2026-07-01, 09:21
Medlem
Som ingenjör har jag haft kontorsjobb i snart 15 år och på det gäng arbetsplatser jag haft är det alltid ett antal som verkar fullständigt skita i att svara på e-mail och Teams, inte alls eller extremt sent.

Hur kan de få komma undan med det?
Jag begriper det inte.

Det gäller allt mellan viktig info till FYI (det är bra å veta om personen sett FYI) och allt mellan de som är chef för hundratals till de som inte har personalansvar. Det gäller också alla åldrar.

Är det för att cheferna ofta är boomers ännu och själva har svårt för det?

All kommunikation de framför går genom F2F eller telefonsamtal, vilket ju har uppenbara nackdelar.
Citera
2026-07-01, 09:28
Medlem
FNLSs avatar
Det får du nog ta med chefen
Citera
2026-07-01, 09:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gniknus2
Som ingenjör har jag haft kontorsjobb i snart 15 år och på det gäng arbetsplatser jag haft är det alltid ett antal som verkar fullständigt skita i att svara på e-mail och Teams, inte alls eller extremt sent.

Hur kan de få komma undan med det?
Jag begriper det inte.

Det gäller allt mellan viktig info till FYI (det är bra å veta om personen sett FYI) och allt mellan de som är chef för hundratals till de som inte har personalansvar. Det gäller också alla åldrar.

Är det för att cheferna ofta är boomers ännu och själva har svårt för det?

All kommunikation de framför går genom F2F eller telefonsamtal, vilket ju har uppenbara nackdelar.

Upplever samma från flera håll hos folk i olika positioner. En del har stort ekonomiskt ansvar men svarar inte på nåt. Varken mail eller telefon. Vissa påminner jag flera gånger men utan resultat.
Citera
2026-07-01, 09:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trmg
Upplever samma från flera håll hos folk i olika positioner. En del har stort ekonomiskt ansvar men svarar inte på nåt. Varken mail eller telefon. Vissa påminner jag flera gånger men utan resultat.
Samma med möteskallelser därmed ju.

Ibland ödslar jag rätt mycket tid på att jaga folk att läsa/svara mail/möteskallelser.
Har aldrig hört om något initiativ från företagen heller för att förbättra detta.
Snacka om att skita i effektiviteten.
Citera
2026-07-01, 09:50
Avstängd
Ni som kräver svar på allt erat spammande är otroligt jobbiga.
Citera
2026-07-01, 09:54
Medlem
Gubbens avatar
Gör ett cc till chefen.
Brukar få svar då.
Citera
2026-07-01, 09:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av xowodim
Ni som kräver svar på allt erat spammande är otroligt jobbiga.
När jag mailar någon är det för att jag behöver något från denne, typ ett svar på en fråga eller information. Det är otroligt störande med folk som inte svarar eller svarar en månad senare. Jämför med talad konversation, om jag ställer en fråga till dig i talad form är du inte tyst i flera veckor innan du eventuellt svarar.
Citera
2026-07-01, 10:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FNLS
Det får du nog ta med chefen

Blir ju att man ibland säger att person X väldigt sällan svarar, men sen säger väl X att denne varit upptagen med blablabla som om mail och teams får vänta så fort man har mycket att göra. det köper inte jag. bara för att person X gör nåt viktigt och värdefullt betyder det inte att person X undgår att stoppa det jag gör genom att inte svara..
Citera
2026-07-01, 10:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gubben
Gör ett cc till chefen.
Brukar få svar då.
sant, men tråkig metod
Citera
2026-07-01, 10:28
Medlem
Imnshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gniknus2
Att inte alls svara är givetvis ett otyg, men det beror ju på hur mailet är formulerat. Utropstecken? Klar frågeformulering?

Annars är det många ungdomar idag som tror att e-mail ska vara nån form av chatkommunikation. Det bästa är att bara läsa mail en gång om dagen så att man kan fokusera på arbetsuppgifterna.
Citera
2026-07-01, 10:38
Medlem
Jag skulle säga att jag är duktig på att vara tydlig.
Beroende på person tycker jag 2x om dagen är bäst.
Men de personer jag avser i min trådstart är de som alltid tar minst flera dagar att svara, eller svarar de inte förrän man påmint en eller flera ggr. Sjukt tröttsamt.

Citat:
Ursprungligen postat av Imnsho
Att inte alls svara är givetvis ett otyg, men det beror ju på hur mailet är formulerat. Utropstecken? Klar frågeformulering?

Annars är det många ungdomar idag som tror att e-mail ska vara nån form av chatkommunikation. Det bästa är att bara läsa mail en gång om dagen så att man kan fokusera på arbetsuppgifterna.
Citera
2026-07-01, 11:01
Medlem
Cindells avatar
Varför i hela friden ska man svara på ett infomail/FYI?

Typ skickar till hela arbetsgruppen och du får massor med separata mails tillbaks med "tack"? Snacka om onödig spam.

Om personen däremot ställer en fråga eller vill ha en konversation så svarar man såklart.

I Teams sätter jag kanske en tumme upp om det bara gäller info, och inte kräver något svar. Om 100 pers sätter tumme upp så blir det fortfarande ingen spam i Teams.
Senast redigerad av Cindell 2026-07-01 kl. 11:42.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in