Citat:
Ursprungligen postat av
Flattematte
Mina bilköpserfarenheter är divergerande.
Första bilen - en Ford Tudor Special 1937 - ägdes tillsammans med tre andra gossar.
Vi var omkring 15 år och ingen av oss hade av den anledningen körkort.
Bilen var hemsk att köra - men framför allt att bromsa - den hade mekaniska bromsar som frös fast vintertid.
Men den lekte vi Chicken Race - inspirerade av James Dean i filmen Ung rebell.
Hoppas det är preskriberat nu - bilen var varken skattad eller försäkrad.
Första egna bilen - när jag hade fått körkort - höll på att bli en FIAT Topolino 1950.
Men ödet ville att vevaxeln skulle gå av under provkörningen.
Bilmotorn var 4-cylindrig med endast ett ramlager i var ände.
Så den fick bilfirman hämta hem själva.
1959-02-06 bytte jag min Heinkel Tourist scooter mot en Morris Minor Serie II 1953 för 5.000:-.
Det var min första egna bil.
Grå och med en växellåda som innehöll 3 ettor och en tvåa.
Lågväxlad, minst sagt.
Den trimmades med dubbla SU, planad topp, vidgade och polerade kanaler samt Rymanskruvar m m.
Fick hjälp av Olle Renvall - RIP - att montera större ventiler.
Min andra bil blev en VW typ 1 1200 1956 som köptes 1960-05-07.
Den kostade 5.500:- och jag fick 2.500:- för Morrisen i inbyte.
En tid hade jag en Porsche 1600 motor i - den åt lameller!!!!!
Pirelli Cinturato textilradialdäck - men bara bak!!!!
1961-07-06 bytte jag Bubblan mot en Opel Rekord 1958 som kostade 6.700:- och jag fick tillbaka pengarna på Bubblan.
Opeln var i mitt tycke ovanlig som hade vindrutetorkarna drivna av kamaxeln.
Resulterade i att om man varvade ur motorn så flög torkarbladen av sin armar!!!!! Suck!!!!
Första bilen jag monterade stålradialdäck på - Michelin X.
Sänktes i fjädringen och monterades Auto-Trygg gasstötdämpare på samt fälgar med mindre inpressningsdjup.
Toppen planad 2 mm + vidgade kanaler + annan förgasare + annat grövre avgassystem.
Raka motsatsen var min fjärde bil - en BMW 700 SC av 1960 års modell - som kostade 6.900:- och köptes 1961-10-02.
Mest känd blev BMW700 för att den kom in som etta och tvåa på 12-timmarsloppet på Skarpnäcks flygfält 1961.
Bilen hade dynastart så det blev till att vintertid alltid parkera i nedförsbacke.
Fick också Michelin X.
Hitintills hade jag haft varannan bil med motorn fram och varannan med motorn bak.
Så nu blev det en bil med motorn - men även med framhjulsdrift.
En Austin MiniSeven Super 850 1961 för 7.500:-. 1.150:- mellan på BMWn.
Hundkojan kallad. Bilen var en demobil.
Framdiffen skar skar redan första veckar. Så det blev att som att köra med AGA-diff ett tag innan man kom underfund med felet.
Dunlop Duraband textilradialdäck runt om.
Så här fortsatte det, och har hitintills renderat omkring 140 bilar - 132 dokumenterade i excelark.
Härutöver några mopeder och motorcyklar.
Sedan 1999 16 stycken 4x4-bilar.
Mest ägda bilfabrikat är Citroen med drygt ett 50-tal.
Längst ägda i tid är nuvarande 2CV som jag är andre ägare på och snart ägt 30 år.
Längst körsträcka - 375.000 km - med en Mercedes 124 E-klass.
Driftsäkrast är en Honda CR-V som köptes ny 2015 och ännu bara behövt nytt batteri och nya bromsbelägg bak - under snart 11 år.
Två Suzukin har upplevt 11 år vardera i min ägo - varav en Jimny fortfarande tillhör vagnparken.
Sämst bilar jag ägt är en Volvo Pv 544 B18 sport(köpt demobil) och två Volvo 245 DL B21 (båda köpta helt nya).
Största bilar är två Plymouth.
Dyraste bil en Land Rover Defender 90 SVX som senast den var ute på Blocket begärdes 1.650.000:- för.
Som mest ägt 16 bilar samtidigt.
Okomfortablaste bilar anser jag Lada Niva, två MGA, två MGB, två Land Rover Defender, två Jeep Wrangler TJ och Volvo Pv 544 B18 Sport ha varit.
Komfortablast har Mercedes och Lexus varit - men den senare även bland de tråkigaste.
Mest offroadkompetenta har Mercedes Geländewagen och Santana Samurai varit - var och en på sitt sätt bäst.
Drömbilen är en Lada Niva tillverkad av Honda eller Suzuki med Toyota LandCruisers karaktär och egenskaper.
Bra inlägg, Flashback när det är som allra bäst.
Utan att efterforska identitet, men jag gissar att Flattematte är 80+..?
Dåliga erfarenheter av äldre Volvo minsann, för mig har dessa varit bland de bättre köpen.
Haft 2 cittror, bl.a. en DS19 med synnerligen ovanlig 5-växlad låda, slöaste bilen jag ägt, men gashydrauliken ger en absolut magisk komfort, om den inte pajar, då tappade man bromsar, stötdämpare, höjd & servo.
Men det var alltid lika kul att glida upp bredvid en postlåda eller på en Drive-In och höja den till högsta läget för att nå lite bättre, blev många blickar & kommentarer då.
+ att vid mycket snö körde man tills man inte kom längre, sedan sänkte man den & höjde den & så kom man fram, en billängd i taget.
En Audi. Det blev bara en. Inte bra bilar enligt mig.
" Mercedes, en med bensin 6:a, törstig men ytterst pålitlig, en 240D, läkte så mycket olja så den rostskyddbehandlade underredet kontinuerligt.
Volvo Amazon, 240, 740 & 760 har passerat genom åren, alla stabila på sitt sätt.
Ett par Toyota har man haft, en Avensis & en Corolla, rostar men mekaniskt var det aldrig några större problem.
Bästa är nog nuvarande, en Dacia Duster 2016, ytterst problemfri. Tråkig, absolut, men funktionssäker till 99.98%.