2026-07-01, 02:21
Medlem
YeahLikeWhoas avatar
Ni som jobbar som kock inom restaurang jag är nyfiken på :

1. Vad äter du helst hemma när ni är själva och du får välja fritt?

2. Vad bjuder ni på om ni vill imponera på era gäster?
Citera
2026-07-01, 04:36
Medlem
engammalfisks avatar
rådjurssadel med boysenbärspudding & senap.
Citera
2026-07-01, 05:03
Medlem
En till fråga:

Varför väljer i stort sett alla kockar ”Entrecote” på svaret om bästa köttet?

Varannan Entrecote-bit man får är ju hälften senor och fett (jo, även på restaurangerna förvånansvärt ofta)

Jag köpte hypen en gång i tiden, men numera har jag slutat chansa på en 400kronors köttbit.

Jag fattar att det är väldigt gott när det är riktigt bra, men det är ju även ryggbiff och oxfilé, men du slipper betala för 50% spill.
Citera
2026-07-01, 05:14
Medlem
YeahLikeWhoas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cooltrayne
En till fråga:

Varannan Entrecote-bit man får är ju hälften senor och fett (jo, även på restaurangerna förvånansvärt ofta)

Jag köpte hypen en gång i tiden, men numera har jag slutat chansa på en 400kronors köttbit.

Jag fattar att det är väldigt gott när det är riktigt bra, men det är ju även ryggbiff och oxfilé, men du slipper betala för 50% spill.

Att tillaga kött hemma är svårare ön på restaurang. Det är lätt att köttet blir för torrt. När du beställer på restaurang kan kocken avgöra exakt hur mycket värme köttet behöver för att bli perfekt och därför billigare.
Citera
2026-07-01, 05:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av YeahLikeWhoa
Att tillaga kött hemma är svårare ön på restaurang. Det är lätt att köttet blir för torrt. När du beställer på restaurang kan kocken avgöra exakt hur mycket värme köttet behöver för att bli perfekt och därför billigare.

Min fråga om Entrecote gäller både hemma och på restaurang.

Jag plockar av köttet vid 48grader och steker på det snabbt igen om det blir för rött. (Det går alltid upp några grader så jag landar oftast på 52-55grader).
Så det är alltså inte själva stekningen det är fel på.
Citera
2026-07-01, 07:26
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Cooltrayne
En till fråga:

Restauranger har tillgång till "restaurangkött" - dvs bättre delar av alla köttdetaljer
Citera
2026-07-01, 09:17
Medlem
Är jag själv äter jag helst falukorv och makaroner.

Vill jag bjuda på något festligt blir det S.O.S
Citera
2026-07-01, 09:38
Medlem
egna pommes frittes lagade och dubbelfriterade med talg från nöt och alltså inte förköpte pommes frittes friterade i frityrolja (seed oils) som på restuarang. du har nu gjort pommes nyttigt igen. potatis är annars en fantastisk kolhydrat och rotfrukt som vi förstört med seed oils.
Senast redigerad av fonzen 2026-07-01 kl. 09:40.
Citera
2026-07-01, 11:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Restauranger har tillgång till "restaurangkött" - dvs bättre delar av alla köttdetaljer

Jag pratar om den ojämna kvalitén på Entrecote, det kvittar om och var du köper köttet.
Citera
2026-07-01, 17:59
Medlem
christer-ulfbaages avatar
Kan vara intressant att veta vilken nivå på restaurang ni jobbar på också. Eller är det bara McDonaldskockar?
Citera
2026-07-02, 11:42
Medlem
YeahLikeWhoas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av christer-ulfbaage
Kan vara intressant att veta vilken nivå på restaurang ni jobbar på också. Eller är det bara McDonaldskockar?

Ja det har du rätt i.
Citera
2026-07-02, 13:45
Medlem
i hemmet: stekta kycklinghjärtan. stekta i en stor generös mängd brynt svenskt smör. bryn i panna på medelvärme 20-25min tills de fått en härlig crust och en fin stekyta. krydda under de sista 3-5 minutrarna. svartpeppar, grillkrydda (gärna den från knorr). alt stekta lammkotletter. timjan, rosmarin, svenskt smör, svenkst nöt talg. peppar, salt.

kanske en av de mest underskattade delikatesserna som går att få tag på. och vilken simplicitet och finess.

att bjuda på: se tidigare kommentar. eller råstekt potatis på talg och smör. tacka mej sen. till vilken protein som helst men helst rådjurssadel. eller amerikansk hängmörad prime ribeye steak usda prime (entrecote). garanterar er att köper ni denna - heldjursmuskel på costsco så kommer ni aldrig gå tillbaka till svensk naturbeteskött igen (refererer till det jag hörde lite ovan). man kan också k
Senast redigerad av fonzen 2026-07-02 kl. 14:34.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in