Igår, 19:22
Medlem
Jag tar elvanse och den medicinen gör en löjligt torr i munnen. Jag dricker mer än vanligt och borstar tänderna flera gånger per dag för att försöka dämpa detta men problemet kvarstår. Vad ska jag ta mig till? Finns det någon munskölj eller något som löser detta problemet?
Citera
Igår, 19:25
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NapoleonLaRue
Jag tar elvanse och den medicinen gör en löjligt torr i munnen. Jag dricker mer än vanligt och borstar tänderna flera gånger per dag för att försöka dämpa detta men problemet kvarstår. Vad ska jag ta mig till? Finns det någon munskölj eller något som löser detta problemet?
Finns sugtabletter som smakar typ godis, fråga på apoteket eller prata med din läkare.
Inte haft problemet men fått sådana av en kompis i allfall som "godis" Så vet inte om han fått dem utskrivna eller köpt receptfritt.
Citera
Igår, 19:30
Medlem
Turkmostafas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NapoleonLaRue
gå till tandläkaren han ger dig medicin
Citera
Igår, 19:34
Medlem
När jag är törstig så dricker jag om möjligt aldrig enbart vatten, eftersom det torkar ut en och urlakar mineraler från en.

Cellerna öppnar enbart upp för vatten ifall vattnet är bundet till näring, så jag blandar numera alltid ut ca 6 råa eko ägg och lika med vatten och mixar detta. Resultatet smakar och ser ut som bananmilkshake men är super näringsrikt och hydrerande istället för sockrigt.
Citera
Igår, 19:40
Medlem
MissAjDiHiDis avatar
Som det redan har sagts så finns det sugtabletter för att stimulera salivet. Det brukar jag köpa. Har för mig att det ska finnas munskölj oxå. Vill minnas att det även ska finnas tandkräm. Annars brukar jag tugga tuggummi.
Citera
Igår, 19:59
Medlem
OneTaps avatar
drick vatten =)
Citera
Igår, 20:04
Medlem
zombie-nations avatar
Som sagt finns sugtabletter, har man för lite saliv för det finns munspray. Har man så extrem torrhet lär man få karies vad man än gör. Men bra att hålla allt plack borta och undvika allt surt.
Citera
Igår, 20:06
Medlem
Det är en övergångsfas och det ger större risk för karies angrepp och dålig andedräkt!

Drick ordentligt
Citera
Igår, 20:24
Medlem
KulStyvings avatar
Kolla behandling för Sjögrens syndrom.
Citera
Igår, 20:24
Medlem
Har samma problem av medicin. Vad är det för sugtabletter, vad heter de?
Citera
Igår, 20:28
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KulStyving
Kolla behandling för Sjögrens syndrom.

Varför skulle det hjälpa? Man brukar ta kortison.
Citera
Igår, 20:45
Medlem
Jag har sekundärt Sjögrens syndrom, vilket betyder att jag har fått mun- och ögontorrhet som bonus med annan autoimmun sjukdom. Det finns ingen bot, det är "bara" symptombehandling som gäller.

Jag var hos tandhygienist för att kolla hur svår muntorrhet jag hade. Rejält illa i passivt tillstånd, dvs. när jag inte tuggade, drack, pratade, eller något. Men bättre (inte bra, men bättre) då jag bara tuggade på tuggummiliknande gummibit.

Om man är muntorr hela tiden, även då man tuggar, är det spray som hjälper bäst, enligt tandhygienisten, plus något grönt gel som man kan köpa på apoteket. Men om man, som jag, har hyfsad funktion när man tuggar på något, då kan man klara sig med tuggummi. Det är alltså bra att ta reda på vilken sorts muntorrhet man har - bara passiv eller både passiv och aktiv? Om det nu inte är så att man alltid får en viss sort som biverkan av Elvanse?

Jag använder dessutom tuggummi med xylitol, som sägs stimulera salivproduktionen. Man ska inte få i dig för mycket xylitol, dock. Då blir det till att springa på toa med lös mage...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in