2026-07-02, 19:51
Medlem
Anus-Invests avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffelfarbror
Ja du har rätt. Jag har en grundpension på ca 7500 utöver bostadstillägg så ska faktiskt kolla upp det du sa jag kan kanske betala hälften av hyrorna åtminstone från dom pengarna. Ska ha möte igen imorrn med hyresvärden

Har du ingen livränta från Försäkringskassan i och med att du förlorade arbetsförmågan vid en arbetsskada?
Citera
2026-07-05, 09:16
Medlem
Citat:
Jag har precis flyttat in i ny lägenhet och ansökt om bostadstillägg alla dokument inskickade (jag har gått igenom proceduren ex antal gånger förut så vet vad dom behöver för att fatta beslut) första hyran vart sen men det gick ju att förklara till hyresvärden men nu idag är det andra månadens hyra som inte kommer in.. nu börjar stressen komma jag hade hoppats att det löst sig tills nu så jag slapp ringa hyresvärden och säga du jag har fortfarande inte fått in pengar och nu säger dom att det kan ta upp till 4 månader..
är det bara en jävla tjomme som sitter och går igenom ansökningar på hela myndigheten eller? Dom kan omöjligt ha så mycket att göra att det tar 4 månader folk hinner ju bokstavligen bli vräkta innan man får besked.
Fan ska man göra lönar det sig att JO anmäla dom eller liknande? Dra in Aftonbladet kanske?

Varför har du inte sparat ihop en buffert du kunde ha använt i detta lag?...
Citera
2026-07-08, 13:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Major.Armstrong
Varför har du inte sparat ihop en buffert du kunde ha använt i detta lag?...
Lever på existensminimum kronofogden tar 3800 av mig i utmätning varje månad så det går inte att spara alls. Men nu har jag iaf fått beviljat uppskov på utmätningen tills hyrespengarna aktiveras vilket är bra då kan jag betala hyran med min pension sen har jag ca 2000 kvar då blir det att leva tight en månad men då får jag åtminstone bo kvar.
Citera
2026-07-08, 19:34
Medlem
Citat:
Lever på existensminimum kronofogden tar 3800 av mig i utmätning varje månad så det går inte att spara alls. Men nu har jag iaf fått beviljat uppskov på utmätningen tills hyrespengarna aktiveras vilket är bra då kan jag betala hyran med min pension sen har jag ca 2000 kvar då blir det att leva tight en månad men då får jag åtminstone bo kvar.

99,9% chans att det är bullshit att du inte kan spara pengar...

Hur mycket får du ut i månaden efter skatt? Och varför har du inte sparar många år bakåt?
Citera
2026-07-08, 20:32
Medlem
Adelaides avatar
Detta är varför man har sparpengar.
Jag fattar att du inte har det nu, men tänk på det till framtiden.
Citera
2026-07-09, 05:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Adelaide
Detta är varför man har sparpengar.
Jag fattar att du inte har det nu, men tänk på det till framtiden.

Citat:
Ursprungligen postat av Major.Armstrong
99,9% chans att det är bullshit att du inte kan spara pengar...

Hur mycket får du ut i månaden efter skatt? Och varför har du inte sparar många år bakåt?

TS har utmätning. Kronofogden har rätt att utmäta sparpengar. Så oavsett om det har funnits sparpengar tidigare, eller om TS har möjlighet att spara nu, så är det svårt att behålla dessa pengar. Möjligen om man lyckats ta ut en mindre summa kontanter varje månad, eller ibland. Finns pengarna på ett bankkonto så finns möjligheten att Kronofogden tar dem. Men kan vara svårt betala hyra om man har möjlighet att spara pengar via kontanter.

