2026-07-01, 13:00
Medlem
Exakt vilka medel och prylar använder ni när ni städar de olika rummen hemma?

Jag vill ha era bästa tips för effektiv städning.
Citera
2026-07-01, 13:05
Medlem
För det mesta hett vatten och en wettextrasa för allt i köket. Kan eftertorka med papper. Blir skinande rent utan kemikalier.

Golv, hett vatten moppa med typ en kork ajax fet de fleur i vattnet.

Dammsugar relativt ofta. 1 gång i veckan.

Fönster diskmedel, Yes i hett vatten, rengör med wettex och eftertorka med gamla trasor från sängkläder. lite rödsprit kan man ha i också.
Skinande rent.

Toa, AJAX, i hela rummet.

Typ så. Ingen arsenal av 30 olika medel behövs.
Citera
2026-07-01, 13:07
Medlem
Sqrbankens avatar
Swiffer har verkligen revolutionerat för mig. Kör deras "damm-vippor" på alla ytor utom golv; avrunda med wettex-trasa med lite Ajax/<input allrengöring av tycke> vid behov och/eller fräschör. Golvet dammsuger du först (eller kör deras torrdukar som tydligen drar åt sig golvdammet som inget annat) och avrundar med Swiffer wet. Man kan tro att jag är sponsrad, icke, men har själv aldrig städat så sällan samtidigt som mitt hem aldrig har varit renare.
Citera
2026-07-01, 13:18
Medlem
jjujjus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av f-fab

Städservetter för olika ytor har gjort mitt städande smidigare. Det går snabbt och är fräscht.
Citera
2026-07-01, 13:38
Medlem
Såpa, ättika bikarbonat diskmedel dammtorka dammsugarrobot korsdrag fönsterputsapparat med fönsterputs Thats it, behövs inga kraftigare kemikalier
Citera
2026-07-01, 14:08
Medlem
Hrass avatar
Alla rum
  • Dammsuga golv
  • Dammvippa/Swiffer på alla andra ytor (går snabbare än trasa och behöver inte flytta på så mycket)
  • Wettexttrasa för enskilda fläckar på golv (våttorkar aldrig med något skaftverktyg, brukar bara krypa runt med trasan), bord

Kök
  • Ajax universalspray på alla skåpsluckor, diskbänk
  • Electrolux spisrengöring för spisen ibland
  • Lägga fläktgallret i blöt i diskmedel

Badrum
  • Ajax badrum överallt
  • Såpa överallt på golvet
  • Tar duschslangen och sprutar ned exakt allt som inte riskerar bli fuktskadat

Är typ bara det
Tar 45 minuter att gå igenom hela lägenheten
Citera
2026-07-01, 14:46
Medlem
din.mats.i.skolans avatar
Hallå alla, har ni missat RUT? Jag har inte städat en enda gång de senaste åren, det kommer en städare 2 gånger i veckan och städar en timme varje gång. Med RUT så kostar det i slutänden inte så mycket och bra för alla. Bra för mig som slipper städa och bra för firman som fick jobbet.

Ibland hör man röster om at “RUT skatteavdrag är en kostnad för samhället”, men det stämmer ju inte, alternativet att jag städar själv ger ju noll kronor i skatt till staten.
Citera
2026-07-01, 15:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av f-fab

Kommer hem en snäll kvinna från Balkan varannan onsdag som tar hand om det. Dammsugaren åker fram några gånger däremellan. Rekommenderas varmt.
Citera
2026-07-01, 15:20
Medlem
Samma här. Sen vi började med hemstäd varannan vecka, främst för att vi har så lite tid hemma med barnen som det är så jag vill inte lägga tid på helgen till att städa, så kommer jag nog ALDRIG gå tillbaka.

Visst, vi stödstädar lite och plockar gör man ju hela tiden, men vetskapen om att det varannan vecka blir ordentligt gjort är fan magisk.
Citera
2026-07-01, 16:08
Medlem
Soffpotatis1357s avatar
Städa och städa. Dammsuger och plockar varje dag. Torkar alla bord och bänkar med medel varje dag. Moppa golv, en gång i veckan om normalt nedsmutsat, annars extra utöver det vid behov. Tvättar fönster utomhus en gång om året, inomhus vid behov, väldigt sällan. Badrum (toa och badkar) städas sällan (sköljer alltid av efter bad och dusch). Toa (toastol och handfat) städas varje dag. Har inte så många olika medel. Kör vanligt rengöringsmedel till golv, universalmedel i sprayflaska för alla ytor och så fönstermedel. Billiga märken. Trasor är microfiber, disktrasor och gamla lakan. Dammvippa används också. Men ja, städa och städa. Så noga är det inte. Fattar inte de som använder dyra medel och som städar alla ytor flera gånger i veckan...
Citera
2026-07-01, 17:52
Medlem
Är det ingen som kör robotdammsugare, eller är det bara en meme?
Citera
2026-07-01, 18:36
Medlem
BritishSmiles avatar
Städade precis så jag känner mig inspirerad att svara.

Först rensar jag allt löst bös, drar fram sängen och slänger ihop alla lösa kläder i en hög nånstans. Plockar bort böcker som ligger staplade på fönsterbläcken. Sen dammsuger jag noggrant. Inkl. lister mm, alltså allt synligt damm ska bort.

Sen tar jag fram mitt hemliga vapen - Wetrox Reocid. Det är ett koncentrerat industrirengöringsmedel med en otroligt förförisk doft. Dränker en trasa i det och torkar av alla fönsterbläck och låter det självtorka. - Har alla fönster på vid gavel under hela cermonin.

När jag är nöjd med golven och allt har torkat så ställer jag tillbaka allt och sen är det klart! Och nu luktar hemmet av Wetrox Reocid i ungefär två veckor framåt. Mmm. Sniff sniff.

Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in