2026-06-30, 14:31
Medlem
Jag har precis flyttat in i ny lägenhet och ansökt om bostadstillägg alla dokument inskickade (jag har gått igenom proceduren ex antal gånger förut så vet vad dom behöver för att fatta beslut) första hyran vart sen men det gick ju att förklara till hyresvärden men nu idag är det andra månadens hyra som inte kommer in.. nu börjar stressen komma jag hade hoppats att det löst sig tills nu så jag slapp ringa hyresvärden och säga du jag har fortfarande inte fått in pengar och nu säger dom att det kan ta upp till 4 månader..
är det bara en jävla tjomme som sitter och går igenom ansökningar på hela myndigheten eller? Dom kan omöjligt ha så mycket att göra att det tar 4 månader folk hinner ju bokstavligen bli vräkta innan man får besked.
Fan ska man göra lönar det sig att JO anmäla dom eller liknande? Dra in Aftonbladet kanske?
Citera
2026-06-30, 14:40
Medlem
FallerIfallerAs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffelfarbror
Jag har precis flyttat in i ny lägenhet och ansökt om bostadstillägg alla dokument inskickade (jag har gått igenom proceduren ex antal gånger förut så vet vad dom behöver för att fatta beslut) första hyran vart sen men det gick ju att förklara till hyresvärden men nu idag är det andra månadens hyra som inte kommer in.. nu börjar stressen komma jag hade hoppats att det löst sig tills nu så jag slapp ringa hyresvärden och säga du jag har fortfarande inte fått in pengar och nu säger dom att det kan ta upp till 4 månader..
är det bara en jävla tjomme som sitter och går igenom ansökningar på hela myndigheten eller? Dom kan omöjligt ha så mycket att göra att det tar 4 månader folk hinner ju bokstavligen bli vräkta innan man får besked.
Fan ska man göra lönar det sig att JO anmäla dom eller liknande? Dra in Aftonbladet kanske?

Nej så brukar det vara men du kan ju får retroaktivt tre månader bak i tiden och då får hyresvärden in stålarna!
Citera
2026-06-30, 14:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FallerIfallerA
Nej så brukar det vara men du kan ju får retroaktivt tre månader bak i tiden och då får hyresvärden in stålarna!

Hej ja det stämmer man får ju retroaktivt men är det ok för hyresvärden då att behöva vänta 3-4 månader då? Jag sa till han att det kunde ta upp till en månad men nu efteråt så såg jag att det kunde ta upp till 4 månader och jag blev chockad.
Annars kanske man får gå till soc och få bidrag till hyran ?
Citera
2026-06-30, 14:51
Medlem
FallerIfallerAs avatar
Citat:
Hej ja det stämmer man får ju retroaktivt men är det ok för hyresvärden då att behöva vänta 3-4 månader då? Jag sa till han att det kunde ta upp till en månad men nu efteråt så såg jag att det kunde ta upp till 4 månader och jag blev chockad.

Ta ett snack med din hyresvärd och kolla upp om soc kan hjälpa dig, då får de ju in pengarna när det blir klart! Kommer ihåg att det tog 6 månader innan det blev klart med bostadstillägg för 10-15 år sedan!
Citera
2026-06-30, 15:05
Medlem
Glostrups avatar
Du får väl göra upp med din hyresvärd, det är bara den som kan svara på vad som händer.

Men som jag har förstått det så har du flyttat in i en lägenhet som du vet att du inte har råd med, och räknar kallt med att staten ska betala. Och sedan klagar du på handläggningstiderna, trots att du måste ha förstått att saker inte alltid går perfekt eller enligt plan - särskilt i semestertider. Ytterst märkligt tycker jag, och eftersom bidrag (bostads”tillägg” är ett bidrag, inget annat) så finns det knappast fog för att anmäla någon bara för att du inte har räknat med förlängda handläggningstider. Aftonbladet gör förvisso en hel del märkliga snyftreportage, men här tror jag till och med att de skulle dra öronen åt sig.

Vad gäller hyresvärden så kan det kanske bli en dålig situation om du har ljugit om din ekonomiska situation, dvs om du inte har sagt att du behöver ett beviljat och utbetalat bostadsbidrag för at ha råd att betala hyran.

