2026-07-02, 13:34
Medlem
Söderhavet.
Citera
2026-07-02, 15:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Giant Squid
Många länder kräver inte en speciell returbiljett tillbaks till det landet man ankommer ifrån.

Utan kräver bara ren resehandling på valfritt sätt ut ur landet.
Till Ecuador om jag inte minns fel så kan man via internet innan man åker köpa en superbilligt bussbiljett över gränsen till närmsta grannland, det finns ofta lite speciala servicekontor som hjälper till med en sådan biljett online som man kan printa ut hemma innan man åker.

Dock måste man ju hålla koll på hur länge ens visum gäller, samt ifall om man vill hoppa ut ur landet och tillbaks, så kan det finnas en tidsperiod som förhindrar detta 1-3 månader typ.

Jag köper alltid bara enkla biljetter med en tillhörande bussbiljett för någon 100 lapp, då jag hatar att planera exakt datum för returresan.

Det blir lite mer spännande så.

Vart har du rest och har du haft höga kostnader för resorna, hotell är billiga där nere ? Men flygen dit kostar mycket sedan kan man resa billigt mellan dessa paradis länder ?
Citera
2026-07-02, 15:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av godboy
Olika länder har olika krav. Vissa kräver att man har en planerad utresa och ofta går detta att lösa med en biljett till ett grannland. Dock så måste man ju ha koll på ländernas inbördes regelverk kring detta. Gränshoppning accepteras inte överallt vill jag minnas.

Sen kan man ju ändå boka en ombokningsbar hemresa. Då kan man ju ändra den när man väl är på plats även om "overstay" inte är att rekommendera.

Varför är inte overstay att rekommendera ? Är svenskarna de fegaste att våga resa runt i världen utan charter ?
Citera
2026-07-02, 16:16
Medlem
godboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Omduvaemin
Varför är inte overstay att rekommendera ? Är svenskarna de fegaste att våga resa runt i världen utan charter ?
Inte alls. Jag har alltid föredragit att ha ordning på mina utlandsvistelser, detta för att jag kanske vill kunna komma tillbaka utan inreseproblem. Nu behöver inte en "overstay" resultera i något krångel, men det kan göra det. Jag har själv haft i alla fall en overstay, inget krångel vid utresan, men vid inresa något halvår senare så blev jag uttagen när jag skulle in i landet, fick ett gäng frågor men det löste sig rätt smidigt. Nu berodde tidsöverdraget på att jobbet jag var där för att utföra inte blev klart i tid då vi väntade på delar. Men när jag förklarade detta vid inresa så var det inga problem. Jag hade med mig dokumentationen från förra jobbet och kontaktuppgifter dels till mina kontaktpersoner och dels till företagets kontakt i Europa. Jag fick sitta och vänta någon timme medan gränskontrollen gjorde sina kontroller.

Nu var jag ju där i jobbärende så det underlättade säkert en del, hade jag gjort en rent privat overstay så är det inte så säkert att jag släppts in. Det handlar inte om att vara feg, utan det handlar om att respektera landets vistelseregler och landets övriga lagstiftning.
Citera
2026-07-02, 19:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Omduvaemin
Hur är det att resa till exotiska länder utan retur biljett vad ska man tänka på?

Är svenskar fegare att resa runt i världen ?

Hur förberedd behöver man vara?

Vilken är den bästa exotiska resan att rekommendera?

Tips på förbindelser för att resa runt mellan exotiska länder.

Hur får man de billigaste resorna?

Bäst utan retur.

Svenskar tvekar inte att kasta sig ut i det okända, i vissa fall.

Skaffa BRADT reseguide för det land/länder du vill åka till och läs hela guiden innan du åker.
Där står allt.

Östafrika och Madagascar.

Hoppa inte runt för mycket.

Genom att vika in dig med 9 andra personer i en 1965 års modell Renault 4 med en restid på 30 timmar.

Trevlig resa, och grattis!!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in