2026-07-02, 23:33
Medlem
JuanDelgadas avatar
Jag börjar.

Min första bil köpte jag i sen ålder (30+år), genom en släkting som hade nån på sitt jobb som ville bli av med en bil. Jag behövde en billig bil för tillfället pga jobb så vi träffades och det blev deal.

En riktig jävla holk var det. Sprucken och popnitad bakplast, men den funkade. Av kinesiskt fabrikat. Har för mig att jag gav 5k för den. Nåt år senare lyckades jag sälja den till en bilfirma för 11k. Bilen hade elfel bland mycket annat, och jag såg den via deras annonser på nätet, säljas - och tas tillbaka - åtminstone 3 gånger. Sen försvann den. De kanske gav upp och skrotade bort den?

Min andra bil minns jag inte hur jag köpte, men det var en Mitsubishi Galant. Den var racklig och jävlig men den gick bra och höll i något år. Sålde den på tradera till en farsa som behövde en förstabil till sin dotter. Har för mig att jag fick tretusen spänn. Helt ok.

Tredjebilen var ett impulsköp på en mindre bilfirma. Jag åkte dit innan jag sålt Mitsubishin en lördag mest för jag var uttråkad. Det slutade med att jag hade köpt på mig en snygg lågmilad Mazda. Jävlar vad jag gillade den bilen. Snygg och gick bra. En diesel. Jag hade den i fem år tror jag. Kostade betydligt mer än mina äldre holkar. Typ 10gånger mer. Minns inte vad jag betalade men det var över 120k i alla fall.

Fjärdebilen köpte jag nyligen. Kände att det är dags att hänga med tiderna så det blev en elektrisk kärra. (No homo). Återigen ett impulsköp på firma X. De fick ta mitt inbyte rätt och slätt på plats och jag åkte därifrån surrande och buzzande. Kändes gött. Fast också väldigt konstigt när man är van att köra bensin och dieselbilar.

*skriver inte ut firmanamnen just nu.

Fyll på. Hur har era erfarenheter sett ut genom åren?
Citera
2026-07-02, 23:40
Medlem
Du har alltså köpt fyra bilar och beskriver det som en livsresa, när det mest låter som att du upprepade samma impulsköp med stigande budget.

Du är bara en människa som gång på gång bevisar att han inte borde lämnas ensam nära en bilfirma.
Citera
2026-07-02, 23:57
Medlem
JuanDelgadas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 16266
Du har alltså köpt fyra bilar och beskriver det som en livsresa, när det mest låter som att du upprepade samma impulsköp med stigande budget.

Du är bara en människa som gång på gång bevisar att han inte borde lämnas ensam nära en bilfirma.
Snälla du. Tror du behöver en kram!

Det här är en oskyldig tråd som handlar bilköp genom åren. Bra och dåliga. Jag tänkte att jag kanske får nån att dra på smilbanden men jag vill också garva.
Citera
Igår, 00:01
Medlem
Onanikrems avatar
Köpt alla bilar privat, kollat regnumer, ringt tidigare ägare och frågat lite om bilen. Detta efter första bilköpet som 18 åring, den var krockskadad, körduglig men inte mycket mer. Givetvis synten inte och nändes inget om krockskadan. Lärde mig därefter.

Senaste bilen, en gammal v70 köpte jag av en 70+ farbror, väldigt bra köp, inga direkta kostnader på 10+ år annat än bromsar och kamrem, slitdetaljer. inga spindelleder, eller annat skit i framvagnen. Inga styrdosor och inga ABS problem på över 10+ år. Kan ses som ett bra köp. (Antispinn lampan lyser i bland, men har klarat mig 5 besiktningar för det är bara ibland) Behöver inget jävla antispinn heller.
Citera
Igår, 00:56
Medlem
JuanDelgadas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
Köpt alla bilar privat, kollat regnumer, ringt tidigare ägare och frågat lite om bilen. Detta efter första bilköpet som 18 åring, den var krockskadad, körduglig men inte mycket mer. Givetvis synten inte och nändes inget om krockskadan. Lärde mig därefter.

Senaste bilen, en gammal v70 köpte jag av en 70+ farbror, väldigt bra köp, inga direkta kostnader på 10+ år annat än bromsar och kamrem, slitdetaljer. inga spindelleder, eller annat skit i framvagnen. Inga styrdosor och inga ABS problem på över 10+ år. Kan ses som ett bra köp. (Antispinn lampan lyser i bland, men har klarat mig 5 besiktningar för det är bara ibland) Behöver inget jävla antispinn heller.
Har du lust att tala om vad det var för bil när du var 18? Vore kul att höra en anekdot om när du var där som skakig förstabilsköpare och inte hade en aning om vad du skulle titta efter.

Själv har jag nollkoll på bilar. Har kört mer mc än bil genom åren och jag antar att bilar är mer av ett nödvändigt ont för mig. Dock ska jag villigt erkänna att senaste kärran är kul att köra. Alltså på riktigt kul.

