2026-07-03, 18:36
Medlem
JuanDelgadas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PW-Gersson
Första bilköpet i min ungdom blev jag lurad av en bilfirma. Bilen hade massa skavanker och fel som de slätade över. Jag var ung, oerfaren och litade på deras ursäkter.
Senast köpte jag en sprillans ny bil. Jag har ekonomi till det och problemen är färre. Man lär sig längs vägen, men tror inte jag köper någon mer helt ny bil.
Tror inte nånsin att jag kommer köpa en helt ny bil. Skulle inte överleva värdeminskningen mentalt.

Jag håller mig till bättre begagnade.
Citera
2026-07-03, 18:38
Medlem
idiamindadas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
Var en Opel manta 75, kul sportbil för liten peng men den var ramsned efter en krock. Funkade och gick igenom besiktning men betedde sig inte kul på vägen i över 90

Du och jag. Var din också orange? Den köpte jag av en full finne i Solna.

För övrigt köper jag de bilar som jag råkar springa på. En polare som har för många bilar. En granne eller bekant som blivit för gammal. Eller man bestämmer sig för att nu är det dags för en bra bil. Då köper man typ en Mazda som är 4-5 år gammal. Eller en svindyr Volvo. Alltid privat och alltid av gubbar, helst med dubbelnamn.

Aldrig Audi eller annat tyskt märke av arab eller arabfirma. Aldrig känt mig blåst.
Citera
2026-07-03, 18:41
Medlem
JuanDelgadas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Huntsman

Bästa är nog nuvarande, en Dacia Duster 2016, ytterst problemfri. Tråkig, absolut, men funktionssäker till 99.98%.
Dacia börjar ju få till utseendet på sina bilar nu har jag sett. Tyvärr har också priserna dragit iväg.

Är det bra komfort i dom?
Citera
2026-07-03, 18:47
Medlem
Huntsmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JuanDelgada
Dacia börjar ju få till utseendet på sina bilar nu har jag sett. Tyvärr har också priserna dragit iväg.

Är det bra komfort i dom?

Nej, det kan jag inte påstå, relativt hög ljudnivå i kupén, lite stötiga, men funkar de?
Stort JA på den.

Man tar sig dit man vill & det är ju det enda egentliga syftet med en bil.
Citera
2026-07-03, 19:06
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av idiamindada
Du och jag. Var din också orange? Den köpte jag av en full finne i Solna.

För övrigt köper jag de bilar som jag råkar springa på. En polare som har för många bilar. En granne eller bekant som blivit för gammal. Eller man bestämmer sig för att nu är det dags för en bra bil. Då köper man typ en Mazda som är 4-5 år gammal. Eller en svindyr Volvo. Alltid privat och alltid av gubbar, helst med dubbelnamn.

Aldrig Audi eller annat tyskt märke av arab eller arabfirma. Aldrig känt mig blåst.
Min var vit, köpte den i Östersund.

Som du säger, bilar köper man av en granne, bekant eller av en gammal gubbe/tant. Gärna Volvo eller Toyota. Körde BMW förr innan araberna smutsade ner märket och kvalitén sjönk. Hade en 528 från 86. Den var ren 100% körglädje. Köpte av en gammal gubbe, så den var inte buskörd heller. Nog den bil jag haft längst, ända tills en annan gammal gubbe körde rakt ut framför mig från vänster. Hans bil blev bara skrot, min blev inlöst den med fast den fortfarande rullade.
Citera
2026-07-03, 19:22
Medlem
MagisterBisters avatar
Citat:
Jag börjar.

Min första bil köpte jag i sen ålder (30+år), genom en släkting som hade nån på sitt jobb som ville bli av med en bil. Jag behövde en billig bil för tillfället pga jobb så vi träffades och det blev deal.

En riktig jävla holk var det. Sprucken och popnitad bakplast, men den funkade. Av kinesiskt fabrikat. Har för mig att jag gav 5k för den. Nåt år senare lyckades jag sälja den till en bilfirma för 11k. Bilen hade elfel bland mycket annat, och jag såg den via deras annonser på nätet, säljas - och tas tillbaka - åtminstone 3 gånger. Sen försvann den. De kanske gav upp och skrotade bort den?

Min andra bil minns jag inte hur jag köpte, men det var en Mitsubishi Galant. Den var racklig och jävlig men den gick bra och höll i något år. Sålde den på tradera till en farsa som behövde en förstabil till sin dotter. Har för mig att jag fick tretusen spänn. Helt ok.

Tredjebilen var ett impulsköp på en mindre bilfirma. Jag åkte dit innan jag sålt Mitsubishin en lördag mest för jag var uttråkad. Det slutade med att jag hade köpt på mig en snygg lågmilad Mazda. Jävlar vad jag gillade den bilen. Snygg och gick bra. En diesel. Jag hade den i fem år tror jag. Kostade betydligt mer än mina äldre holkar. Typ 10gånger mer. Minns inte vad jag betalade men det var över 120k i alla fall.

Fjärdebilen köpte jag nyligen. Kände att det är dags att hänga med tiderna så det blev en elektrisk kärra. (No homo). Återigen ett impulsköp på firma X. De fick ta mitt inbyte rätt och slätt på plats och jag åkte därifrån surrande och buzzande. Kändes gött. Fast också väldigt konstigt när man är van att köra bensin och dieselbilar.

*skriver inte ut firmanamnen just nu.

Fyll på. Hur har era erfarenheter sett ut genom åren?
Du har inte presenterat några erfarenheter. Det är bara en kort - väldigt kort - köphistorik.
Citera
2026-07-03, 19:25
Medlem
JuanDelgadas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MagisterBister
Du har inte presenterat några erfarenheter. Det är bara en kort - väldigt kort - köphistorik.
Det tycker jag att jag har, på mitt sätt.

