2026-08-02, 10:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vetalltisverige
Tycker det låter som han fick ett väldigt hårt straff , misshandel ger mindre samt våldtäkt känns som få får fängelse för , nu kanske jag är ute och cyklar men varför drog inte tjejen direkt ? Känns som hon stod kvar med luffaren lite väl länge men skönt iaf han fick ett straff men 10
Månader samt bli av med licensen !

Helt rimligt straff.
Citera
2026-08-02, 15:17
Medlem
Hur tycker du det är rimligt ?
Tjejerna har inga bevis , samt toppning gav inget samt varför stanna dem enligt fupen kvar så länge med honom ? Inget säger han ofredade , han blir dömd mot sitt nekande !

Så vad och hur är detta rimligt ? Samtyckeslagen har spårat ut , räcker med att en tjej säger att hon blir våldtagen numer så straffas killar , vet otalt många fall där tjejen åker hem sent på natten sen anmäler killen , och han blir fälld för våldtäkt! Är detta bra tycker du att vi numer åtalar ”män” utan bevisning ?
Citera
2026-08-02, 19:21
Medlem
Citat:
Tjejerna har inga bevis , samt toppning gav inget samt varför stanna dem enligt fupen kvar så länge med honom ? Inget säger han ofredade , han blir dömd mot sitt nekande !

Så vad och hur är detta rimligt ? Samtyckeslagen har spårat ut , räcker med att en tjej säger att hon blir våldtagen numer så straffas killar , vet otalt många fall där tjejen åker hem sent på natten sen anmäler killen , och han blir fälld för våldtäkt! Är detta bra tycker du att vi numer åtalar ”män” utan bevisning ?

Det här låter väldigt oroväckande!! Kan du lista några av de här otaliga fallen, blir nyfiken! Jag anmäler också folk till höger och vänster så fort jag inte får komma in på nattklubb. Det är den smidigaste och bästa lösningen för alla.

Men visst, de hittade inte fingeravtryck i fittan så därför är han oskyldig. Case closed.
Citera
2026-08-02, 20:00
Medlem
Citat:

Kan du inte fråga betraktare92 som postar inlägg varje dag och verkligen inte gillar D hur det kan vara rimligt för jag har fortfarande inte fått svar från honom vilka bevis som var till mäklarens nackdel mer än MÅ och hennes vittnen
Citera
2026-08-02, 22:21
Medlem
När man blir fälld enkom av vänner samt inga bevis förutom vännernas ord , inga direkta vittnen ja då tycker jag det är oroväckande men den nya samtyckeslagen ! Case closed

Jag tycker det borde vara som med alla andra brottmål ( utom rimliga tvivel) eller vad det heter ! Är inte jurist
Citera
2026-08-02, 22:24
Medlem
Fällande våldtäktsdomar som rör samtyckesfall utan hot eller våld har närapå fördubblats sedan 2019.

Samtidigt har det blivit betydligt vanligare med fällande domar som enbart bygger på muntlig bevisning.

Det visar en ny Brå-rapport som granskar den omdiskuterade samtyckeslagen.

– Det är min bestämda uppfattning att rättsosäkerheten har ökat, säger Bengt Ivarsson, tidigare ordförande i Advokatsamfundet.

Låter detta vettigt att män blir fällda när det är enbart ord mot ord ?
Citera
2026-08-03, 11:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av acethebest
Kan du inte fråga betraktare92 som postar inlägg varje dag och verkligen inte gillar D hur det kan vara rimligt för jag har fortfarande inte fått svar från honom vilka bevis som var till mäklarens nackdel mer än MÅ och hennes vittnen

Verkar som att vi måste reda ut lite saker här. För det första har jag inte ogillat D historiskt. Som sagt har vi rört oss i samma kretsar i många år och min uppfattning om honom har varit neutral. Ytligt trevlig och en duktig mäklare som har en trevlig fru.

