2026-06-30, 23:35
Medlem
flugornass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SC430
Jag har erfarenhet -men har full utrustning o riktig gas genom bekant som jobbar med kyla.

Skulle aldrig fuska med undermåliga produkter,

Är du kunnig o kommer åt rätt gas kan du fylla med cans på gatan - det gjorde dom
i dominkanska

Åk till Pingo annars - de har juste maskineri som är mer eller mindre automatiskt o
funkar - har gjort studiebesök där - de kör med Waeco schweizmaskin.

Om du inte gör rätt kan du spränga kompressorn o deet blir dyyyrt o skador i huven om
kompressorn inte sitter skyddad långt neer
I vilka städer finns Pingo?
Är det typ låg pris för AC påfyllning?
Finns det någon som kan ge mig ett korrekt svar?
Citera
2026-06-30, 23:39
Medlem
flugornass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MuscleShark
Om grannen kan fixa det så har du svaret där
Nja det han kunde gjort billigare var något i fram som bilprovningen sa var dåligt, jag har frågat om AC men svaret är att grannen inte kan lösa det.
Citera
2026-07-01, 00:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flugornas
Jag fattar att det är en läcka, men bara skiten håller till hösten.
Hjälp mig med ledtrådar hur jag använder en burk duracool istället, har du testat det jälv?
Jag vill förstås inte låta som en miljömupp - men om systemet läcker så ska läckan åtgärdas. En verkstad får inte fylla på ett otätt system. De ska tömma och provtrycka. Så det är lite sånt du betalar för när du gör AC-service. Att bara trycka i lite ny gas är alltså fel och otillåtet.
Citera
2026-07-01, 01:16
Medlem
IceEyess avatar
Strunta i att fixa den och kör med rutorna nere istället.
Citera
2026-07-01, 01:43
Medlem
Citat:
Min Renault från 2004 har nästan igen AC, nu säger dom som kan att man kan fylla på den själv så jag har googlat och hittar att man kan köpa en burk från typ duracool med en slang.
Har någon av er erfarenhet av hur man vet vart man sätter slangen?

Det är ju varmt som attans i bilen och jag har provat knappen ta luft inifrån som han bosse bildoktor skrev men det hjälper inte.

Är det värt att betala nästan 400 kr med frakt?

Jo jag vet att det kan finnas ett litet litet håll, men jag behöver det ju bara nu när det är varmt, så om det slutar kyla i höst gör ju inget.

Jo jag har förstått att det tydligen är miljö vidrigt att använda det, men jag bryr mig inte om det jag vill bara kunna åka och handla utan att svettas i bilen.

Nu till sakfrågan är det svårt att göra det här själv?
Hög och låg hit och dit när man googlar hur vet jag vad som är vad?
Just det en Megane är det.

Du kan hitta någon som fyller den åt dig från 650 kr så fråga dig själv om det verkligen är värt det.
Citera
2026-07-01, 04:17
Medlem
Smekarn87s avatar
Saknar du köldmedium så kommer det nya ta samma väg som det gamla. Hitta felet först.
Citera
2026-07-01, 04:51
Medlem
killawifes avatar
Om du har ett hål så kan du likväl bara ge dom pengarna till mig. Det är bortkastat att fylla då det är ett trycksatt system. Gasen kommer att försvinna fort och du får ingen effekt. Laga först fyll sen.

Annars är de lätta att använda. Det är verkligen inget svårt jobb. Jag har gjort det två gånger. BÅDA gångerna har det visat sig att felet är nåt annat än avsaknad av köldmedium och jag har ändå inte fått nån AC.

Ena gången: trasig tryckkontakt
Andra gången: Skuren AC-pump
Citera
2026-07-01, 07:29
Medlem
Jag har varit exakt där du är nu. Skulle fylla på AC köpte grejer från polen. Läste på massor och visste exakt hur jag skulle göra. Kostade 600 kr för grejerna men de var felmunstycke. Skulle byta bil ändå så klarade mig några månader med varm bil. Skulle jag gjort från start.
Citera
2026-07-01, 07:46
Medlem
carlpetersen73s avatar
Du borde hitta länkar på hur man gör på youtube. Om jag hade haft en äldre bil hade jag också gått den här vägen.
Citera
2026-07-01, 07:56
Medlem
Gridiots avatar
Första frågan, vad är din bli värd?

Själv kör jag en 20 år gammal bil som sannolikt skrotas när jag är klar med den. Fixar därför en del själv med den. Har bland annat fyllt på ac själv och även kört in tätningsmedel, båda har funkat bra. Gått från att läcka ut allt på en dag till att funka bra mer än 6 veckor nu.

Jag skulle inte göra detta på en bil med mer värde i. Då är det bättre att lämna in på verkstad.

Ska du fylla på ac gör du det via lågtrycksmustycket på ac. Det finns massa videos på youtube om hur du gör.
Citera
2026-07-01, 08:43
Medlem
sommarlovs avatar
Citat:
Tack för svar men varför skulle dom bli arga det förstår jag inte, och vart går det fel det är väl bara att köpa en burk och fylla på om man vet vilken av de två anslutningar man skall använda vid påfyllningen?
Så det är väl min fråga vart fyller jag på med burken.
Ingen vet vilket ämne du egentligen fyller med.
Verkstäderna har maskiner som suger ut gasen och renar den.
Om de får något oväntat i sin dyra maskin är allt oanvändbart och de måste tömma och rena maskinen.
Citera
2026-07-01, 09:03
Medlem
Att fylla Ac är både enkelt och kul!
Du ska fylla på det som kallas lågtrycksporten, eller ”low pressure port”. Sök på internet vart den finns på just din Renault. Jag har själv gjort det på många bilar. Det är inget som kommer att sprängas. I usa köper dom gasen på walmart och fyller på parkeringen.
Lycka till!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in