2026-07-11, 17:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pmatt
-Du borde söka akut hyra- och matpengar från socialen.
-Blir socialen inblandad är det svårare att bli vräkt
-Skaffa förbehållsbelopp hos kronofogden.
-Skaffa utländsk bank för att kunna spara pengar.
-Du får pengar retroaktivt från f-kassan.
-Sms-lånet ska du inte betala tillbaka, de får gå via kronofogden, ganska viktigt.
Är dina hyror betalda kan du ej vräkas pga sena hyror

Bolla alla dessa frågor med en a.i..För att dyka djupare.

Varför ska jag inte betala tillbaks SMS lånet?
Jag kommer betala det har haft 300tusen till kronofogden hela mitt vuxna liv och har betat av det genom utmätning 3000 i månaden så har levt på existensminimum i över 10 år därför jag inte trodde lånet skulle gå igenom men kommer betala det så fort bostadstillägget kommer.
Citera
2026-07-11, 17:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knasen2k
SMS-lån? Grattis...

Ja tack dyrt som fasen dock tog lån på 7000 om jag betalar det om 3 mån vill dom ha 8800 men det är det värt å slippa denna sitsen
Citera
2026-07-11, 17:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tourmaline
Varför sms-lån? Trodde det löste sig genom att du fick uppskov på utmätningen, även om det blir lite tajt med 2000 kr kvar att leva på. Det skulle ha varit bättre än SMS-lån faktiskt.

Vet inte hur det gick med att prata om avbetalningsplan med hyresvärden, eller prata med socialtjänsten för att se om de kunde hjälpa dig. Men annars borde det ha löst sig genom uppskov som du pratade om. Sms-lån är verkligen sämsta alternativet.

Ja det blev rätt dyrt men kom fram till att jag inte skulle klara mig på 2000 då hade jag både inte haft internet och blivit sen med elen så det fick bli så.
Fick ett mail ”behöver du pengar vi godkänner även med skulder”, testade och det gick så tog det bara
Citera
2026-07-15, 03:19
Medlem
FuckSwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffelfarbror
Jag har precis flyttat in i ny lägenhet och ansökt om bostadstillägg alla dokument inskickade (jag har gått igenom proceduren ex antal gånger förut så vet vad dom behöver för att fatta beslut) första hyran vart sen men det gick ju att förklara till hyresvärden men nu idag är det andra månadens hyra som inte kommer in.. nu börjar stressen komma jag hade hoppats att det löst sig tills nu så jag slapp ringa hyresvärden och säga du jag har fortfarande inte fått in pengar och nu säger dom att det kan ta upp till 4 månader..
är det bara en jävla tjomme som sitter och går igenom ansökningar på hela myndigheten eller? Dom kan omöjligt ha så mycket att göra att det tar 4 månader folk hinner ju bokstavligen bli vräkta innan man får besked.
Fan ska man göra lönar det sig att JO anmäla dom eller liknande? Dra in Aftonbladet kanske?
Märkligt att du blev godkänd som hyresgäst när du inte verkar ha likvida medel. Tas inte kreditupplysningar längre?
Citera
2026-07-18, 00:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FuckSweden
Märkligt att du blev godkänd som hyresgäst när du inte verkar ha likvida medel. Tas inte kreditupplysningar längre?
Dom ser inte om man har likvida medel på en kreditupplysning
Citera
2026-07-19, 21:04
Medlem
Anus-Invests avatar
Citat:
Ja du har rätt. Jag har en grundpension på ca 7500 utöver bostadstillägg så ska faktiskt kolla upp det du sa jag kan kanske betala hälften av hyrorna åtminstone från dom pengarna. Ska ha möte igen imorrn med hyresvärden

Citat:
Ursprungligen postat av Anus-Invest
Har du ingen livränta från Försäkringskassan i och med att du förlorade arbetsförmågan vid en arbetsskada?

Det känns som om du undviker frågan om varför du inte får livränta från Försäkringskassan. Det kan röra sig om rätt mycket pengar.
Citera
2026-07-19, 22:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FuckSweden

Jag vet att det finns hyresvärdar som accepterar betalningsanmärkningar och skulder. Långt ifrån alla dock.

Enligt en snabb sökning så kan det ske individuella bedömningar, och man kan titta på olika saker. Tex om skulden är betald, men betalningsanmärkning finns kvar. Vissa kan tänka sig hyra ut om hyresgästen har en borgensman. Etc. Man tittar på lite olika saker. Medan det är betydligt svårare om det handlar om hyresskulder.

Så kreditupplysning brukar tas, men det leder inte alltid till avslag. Och likvida medel verkar inte alltid krävas.

Citat:
Dom ser inte om man har likvida medel på en kreditupplysning

Det spelar väl ingen roll här, eftersom du uppenbarligen inte har likvida medel. I sådana fall skulle du inte riskera vräkning pga väntetid på bostadsbidrag/bostadstillägg, och lösa det genom sms-lån.

Skulle man ha likvida medel så kan vissa hyresvärdar eventuellt godkänna deposition tex. Annars kan man försöka ordna med borgensman tex.

Men ditt problem var ju inte att få en ny lägenhet, eftersom du lyckades ordna det. Problemet var ju att klara av att betala hyran, även om vi vet anledningen till det.
Citera
  • 5
  • 6

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in