När det kommer till bevisning vid sexualmål behöver du läsa på. Där läggs stor vikt vid målsägandes berättelse samt eventuella vittnen, om det finns. Här handlar det om trovärdighet. I det här fallet har rätten ansett målsägandes och vinnarens berättelser trovärdiga, medan D:s och hans vittne ansetts mindre trovärdiga. Där har du bevisen. Du behöver förstå att detta ÄR bevis i juridisk mening. Men du verkar tro att bara teknisk bevisning räknas.

I sexualmål går det inte alltid att få fram teknisk bevisning och därför är kravet på sådan inte lika hög i dessa mål. Gällande icke-fynd på D:s fingrar så har rätten ansett att det inte var betydande för fallet. Den bedömningen kan inte jag stå tillsvars för.

Gillar du inte de beviskrav som ställs vid sexualmål behöver du påverka de som stiftar våra lagar, dvs politikerna.
Citera
2026-08-03, 12:16
Medlem
Tillägg skulle det vara omvänt så känns alltid tjejens ord tyngre , problemet när domstolen inte går mot bedövning starkare än ord mot ord , därför tror jag som jag belyste ovan att många blir oskyldigt dömda samt många ex i ren hämdaktion , hotar eller anmäler. För dem vet att det räcker med ord mot ord samt ha något vittne muntligt som dem anförtrott sig och en bra berättelse :snyfthistoria!

Jag tycker detta är skrämmande sen dem lättade på beviskraven 2018.
Citera
2026-08-03, 13:31
Medlem
Citat:
Tillägg skulle det vara omvänt så känns alltid tjejens ord tyngre , problemet när domstolen inte går mot bedövning starkare än ord mot ord , därför tror jag som jag belyste ovan att många blir oskyldigt dömda samt många ex i ren hämdaktion , hotar eller anmäler. För dem vet att det räcker med ord mot ord samt ha något vittne muntligt som dem anförtrott sig och en bra berättelse :snyfthistoria!

Jag tycker detta är skrämmande sen dem lättade på beviskraven 2018.

Svårt att hänga med i vad du skriver. Var väl något ord där som blev fel antar jag. Oavsett är det mycket att du tror saker men din kunskap bakom känns svag. Din åsikt är i alla fall tydlig och då är det lagarna som ska ändras om domarna ska bli tillfredställande för dig.

Ps. Citera den du ska svara. Annars blir det bara ett nytt inlägg som är svårt att härleda till vad du svarar på.
Citera
2026-08-03, 14:23
Medlem
Fattar din poäng , jag blir bara störd på så många som verkar tycka det är okej när det är noll bevis samt ord mot ord !
Citera
2026-08-03, 15:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av betraktare92
Verkar som att vi måste reda ut lite saker här. För det första har jag inte ogillat D historiskt. Som sagt har vi rört oss i samma kretsar i många år och min uppfattning om honom har varit neutral. Ytligt trevlig och en duktig mäklare som har en trevlig fru.

När det kommer till bevisning vid sexualmål behöver du läsa på. Där läggs stor vikt vid målsägandes berättelse samt eventuella vittnen, om det finns. Här handlar det om trovärdighet. I det här fallet har rätten ansett målsägandes och vinnarens berättelser trovärdiga, medan D:s och hans vittne ansetts mindre trovärdiga. Där har du bevisen. Du behöver förstå att detta ÄR bevis i juridisk mening. Men du verkar tro att bara teknisk bevisning räknas.

I sexualmål går det inte alltid att få fram teknisk bevisning och därför är kravet på sådan inte lika hög i dessa mål. Gällande icke-fynd på D:s fingrar så har rätten ansett att det inte var betydande för fallet. Den bedömningen kan inte jag stå tillsvars för.

Gillar du inte de beviskrav som ställs vid sexualmål behöver du påverka de som stiftar våra lagar, dvs politikerna.
Hade inte koll på det men nu vet jag det till nästa gång. Tack för bra svar
Citera
2026-08-03, 15:15
Medlem
Citat:
Fattar din poäng , jag blir bara störd på så många som verkar tycka det är okej när det är noll bevis samt ord mot ord !

Vittnesuppgifter ÄR bevis. Liksom förhör med målsägande. Båda dessa faller inom kategorin ”muntlig bevisning”.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in