Att medvetet och utan buffert skaffa en bostad som man inte har råd med, och sedan gnälla på andra för att ingen reder upp den situationen åt dig är extremt världsfrånvänt, otacksamt och bortskämt.
Citera
2026-06-30, 15:05
Moderator
evilhoneys avatar
Citat:
Nej, hyresvärden har så klart rätt att få in hela hyran. Du kan försöka prata med hyresvärden men annars får du försöka låna pengar tills bostadsbidraget är inne.
Ekonomiskt bistånd får du bara om du kan påvisa att du inte legat över normen de senaste tre månaderna samt inte har något av värde som du äger.
Citera
2026-06-30, 15:43
Medlem
Citat:

Citat:

Eller skaffa dig ett arbeta som vi andra.
Sluta snylta.

Sen får ju hyresvärden lite skylla sig själv som hyr ut till ett fattigt samhällsparasitetande soc-fall

En fråga.
Varför flyttar du till ett boende du inte kan betala för?
Senast redigerad av dazzy 2026-06-30 kl. 15:51.
Citera
2026-06-30, 15:44
Medlem
Diablo1118s avatar
Hyra är den första räkningen man betalar och prioriterar över andra om man får svårt att betala.
Blir du oense med värden står du utan bostad.....

Sen håller jag med andra i tråden att man kanske ska se över sina marginaler och prioriteringar om man är beroende av pengar som ännu ej är beviljade. Många bor rent för dyrt utifrån deras ekonomiska situation och skyller ofta på att det inte går att lösa billigare vilket säkert kan vara fallet många gånger men också lätt att skylla på.
Citera
2026-06-30, 15:47
Medlem
BackToHegels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dazzy
Sluta snylta.
En liten buffert bör man ha, hur som helst. Även om man är fattig och/eller går på bidrag.

Jag skulle nog inte fundera på att dra in Aftonbladet etc. som ts funderar på. Jag skulle klandra mig själv för att det saknas buffert, sen skulle jag göra det som krävdes för att skapa en sådan. Bo hos polare/föräldrar och vattenfasta för utan buffert skulle jag aldrig kunna slappna av och njuta av vare sig käk eller lägenhet.
Citera
2026-06-30, 16:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Glostrup
Du får väl göra upp med din hyresvärd, det är bara den som kan svara på vad som händer.

Men som jag har förstått det så har du flyttat in i en lägenhet som du vet att du inte har råd med, och räknar kallt med att staten ska betala. Och sedan klagar du på handläggningstiderna, trots att du måste ha förstått att saker inte alltid går perfekt eller enligt plan - särskilt i semestertider. Ytterst märkligt tycker jag, och eftersom bidrag (bostads”tillägg” är ett bidrag, inget annat) så finns det knappast fog för att anmäla någon bara för att du inte har räknat med förlängda handläggningstider. Aftonbladet gör förvisso en hel del märkliga snyftreportage, men här tror jag till och med att de skulle dra öronen åt sig.

Vad gäller hyresvärden så kan det kanske bli en dålig situation om du har ljugit om din ekonomiska situation, dvs om du inte har sagt att du behöver ett beviljat och utbetalat bostadsbidrag för at ha råd att betala hyran.

Att medvetet och utan buffert skaffa en bostad som man inte har råd med, och sedan gnälla på andra för att ingen reder upp den situationen åt dig är extremt världsfrånvänt, otacksamt och bortskämt.

Jag flyttade till ny lägenhet med lite lägre hyra tillockmed och skickade in att jag flyttat ut och då slutade dom betala ut bostadstillägg för min gamla lägenhet och nu blir det ett 3-4 mån glapp tills det nya kommer igång.
Citera
2026-06-30, 16:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dazzy
Sluta snylta.

Sen får ju hyresvärden lite skylla sig själv som hyr ut till ett fattigt samhällsparasitetande soc-fall

En fråga.
Varför flyttar du till ett boende du inte kan betala för?

Jag skulle gärna jobba vill jag bara säga tyvärr så bröt jag nacken i en arbetsplatsolycka när jag var 20 och är helförlamad sen dess.
Citera
2026-06-30, 16:40
Medlem
Citat:
Jag skulle gärna jobba vill jag bara säga tyvärr så bröt jag nacken i en arbetsplatsolycka när jag var 20 och är helförlamad sen dess.

Nog fan kan du jobba om du kan sitta här och snyfta, eller har du en skötare som du telepatiskt överför dina tankar till som skriver detta inlägg?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in