan jag dömas för det när jag kommer hem?
Citera
Igår, 19:56
Medlem
Vatos.Locoss avatar
Att du befinner dig i USA när du skriver innebär inte automatiskt att du är utom räckhåll för svensk straffrätt.
Citera
Igår, 19:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Raktinyllet
Om jag befinner mig i USA på semester och skriver något online som klassas som hets mot folkgrupp i Sverige, kan jag dömas för det när jag kommer hem?
Förmodligen om det kan kopplas till dig, då du är svensk medborgare och lyder under svensk regim, som jag förstått det.
Citera
Igår, 20:03
Medlem
Balansaktens avatar
Ja.
Du förstår säkert hur orimligt det vore annars om man skulle komma undan bara för att man gör det från ett annat land.
Tänk dig att någon som bor i Helsingborg tar färjan över till Helsingör, skriver något som bryter mot HMF och sedan försöker försvara sig med att denne inte skrev det i Sverige.
Citera
Igår, 20:04
Medlem
Raktinyllets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jumpjet
Förmodligen om det kan kopplas till dig, då du är svensk medborgare och lyder under svensk regim, som jag förstått det.

Fast jag kan ju inte bli dömd för narkotikabrott och sexköp om jag åker till Amsterdam och röker gräs och knullar horor. Krävs det inte dubbel straffbarhet för att man ska kunna bli dömd?
Citera
Igår, 20:07
Medlem
Citat:
Fast jag kan ju inte bli dömd för narkotikabrott och sexköp om jag åker till Amsterdam och röker gräs och knullar horor. Krävs det inte dubbel straffbarhet för att man ska kunna bli dömd?
Förvisso har du väl en poäng där, men hur ser det ut med just den typen av brott i usa. Finns det lagstiftning mot det?
Citera
Igår, 20:14
Medlem
Raktinyllets avatar
Citat:
Förvisso har du väl en poäng där, men hur ser det ut med just den typen av brott i usa. Finns det lagstiftning mot det?

Nej det som räknas som hets mot folkgrupp i Sverige är skyddat av yttrandefriheten i USA.
Citera
Igår, 20:15
Medlem
Citat:

Är inte sexköp utomlands straffbart i Sverige sen ett antal år tillbaka?
Citera
Igår, 20:19
Medlem
Raktinyllets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1965
Är inte sexköp utomlands straffbart i Sverige sen ett antal år tillbaka?

Nej det stämmer inte.
Citera
Igår, 20:25
Medlem
Citat:
Nej det som räknas som hets mot folkgrupp i Sverige är skyddat av yttrandefriheten i USA.
Som sagt, du har en poäng, men i diskrimineringssverige så blir du säkerligen särbehandlad.
Citera
Igår, 20:49
Medlem
swedenistanis avatar
Citat:

Det behövs BEVIS när det gäller allt i mentalsjukhuset Swedenistan, har de inte det kan du inte straffas!
Citera
Igår, 20:56
Medlem
grodanskurts avatar
Citat:

Man får heila i USA, t.ex.

Läggs det inte upp i sociala medier, speciellt inte av en själv, så har jag svårt att se att det skulle bli nåt av det.

Men sitter du och näthatar på okänd utrikes ort i ditt namn och så tror jag det är rätt riskabelt:
https://www.expressen.se/nyheter/sverige/tidigare-sd-toppen-doms-for-hets-mot-folkgrupp-efter-inlagg-om-negerriddare/

Tidigare SD-toppen Christoffer Dulny skrev ett inlägg om ”negerriddare” och åtalades för hets mot folkgrupp.

Han friades i tingsrätten, efter att han skyllt på ”Bengt” – men hovrätten köper inte förklaringen.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in