Citat:
Ursprungligen postat av
AnsvaravsnA
Kvinnor får gärna föda 10 barn. Jag bryr mig inte om hur de väljer att leva så länge de själva (ensamma eller tillsammans med sin man eller släkt) bekostar konsekvenserna av valen de gör.
En svensk som blir arbetslös är tvingad till förnedring om han eller hon inte lyckas återgå i arbete inom några månader. Det ställs krav på krav på krav för att de ska få ersättningarna de behöver för att klara de mest basala kostnaderna. Nu menar jag inte de som har privata försäkringar utan specifikt personer som jobbat hårt och ärligt i hela sitt vuxna liv och sedan blir pissade på. Här tycker vi det är helt naturligt att ställa extremt höga krav. Om du ska uppbära försörjning från skattebetalarna så åligger det dig att göra absolut allt för att ta dig ur den situationen. Det är rimligt att kraven ska vara höga men när det kommer till vissa diskussioner om att skåningar ska tvingas flytta till Norrland för att ta jobb i gruva och liknande blir det helt orimligt även i mina ögon och jag är gammal MUF:are.
Varför ska kvinnor som inte kan försörja sig själva eller sina barn samtidigt kunna belasta samhället med enorma kostnader utan några motkrav öht?
Förstår inte riktigt vad du menar med att man blir förnedrad om man blir arbetslös? Jag har själv varit arbetslös och träffat många svenskar som gått i olika program när man var arbetslösa. Det var ingen förnedring. Man söker ju jobb och följer en plan som sätts upp för att kunna få jobb, men förstår inte vart du får det till att man blir förnedrad? Det är inte förnedrande att inte ha ett jobb även om man såklart vill jobba och tjäna pengar. Men det finns ju personer som mår dåligt psykiskt och är deprimerade och jobbar inte. Man kan ju inte förvänta sig att alla ska jobba. För då hade vi haft ett annat samhälle ungefär som i Nord Korea eller Nazi Tyskland där staten ger dig ett jobb och du inte har något val om du inte själv kan hitta jobb.
Finns ju ingen arbetslös i Nord Korea. Jag säger inte att just det systemet är bra eller dåligt, bara att i dagens svenska system så kommer ju vissa vara arbetslösa. Inte alla kan hitta jobb. Inte alla har lyckats i livet.
Men en kvinna som skaffar barn kan ju inte förväntas jobba. Det förstår du väl. Har du en man som kan försörja dig är det en sak, men om du är ensamstående mamma med barn kommer du få bidrag för att kunna försörja dig och barnen. Kan inte förstå varför någon skulle vara emot detta.