Jag är inte särskilt bra på att handla privat. Det är så mycket suspekt folk så jag föredrar firmor. Fattar att man säkert betalar lite mer, men jag tycker det är värt det för att slippa att få en tia.
Citera
Igår, 01:03
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JuanDelgada
Har du lust att tala om vad det var för bil när du var 18? Vore kul att höra en anekdot om när du var där som skakig förstabilsköpare och inte hade en aning om vad du skulle titta efter.

Själv har jag nollkoll på bilar. Har kört mer mc än bil genom åren och jag antar att bilar är mer av ett nödvändigt ont för mig. Dock ska jag villigt erkänna att senaste kärran är kul att köra. Alltså på riktigt kul.

Jag är inte särskilt bra på att handla privat. Det är så mycket suspekt folk så jag föredrar firmor. Fattar att man säkert betalar lite mer, men jag tycker det är värt det för att slippa att få en tia.
Var en Opel manta 75, kul sportbil för liten peng men den var ramsned efter en krock. Funkade och gick igenom besiktning men betedde sig inte kul på vägen i över 90
Citera
Igår, 02:22
Medlem
JuanDelgadas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
Var en Opel manta 75, kul sportbil för liten peng men den var ramsned efter en krock. Funkade och gick igenom besiktning men betedde sig inte kul på vägen i över 90
Ha ha ok. Mantan är ju skitläcker. Snygg bil.

Själv har jag en pervers dröm om att nån dag bli ägare till en Delta Integrale. Men det lär ju aldrig hända.
Citera
Igår, 02:50
Avstängd
FarliKorvs avatar
Bara köpt bra bilar, tur eller skicklighet vem vet.

Inköp av bil kräver att man lättar på börsen rätt så rejält så gör rejäla efterforskningar innan jag bestämmer mig och har möte med en säljare.
Citera
Igår, 03:43
Medlem
dwgs avatar
Jag har väl köpt 10-13 bilar mellan -99 -18
Har aldrig haft problem med dessa, de har rullat sen har jag tröttnat och köpt något annat roligt

Efter -18 så har jag tjänstebil är inne på min 6’e
Men där har det blivit fel

Givare växellåda efter 400mil

Elektriska fel

Bränsletillförseln

Samt många små fel

Nu senaste har strax gått 3000 och inga fel
Citera
Igår, 04:56
Medlem
5 bilar och under 12 år har jag klarat mig bra. Endast 1 köpt av privatperson och den hade jag i 8 år och 12 000 mil. Ångrade rätt snabbt att jag sålde den men bilen hade redan lämnat landet.

Dyraste åtgärd på en blev att byta vattenpump som nyligen bytts igen efter 2 år då den var dåligt åtdragen av auktoriserad firma. När det ändå är isär plockat är delarna inte så dyra så blev nytt igen med en totalkostnad 9 k.
Citera
Igår, 07:34
Medlem
Paddan1000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bigbroe5
5 bilar och under 12 år har jag klarat mig bra. Endast 1 köpt av privatperson och den hade jag i 8 år och 12 000 mil. Ångrade rätt snabbt att jag sålde den men bilen hade redan lämnat landet.

Dyraste åtgärd på en blev att byta vattenpump som nyligen bytts igen efter 2 år då den var dåligt åtdragen av auktoriserad firma. När det ändå är isär plockat är delarna inte så dyra så blev nytt igen med en totalkostnad 9 k.

9 fucking tusen för att byta vattenpump! Jag hade samma problem på min Volvo V70XC och köpte en ny för 299 kr på Thansen som jag bytte själv. Det jobbigaste momentet var att skrapa bort gamla packningsrester, men annars var det enkelt.
Jag brydde mig inte ens om att byta kamremssatsen till en ny trots att jag hade loss den samtidigt, eftersom det var några år kvar till nästa byte. Jag antar att ditt pris inkluderade byte av kamrem med tillbehör.
Citera
Igår, 07:48
Medlem
Paddan1000s avatar
Själv har jag bara haft 3 bilar i mitt liv och 2 av dem har jag fortfarande. En Volvo V70XC som jag köpte 2013 av några kompisar för, jag har för mig 60.000 eller 80.000 kr, då de skulle flytta utomlands och som jag fortfarande kör när jag behöver frakta större mängder väskor, varor eller skräp samt som reservbil.
Annars hade jag en Nissan Micra K11 som jag köpte 2018 för 6.500 kr och körde till 2023 då den blev helt sönderrostad och inte gick igenom besiktningen. Efter näst sista besiktningen kostade det 3.000 kr att åtgärda de rostrelaterade 2rna och därför gav jag upp när jag året efter fick 3 st 2r till och skrotade den. Rost är en av de saker jag inte ger mig på själv att laga.
I slutet av 2023 köpte jag min nuvarande daily driver för 14.500 kr som är en Citroen Xantia då jag ville ha en Citroen med gashydraulisk fjädring. Det är en underbar bil, men den går sönder precis hela tiden och är ganska svårmeckad jämfört med Volvon och Nissan, så den hjälper en att bygga och bevara karaktär. Jag rostskyddar den med linolja varje år så att inte denna också ska dö rostdöden.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in