TS nämnde garantipension på 7500kr, samt bostadstillägg. Nu vet jag inte om personen ifråga är ensamstående, gift eller liknande. Då det påverkar förhållsbeloppet (summan man får behålla för att klara sig på, vid utmätning). Så kanske inte så lätt att spara pengar, men kanske heller inte omöjligt.
Senast redigerad av Starberries 2026-07-09 kl. 05:23.
Citera
2026-07-09, 16:11
Medlem
Det är så jävla pissigt när FK gör så här. Min son hade inte framförhållning när han bestämde sig för att födas över två månader för tidigt. Det tog nästan fyra månader för FK att handlägga. Vad är det som måste handläggas så jäkla länge. Dom hade inkomstuppgifter, blivit meddelade från neonatal att grabben är född, jag hade ansökt och fyllt i korrekt. När jag var in och kollade då stod det att om man inte fått beslut inom sex månader då kan man begära att FK beslutar om dom har möjlighet att besluta eller ej inom en månad. Vem har råd att vara utan inkomst sju månader. Man mår dåligt som det är när man är sjuk eller vet inte om ens bebis kommer klara sig, man ska inte behöva oroa sig över sin inkomst också. Jag har tur att vi klarade oss ändå ekonomiskt men det var inte enkelt med en lön och tre barn.
Citera
2026-07-10, 18:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Starberries
TS har utmätning. Kronofogden har rätt att utmäta sparpengar. Så oavsett om det har funnits sparpengar tidigare, eller om TS har möjlighet att spara nu, så är det svårt att behålla dessa pengar. Möjligen om man lyckats ta ut en mindre summa kontanter varje månad, eller ibland. Finns pengarna på ett bankkonto så finns möjligheten att Kronofogden tar dem. Men kan vara svårt betala hyra om man har möjlighet att spara pengar via kontanter.

TS nämnde garantipension på 7500kr, samt bostadstillägg. Nu vet jag inte om personen ifråga är ensamstående, gift eller liknande. Då det påverkar förhållsbeloppet (summan man får behålla för att klara sig på, vid utmätning). Så kanske inte så lätt att spara pengar, men kanske heller inte omöjligt.

Bostadstillägg kan betala för 96% av hyran, så nu har denna person 7500kr att leva på.

Dessutom så kan denna person jobba extra, jobba svart, leta pantburkar, sälja saker den äger, osv, osv, osv.

Det jag syftade med att personen borde ha sparat ihop flera hundratusen eller några miljoner redan och då borde det ha täkt alla skulder hos kronofogden.
Citera
2026-07-10, 22:09
Medlem
Tack till er alla nu har det löst sig jag kunde tydligen ta ett SMS lån det var nyheter för mig trodde inte man fick med kronofogde utmätning men tydligen så nu löste jag en månads hyra och får betala tillbaks det när försäkringskassan kickar igång bostadstillägget. Tack igen
Citera
2026-07-11, 02:01
Medlem
Citat:
Tack till er alla nu har det löst sig jag kunde tydligen ta ett SMS lån det var nyheter för mig trodde inte man fick med kronofogde utmätning men tydligen så nu löste jag en månads hyra och får betala tillbaks det när försäkringskassan kickar igång bostadstillägget. Tack igen

SMS-lån? Grattis...
Citera
2026-07-11, 14:19
Medlem
Citat:

-Du borde söka akut hyra- och matpengar från socialen.
-Blir socialen inblandad är det svårare att bli vräkt
-Skaffa förbehållsbelopp hos kronofogden.
-Skaffa utländsk bank för att kunna spara pengar.
-Du får pengar retroaktivt från f-kassan.
-Sms-lånet ska du inte betala tillbaka, de får gå via kronofogden, ganska viktigt.
Är dina hyror betalda kan du ej vräkas pga sena hyror

Bolla alla dessa frågor med en a.i..För att dyka djupare.
Citera
2026-07-11, 16:50
Medlem
Citat:

Varför sms-lån? Trodde det löste sig genom att du fick uppskov på utmätningen, även om det blir lite tajt med 2000 kr kvar att leva på. Det skulle ha varit bättre än SMS-lån faktiskt.

Vet inte hur det gick med att prata om avbetalningsplan med hyresvärden, eller prata med socialtjänsten för att se om de kunde hjälpa dig. Men annars borde det ha löst sig genom uppskov som du pratade om. Sms-lån är verkligen sämsta alternativet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in