2026-07-02, 10:20
Medlem
Hur är det att resa till exotiska länder utan retur biljett vad ska man tänka på?

Är svenskar fegare att resa runt i världen ?

Hur förberedd behöver man vara?

Vilken är den bästa exotiska resan att rekommendera?

Tips på förbindelser för att resa runt mellan exotiska länder.

Hur får man de billigaste resorna?
Senast redigerad av Omduvaemin 2026-07-02 kl. 10:24.
Citera
2026-07-02, 10:30
Medlem
67arigGubbes avatar
Vissa länder kräver uppvisad returbiljett så värt att kolla upp innan.

Själv märker jag ingen skillnad på att boka t/r mot 2 enkelbiljetter i pris.
Citera
2026-07-02, 11:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 67arigGubbe

Märkligt att man måste det, så om man inte vet när man ska hem köper man en resa till närliggande gräns ?

Tänkte om man sprider ut kostnader genom att köpa biljett hem senare, tjänar inte flygbolagen på sälja tur och retur än enkel biljetter ?
Citera
2026-07-02, 11:07
Medlem
FallerIfallerAs avatar
Vad menar du med exotiska länder, har du aldrig varit utanför tullarna är väl alla länder det?
Citera
2026-07-02, 11:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FallerIfallerA
Vad menar du med exotiska länder, har du aldrig varit utanför tullarna är väl alla länder det?

Menar länder som Thailand, Malaysia, öar och andra tropiska länder, tex Brasilien osv.
Citera
2026-07-02, 11:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Omduvaemin
Märkligt att man måste det, så om man inte vet när man ska hem köper man en resa till närliggande gräns ?

Tänkte om man sprider ut kostnader genom att köpa biljett hem senare, tjänar inte flygbolagen på sälja tur och retur än enkel biljetter ?

Blir nog knepigt om du vid närmsta gräns ska förklara din närvoro med att landet du sjappat från misstänker att du är illegal immigrant och att du inte riktigt vet när du ska åka "hem" eftersom du tänkt slappa och njuta av livet ordentligt innan dess.
Citera
2026-07-02, 11:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mechila
Blir nog knepigt om du vid närmsta gräns ska förklara din närvoro med att landet du sjappat från misstänker att du är illegal immigrant och att du inte riktigt vet när du ska åka "hem" eftersom du tänkt slappa och njuta av livet ordentligt innan dess.

Det går ju att köpa resor till gränsliggande länder som ett bevis för detta. Om man inte vet när man ska hem.

Tydligen är det krav på att viss utresa ur vissa länder.

Vill ha tips på vilka ställen som är billiga att resa genom när man väl kommit till destination.
Citera
2026-07-02, 12:10
Medlem
Citat:
Det går ju att köpa resor till gränsliggande länder som ett bevis för detta. Om man inte vet när man ska hem.

Tydligen är det krav på att viss utresa ur vissa länder.

Vill ha tips på vilka ställen som är billiga att resa genom när man väl kommit till destination.

Du vill alltså ha tips på länder som gränsar till Brasilien, Thailand, Malaysia eller olika ö-paradis. Där man då helst inte behöver visum såklart och sen antar jag att det finns nåt krav på att du måste hålla dig där ett tag innan du kan återvända till landet du försöker flytta till. Är det inte enklare att ansöka om visum om du vet med dig att du förmodligen kommer vara kvar i landet längre än planerat. Men du kanske av andra skäl vet med dig att du inte kommer beviljas visum?
Citera
2026-07-02, 12:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mechila
Du vill alltså ha tips på länder som gränsar till Brasilien, Thailand, Malaysia eller olika ö-paradis. Där man då helst inte behöver visum såklart och sen antar jag att det finns nåt krav på att du måste hålla dig där ett tag innan du kan återvända till landet du försöker flytta till. Är det inte enklare att ansöka om visum om du vet med dig att du förmodligen kommer vara kvar i landet längre än planerat. Men du kanske av andra skäl vet med dig att du inte kommer beviljas visum?

Fattar du inte? Jag vet inte när jag ska åka hem och vill vänta med att köpa hem resan. Vissa länder kräver dock en utresa ur landet.
Citera
2026-07-02, 12:24
Medlem
Citat:
Fattar du inte? Jag vet inte när jag ska åka hem och vill vänta med att köpa hem resan. Vissa länder kräver dock en utresa ur landet.
Ja, det är ju lite olika regler beroende på land. Så om du ställde frågan lite rakare skulle den kanske bli enklare att svara på.

Berätta nu istället vilka länder du tänkt besöka, vilka syften/planer du har med besöken och hur länge du tänkt vara i landet. Då kommer du få lite vettigare svar än nu. Eller menar du att du tänkt leva som gömd flykting?
Citera
2026-07-02, 12:45
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 67arigGubbe

Citat:

Många länder kräver inte en speciell returbiljett tillbaks till det landet man ankommer ifrån.

Utan kräver bara ren resehandling på valfritt sätt ut ur landet.
Till Ecuador om jag inte minns fel så kan man via internet innan man åker köpa en superbilligt bussbiljett över gränsen till närmsta grannland, det finns ofta lite speciala servicekontor som hjälper till med en sådan biljett online som man kan printa ut hemma innan man åker.

Dock måste man ju hålla koll på hur länge ens visum gäller, samt ifall om man vill hoppa ut ur landet och tillbaks, så kan det finnas en tidsperiod som förhindrar detta 1-3 månader typ.

Jag köper alltid bara enkla biljetter med en tillhörande bussbiljett för någon 100 lapp, då jag hatar att planera exakt datum för returresan.

Det blir lite mer spännande så.
Citera
2026-07-02, 13:33
Medlem
godboys avatar
Olika länder har olika krav. Vissa kräver att man har en planerad utresa och ofta går detta att lösa med en biljett till ett grannland. Dock så måste man ju ha koll på ländernas inbördes regelverk kring detta. Gränshoppning accepteras inte överallt vill jag minnas.

Sen kan man ju ändå boka en ombokningsbar hemresa. Då kan man ju ändra den när man väl är på plats även om "overstay" inte är att rekommendera.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in