2026-06-30, 21:05
Medlem
Frågar åt en kompis. Jo, faktiskt. Verkligen. En kvinnlig kollega. Hon är lite till åren, drygt 60, men ser fortfarande så bra ut att diverse män vänder sig efter henne när hon går genom stan. Jag vet: jag har sett det.

Det är inte bara positivt. Hon tar inte illa upp av uppskattande blickar, men en karlslok går sedan x antal månader tillbaka lite längre. Får han syn på henne när hon rör sig på stan följer han efter. Vad värre är: han har tydligen följt efter henne hem, så han vet var hon bor.

Det finns en parkeringsplats utanför huset där hon har en lägenhet. En skittråkig parkeringsplats. Där finns inget att se. Inget att titta på. Men där finns ett par bänkar, antagligen till för de som väntar på skjuts eller så.

Och där sitter stalker-eländet, timme efter timme efter timme. Olika tider varje dag. Idag dök han tydligen upp kring fem-snåret, och sitter fortfarande kvar och bevakar entrén till kollegans hus.

Några gånger har han försökt ta kontakt. Kollegan har svurit åt honom och gått därifrån. Då har han hållit sig borta ett tag. Men han kommer alltid tillbaka.

Frågan är: vad gör man åt en sån här? Han gör ju inget olagligt, men jag förstår att kollegan tycker att det är obehagligt. Jag skulle vilja hjälpa utan att gå till överdrift. Kan man skrämma bort honom på något icke olagligt sätt? Eller blir det ändå till att damma av basebollträt?
Citera
2026-06-30, 21:12
Medlem
Klandalfs avatar
Du tar ett snack med honom och låter honom förstå att hans beteende är inte önskvärt och om det fortgår kommer det inte sluta trevligt för honom.
Citera
2026-06-30, 21:13
Medlem
Prata Jesus med honom.
Citera
2026-06-30, 21:14
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Klandalf
Du tar ett snack med honom och låter honom förstå att hans beteende är inte önskvärt och om det fortgår kommer det inte sluta trevligt för honom.

No contact är det som gäller. Svara inte på något. Prata inte med honom. Behandla honom som att han inte finns.
Citera
2026-06-30, 21:19
Medlem
Onanikrems avatar
Finns säkert någon connection mellan henne och honom, kanske hon bara vet? Onenightstand som gått fel? Samma arbetsplats tidigare?.

Smörj in bänken med motorolja så lär han inte sitta där mer i alla fall.
Citera
2026-06-30, 21:22
Medlem
Citat:
Det är nog egentligen ett gott råd, som tål att funderas på.

Och så kommer jag ihåg något som en kriminell kompis sa till mig för en massa år sedan: "Rikta aldrig en pistol mot någon om du inte är beredd att skjuta".

Så jag får fundera en del. Skulle jag vara beredd att fullfölja och göra stalkarens liv mindre trevligt? Och själv antagligen göra något olagligt, medan han sitter där och är obehaglig inom lagens gränser?

Hmmmm...
Citera
2026-06-30, 21:23
Medlem
Klandalfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xowodim
No contact är det som gäller. Svara inte på något. Prata inte med honom. Behandla honom som att han inte finns.

Det är inte TS som blir stalkad. Beteendet kommer inte upphöra av sig själv, det är bara början.
Citera
2026-06-30, 21:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av xowodim
Det där är väl snarast ett råd till kollegan. Kanske skulle hon inte ens svära åt honom?

Edit: Såg nu Klandalfs svar. Just det.
Citera
2026-06-30, 21:26
Avstängd
Citat:
Det är inte TS som blir stalkad. Beteendet kommer inte upphöra av sig själv, det är bara början.

Citat:
Ursprungligen postat av GoForBroke
Det där är väl snarast ett råd till kollegan. Kanske skulle hon inte ens svära åt honom?

Edit: Såg nu Klandalfs svar. Just det.

Beteendet kommer inte upphöra så länge de ger honom feedback. Attr behandla honom som att han inte finns är ända lösningen som kommer ge resultat.
Citera
2026-06-30, 21:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
Finns säkert någon connection mellan henne och honom, kanske hon bara vet? Onenightstand som gått fel? Samma arbetsplats tidigare?.

Smörj in bänken med motorolja så lär han inte sitta där mer i alla fall.
Heh. Motorolja. Det var en tanke. Synd om oskyldiga som kanske slår sig ner där bara. Får kolla med kollegan om andra brukar sitta där.

Det är förstås möjligt att det finns någon tidigare connection, men jag tror faktiskt inte det. Kollegan är rätt frispråkig. Jag tror inte att hon skulle dölja något sådant. Hon skulle berätta att det var ett ex (eller vad det nu var) som hade börjat stalka henne.
Citera
2026-06-30, 21:33
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoForBroke
Heh. Motorolja. Det var en tanke. Synd om oskyldiga som kanske slår sig ner där bara. Får kolla med kollegan om andra brukar sitta där.

Det är förstås möjligt att det finns någon tidigare connection, men jag tror faktiskt inte det. Kollegan är rätt frispråkig. Jag tror inte att hon skulle dölja något sådant. Hon skulle berätta att det var ett ex (eller vad det nu var) som hade börjat stalka henne.
Kvinnor brukar inte vara som musslor? Har hon inte sagt något, är det bara du som märkt det brukar sitta ett pervo på bänken utanför hennes fönster? Får nästan vibbar att du är ett pervo. Kvinnor brukar berätta vitt och brett om alla sina små och stora problem. Vare sig man vill höra eller inte.
Citera
2026-06-30, 21:37
Medlem
Jösses. Nu är det alltså jag som är ett pervo.

För den som undrar. Nej, det är kollegan som har berättat för mig om stalkern. Jag har ingen anledning att betvivla vad hon säger.

Men vad vet jag? Jag är tydligen ett pervo.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in