2026-07-02, 17:55
Medlem
Angående att byta från Kiev till Kyjiv. Är det den aktuella politiken som avgör vad städer heter på svenska? Får man fortfarande säga typ Rom, Florens osv? Tror inte man kan förändra världen genom namnbyten, oavsett om vi importerat nuvarande ortnamn från tyska, ryska eller något annat.
Citera
2026-07-02, 17:59
Medlem
Jag gillar inte när det ska bytas en massa. Låt det heta vad det alltid har hetat.

Ska vi exempelvis byta namn på Finland till Suomi ifall Finland vill att vi gör det? Blir bara så otroligt krångligt att byta namn på invända länder eller städer.
Citera
2026-07-02, 18:03
Medlem
din.mats.i.skolans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svepo
Angående att byta från Kiev till Kyjiv. Är det den aktuella politiken som avgör vad städer heter på svenska? Får man fortfarande säga typ Rom, Florens osv? Tror inte man kan förändra världen genom namnbyten, oavsett om vi importerat nuvarande ortnamn från tyska, ryska eller något annat.

I ett läge där vi har tagit ställning för en stridande part så är det i alla fall inte orimligt att man går över till att använde de namn som den allierade själv använder om sitt land. Jag säger ofta fel, men försöker använda de ukrainska namnen.

Historiska namn är svåra att andra på. Möjligen säger i alla fall en del Beijing numera istället för Peking.
Citera
2026-07-02, 18:04
Moderator
Kyrpators avatar
Det hänger väl på om det finns en högljudd lobby som förespråkar den ena eller andra varianten. Italienarna är inte så lättkränkta och bryr sig inte om vad vi använder för ordformer här uppe i Ultima Thule. Vitryssarna, ukrainarna och turkarna är lite mer känsliga.
Citera
2026-07-02, 18:09
Medlem
Jahbrahs avatar
Inte bajsnödigt alls. Skall själv strax resa till Krung Thep Mahanakhon Amon Rattanakosin Mahinthara Ayuthaya Mahadilok Phop Noppharat Ratchathani Burirom Udomratchaniwet Mahasathan Amon Piman Awatan Sathit Sakkathattiya Witsanukam Prasit

Citera
2026-07-02, 18:13
Medlem
Du har säkert rätt i det. Kul att du skriver vitryssar förresten, så brukar det ju heta på svenska
Citera
2026-07-02, 18:14
Medlem
Balisers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kyrpator
Det hänger väl på om det finns en högljudd lobby som förespråkar den ena eller andra varianten. Italienarna är inte så lättkränkta och bryr sig inte om vad vi använder för ordformer här uppe i Ultima Thule. Vitryssarna, ukrainarna och turkarna är lite mer känsliga.
Firenze Nightingale hade just sett snyggt ut! Tur att italienarna är liberala när det gäller sådant.
Jag har inga problem att följa mina vänners önskan om namn. Så varför sossarna gick med på att säga Belarus begriper jag inte. En diktatur. Vämjeligt.
Fast det var i och för sig samma sossar som erkände Palestina. Fullt medvetna om att landet inte är någon demokrati.
Kiev är den ryska namnformen och vi uttalar det inte ens rätt. Den ukrainska namnformen hamnar faktiskt lite närmare rent praktiskt.
Citera
2026-07-02, 18:22
Medlem
Morgonrodnads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av din.mats.i.skolan
I ett läge där vi har tagit ställning för en stridande part så är det i alla fall inte orimligt att man går över till att använde de namn som den allierade själv använder om sitt land. Jag säger ofta fel, men försöker använda de ukrainska namnen.

Historiska namn är svåra att andra på. Möjligen säger i alla fall en del Beijing numera istället för Peking.

Risken finns förstås att vi lägger en massa energi på namnbyten och känner att vi gjort något viktigt. Bättre att behålla namnen och skicka lite mer vapen till Ukraina istället.
Citera
2026-07-02, 18:31
Moderator
Kyrpators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Morgonrodnad
Risken finns förstås att vi lägger en massa energi på namnbyten och känner att vi gjort något viktigt. Bättre att behålla namnen och skicka lite mer vapen till Ukraina istället.

För oss som är gamla nog att minnas var det en väldig exercis i public service kring Kambodja/Kampuchea-frågan, och senare kring Peking/Beijing. Jag tror att Peking numera är godkänt. Jag är mer osäker på Burma/Myanmar. Är användningen av Myanmar ett tecken på respekt för landets kultur, eller innebär den bara ett stöd för militärregimen?
Citera
2026-07-02, 18:33
Medlem
din.mats.i.skolans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Morgonrodnad

Isolerat till dessa två alternativ håller jag med dig. Sedan tror jag inte att Sveriges givarvilja påverkar av den kraft som krävs för att säga Kyjiv och Krym, det är väl mest dessa två namn som man snubblar över.

Däremot tror jag att Ukraina kommer kasta det kyrilliska alfabetet i slasken, det skulle garantera irritera ryssarna!
Citera
2026-07-02, 18:41
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baliser
Firenze Nightingale hade just sett snyggt ut!
Firenze Usignolo, isåfall.
Citat:
Tur att italienarna är liberala när det gäller sådant.
Jag har inga problem att följa mina vänners önskan om namn. Så varför sossarna gick med på att säga Belarus begriper jag inte. En diktatur. Vämjeligt.
Kina är också en diktatur, så det resonemanget gäller i lika mån för Beijing.
Citat:
Fast det var i och för sig samma sossar som erkände Palestina. Fullt medvetna om att landet inte är någon demokrati.
. Man kan ju inte låta bli att erkänna länder bara för att man tycker att de inte är några demokratier. Det som var det anmärkningsvärda med det svenska erkännandet av Palestina, var inte att det inte var någon demokrati. Det var att det inte uppfyllde de konventionella kriterierna för att överhuvudtaget vara en stat.
Citat:
Kiev är den ryska namnformen och vi uttalar det inte ens rätt. Den ukrainska namnformen hamnar faktiskt lite närmare rent praktiskt.
Det vet jag inte om jag tycker. Det bakre i:et i Kyiv (som alltså skrivs med y) saknas helt i svenskan, medan motsvarande ljud på ryska åtminstone är ett främre i.
Citera
2026-07-02, 18:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kyrpator
För oss som är gamla nog att minnas var det en väldig exercis i public service kring Kambodja/Kampuchea-frågan, och senare kring Peking/Beijing. Jag tror att Peking numera är godkänt. Jag är mer osäker på Burma/Myanmar. Är användningen av Myanmar ett tecken på respekt för landets kultur, eller innebär den bara ett stöd för militärregimen?

Precis! Min anledning till att ta upp frågan var att fundera på om vi ska låta pågående krig och militärkupper runt om i världen förändra vårt svenska språk. Att UD vill markera är OK, men låt det stanna där.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in