2026-07-02, 19:33
Medlem
Sladdarens avatar
9 kockar än så länge typ. Har inget att lägga till pga jag är inte kock. Jag är matlagare
Citera
2026-07-02, 21:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av christer-ulfbaage
Kan vara intressant att veta vilken nivå på restaurang ni jobbar på också. Eller är det bara McDonaldskockar?

Precis
Citera
2026-07-03, 00:13
Medlem
Vem0ths avatar
Om jag ska vara brutalt ärlig.

Jag orkar sällan laga mat hemma efter jag jobbat i kök redan, om orken finns så gör jag matlådor för en hel vecka i stil med hur större mängd portioner görs på mitt jobb. Oftast är det lasagne då jag har en perfekt bakplåt som rymmer 6 lasagneplattor per lager och därmed tömmer en hel kartong på 500g varje gång.

Trots att man gör michelinnivå av mat när man väl är instämplad, hemma är det mest snabbnudlar, frysta maträtter och take away.
Citera
2026-07-03, 08:24
Medlem
christer-ulfbaages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vem0th
Om jag ska vara brutalt ärlig.

Jag orkar sällan laga mat hemma efter jag jobbat i kök redan, om orken finns så gör jag matlådor för en hel vecka i stil med hur större mängd portioner görs på mitt jobb. Oftast är det lasagne då jag har en perfekt bakplåt som rymmer 6 lasagneplattor per lager och därmed tömmer en hel kartong på 500g varje gång.

Trots att man gör michelinnivå av mat när man väl är instämplad, hemma är det mest snabbnudlar, frysta maträtter och take away.

Det är min uppfattning också.
Att många kockar tappar det hemma pga trötthet
Förståeligt
Senast redigerad av christer-ulfbaage 2026-07-03 kl. 08:28.
Citera
2026-07-03, 10:16
Medlem
Sladdarens avatar
Borde sättas i system att kockar får laga sin egen hemma-mat på jobbet pr vecka till mycket billigare pris än andra, typ råvarupris och lite till. Genom att tex göra mera lunchbuffe för anställda eller enskilda rätter förutom då för kunderna

Men det kommer väl aldrig hända

Det är mycket arbets- regler etc som förhindrar detta och i lagersaldon och utrymmesskäl Men annars hade det ju vart idealiskt för en kock men en sån arbetsförmån, efter jobbet eller före jobbet eller under jobbet. Sen ta med sig maten hem och till familjen å frysa in

Tex en bagare åker nog inte hem och bakar för att få med sig gosaker hem. Ganska otacksamt att inte få baka sitt eget bröd i ett bageri man är anställd hos för husbehov plus att all utrustning och råvaror finns redan på plats
Citera
2026-07-03, 12:49
Medlem
är ju i hemmet kocken upptäcker det nya recepten så känns lite trivialt att säga "blir pizza. blir makaraony and cheese. blir ramen nudlar". det sistnämnda omnemjs ju även som mgm +överdrivet salt innehåll vilket är skadligt för oss. nej, jag håller inte med er där. jobba på ert mående så kommer matglädjen vara i hemmet med. mat går hand i hand med hur vi mår. stoppar vi i oss skit så blir allt därefter. och smäätt inte på jobbet. det som gör oss feta.

hemma kan man gärna göra eget surdegsbröd med fyllning och nån god lättstekt entrecote med en härlish fräsh sås till. snygga upp, piffa till

ett tipps är att kolla på tarek taylors program. tror inte han äter mcdonalds från foodora direkt när kameran är av hans fysik utstrålar bra mående, god mat.
Senast redigerad av fonzen 2026-07-03 kl. 13:01.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in