2026-08-17, 03:07
Medlem
Jag blir mer och mer övertygad om att juristen sitter på pengarna på ett eget konto. Jag har kontoutdrag från banken där alla fonder har sålts från bank X1. Pengarna från försäljningen har överförts till bank X2, dvs en helt annan bank än den som den avlidne hade. Den sista pusselbiten i arvskiftet blev klart för exakt två månader sedan och nu hävdar juristen att det kommer att ta ytterligare ca 4-6 veckor till innan det blir klart.

Innan den sista försäljningen blev klar fick vi vänta 6 månader pga juridiska skäl så han hade gott om tid på sig att förbereda allting och bara komplettera med det sista.

Jag gav honom personligen ett kvitto på den sista försäljningen att (mäklaren -via banken skickade pengarna direkt till hans konto) så det borde inte vara ett jätte tidskrävande arbete att komplettera med dom uppgifterna.

Ingen av arvtagarna har gett någon fullmakt och den avlidne har aldrig haft något konto i bank X2.

Självklart kan juristen redovisa 0% ränta, men hur kollar man det. Dessutom ska ca 1 miljon ligga kvar på bank X2 tills skatten ska betalas nästa år. Jag vet att han kan öppna ett eget konto för dödsboet, men han har hävdat att dom ligger kvar på konto X1.

I vissa länder så måste dom betala arvsskatten i förskott när bouppteckningen är registrerad så juristen har ett stort ansvar här.

Lång text, men hur fasiken kan man bevisa det här?
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in