2026-09-18, 12:03
Medlem
TKD_1337s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Swer99
Det är knappast populism att hävda att vi måste ändra vår livsstil för vår framtids skull. Det är att ta ansvar. Det är ju SD, KD, AFS, M, NMR, Örebropartiet och L som är populister o säger att klimatförändringarna är bluff, eller att det inte är något att bry sig om, tanka på, vi dumpar priset!

Sverige utgör över 1/800-del av världens befolkning, och släpper ut 3 gånger mer än vad som är hållbart givet vår storlek, inräknat konsumtionen.

I vilka andra sammanhang är det ok att skita i sitt ansvar, för att man är 1 av 800?

Jag är en av 10 miljoner i Sverige, men anses ändå behöva uppfylla mina skyldigheter o betala skatt. Jag antar att du kastar dina sopor på gatan, vad gör det om du är en av 10 miljoner?

Jättebra inlägg!! Du lägger upp det på ett tydligt och sakligt sätt. Jag måste också säga att jag aldrig förstått hur högerpartierna tillåts skifta diskussionen till att bara handla om det bara är globala vinster som hämtas om Sverige gör bättre ifrån sig i miljöfrågan. Har de missat all tung industri och alla fordon vi har i vårt avlånga land? Hur högerpartierna låtit bl.a. Söderåsens nationalpark bli i klass med ett ställe jag besökte i Bulgarien? Där man inte ens har pengar för normalt underhåll, så illa har en svensk nationalpark blivit.

Tyvärr har de rödgröna gjort dåligt ifrån sig i miljödebatten. De måste ta upp de lokala vinsterna i att minska utsläppen. Självklart måste det vara en balansgång och vi ska inte förstöra vår eller Europas ekonomi för det men högern verkar göra det till en fråga som bara hjälper Kina och Indien typ. Jag är glad att jag bott i Malmö som satsat på t.ex. cykelbanor, ekologisk mat i skolan, och grönska. Ren luft gynnar oss här i Sverige, här och nu!
2026-09-18, 12:33
Medlem
Bra ord av Thand Ringqvist i TV4. ”Det är inte en vänstersväng vi har i svensk politik”, där hon menar på att man måste se till hur bilden faktiskt ser ut bland väljarna just nu. Ett mittenaltetnativ hade varit mest representativt.
2026-09-18, 12:53
Medlem
Nej nej, och nej. De förnerkar inte att klimatet förändras. Man kan dock argumenta för hur mycket påverkan Sverige har på den processen (läs inget) och varför vi ska lamslå vår egen ekonomi och industri till ingen effekt alls på de förändringar som sker.

Citat:
Örebropartiet förnekar inte existensen av människoorsakade klimatförändringar, men de anser att Sveriges nuvarande klimatpolitik är ett slöseri med skattemedel
2026-09-18, 13:04
Moderator
Diagorass avatar
Citat:
Riksdagsvalet 2026 är avgjort med mandatfördelningen 176-173 till den rödgröna oppositionens favör. Nu väntar regeringsbildning.

https://www.di.se/nyheter/senaste-nytt-om-regeringsbildningen/

Då var denna valrörelse till ända och den politiska processen övergår i en ny fas. Tack för visat intresse och på återseende nästa gång.

/ mod

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in