Vore kul att läsa om dina erfarenheter.
Citera
2026-07-03, 23:04
Medlem
Arneweisskorrvs avatar
Jag ska berätta om min senaste.

Det var en 80-talare som trots sin ålder står rätt högt i pris.

Så hittade jag en, det var en invandrare som sålde den, och den var billig.. men blev inte såld, inte någon hade kollat på den ens (undrar varför haha)

Den var 15 mil bort.
Jag åkte dit, och jävlar vad rostig den var, inte ens städad inuti.
Men.. jag gick emot allt förnuft, och köpte den.
Ångrar det inte en sekund idag såhär 2 år senare.
Citera
2026-07-03, 23:56
Medlem
israelisinnocents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paddan1000
Själv har jag bara haft 3 bilar i mitt liv och 2 av dem har jag fortfarande. En Volvo V70XC som jag köpte 2013 av några kompisar för, jag har för mig 60.000 eller 80.000 kr, då de skulle flytta utomlands och som jag fortfarande kör när jag behöver frakta större mängder väskor, varor eller skräp samt som reservbil.
Annars hade jag en Nissan Micra K11 som jag köpte 2018 för 6.500 kr och körde till 2023 då den blev helt sönderrostad och inte gick igenom besiktningen. Efter näst sista besiktningen kostade det 3.000 kr att åtgärda de rostrelaterade 2rna och därför gav jag upp när jag året efter fick 3 st 2r till och skrotade den. Rost är en av de saker jag inte ger mig på själv att laga.
I slutet av 2023 köpte jag min nuvarande daily driver för 14.500 kr som är en Citroen Xantia då jag ville ha en Citroen med gashydraulisk fjädring. Det är en underbar bil, men den går sönder precis hela tiden och är ganska svårmeckad jämfört med Volvon och Nissan, så den hjälper en att bygga och bevara karaktär. Jag rostskyddar den med linolja varje år så att inte denna också ska dö rostdöden.
varför kör du inte bara volvon? törstig pendlare?

och cruisar lite med xantian
Citera
2026-07-04, 00:57
Medlem
Citat:
Jag börjar.

Min första bil köpte jag i sen ålder (30+år), genom en släkting som hade nån på sitt jobb som ville bli av med en bil. Jag behövde en billig bil för tillfället pga jobb så vi träffades och det blev deal.

En riktig jävla holk var det. Sprucken och popnitad bakplast, men den funkade. Av kinesiskt fabrikat. Har för mig att jag gav 5k för den. Nåt år senare lyckades jag sälja den till en bilfirma för 11k. Bilen hade elfel bland mycket annat, och jag såg den via deras annonser på nätet, säljas - och tas tillbaka - åtminstone 3 gånger. Sen försvann den. De kanske gav upp och skrotade bort den?

Min andra bil minns jag inte hur jag köpte, men det var en Mitsubishi Galant. Den var racklig och jävlig men den gick bra och höll i något år. Sålde den på tradera till en farsa som behövde en förstabil till sin dotter. Har för mig att jag fick tretusen spänn. Helt ok.

Tredjebilen var ett impulsköp på en mindre bilfirma. Jag åkte dit innan jag sålt Mitsubishin en lördag mest för jag var uttråkad. Det slutade med att jag hade köpt på mig en snygg lågmilad Mazda. Jävlar vad jag gillade den bilen. Snygg och gick bra. En diesel. Jag hade den i fem år tror jag. Kostade betydligt mer än mina äldre holkar. Typ 10gånger mer. Minns inte vad jag betalade men det var över 120k i alla fall.

Fjärdebilen köpte jag nyligen. Kände att det är dags att hänga med tiderna så det blev en elektrisk kärra. (No homo). Återigen ett impulsköp på firma X. De fick ta mitt inbyte rätt och slätt på plats och jag åkte därifrån surrande och buzzande. Kändes gött. Fast också väldigt konstigt när man är van att köra bensin och dieselbilar.

*skriver inte ut firmanamnen just nu.

Fyll på. Hur har era erfarenheter sett ut genom åren?

Vilket fabrikat på kinesen?
Citera
2026-07-04, 02:12
Medlem
Paddan1000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av israelisinnocent
varför kör du inte bara volvon? törstig pendlare?

och cruisar lite med xantian

Det sitter i det undermedvetna att man alltid väljer Xantian först. Felen på den är sällan värre än att den fortfarande är körbar tills man lagat dem. Bara en gång lämnade den mig strandad när en gummislang sprack och läckte ut 2 liter hydraulolja, men det var en enkel fix där jag bara skar bort den spruckna biten efter att en snäll förbipasserande bogserat mig hem igen.

Annars har fel på den varit trasig spindelled, att pluppen som håller fast rutan i fönsterhissen i förardörren gick sönder så rutan ramlade ned, läckande luftkonditionering, ett annan rostigt hydraulrör som långsamt sipprade olja, punkterade gasklockor, trasig termostat, nedslitna bromsbelägg, samt en trasig lampa till strålkastaren. Då delarna åtminstone är billiga kostar varje del bara några hundralappar att åtgärda och det finns en stor community med gubbar som vet hur man fixar saker och kan tillverka nya rör.
Citera
2026-07-04, 10:24
Medlem
Fått och köpt alla bilar billigt av släkt/vänner/kollegor. Dyraste kostade hela 15000 kr och nu 11 år senare rullar den utan problem och minimala reparationer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in