Citat:
Ursprungligen postat av
Skattebetalaren23
På din beskrivning så kan jag räkna ut att du kommer tappa ett par tänder inom ett par få år om du fortsätter med medicinen.
Adhd medicin är dåligt för alla tänder men vissa är också känsligare än andra.
Tog 3-4 veckor utan medicin innan mitt tandkött kändes normalt igen.
Har inte käkat Elvanse, men hade inga problem på Ritalin. Dock min första medicin för över 30 år sedan var högdos klomipramin. Jag vet fortfarande inte varför de satte mig på maxdos direkt, men det var något man trodde på på den tiden. Iallafall så orsakade den total torrhet som jag klarade i 6 månader innan jag gav upp. Läkaren sa att du får inte karies om du sköter dig. Jag käkar inget socker. Borstade även noga. Sköljde med fluor. Tandpetade med fluorstickor. Sög på salivstimulerande sockerfria sugtabletter. Drack vatten. Gick till tandläkaren efter, hade varit innan, ett hål på 10 år. Efter detta, hela munnen full av tandsten. Alltså när de tog bort den grät jag av smärta, tårarna bara rullade ned som på en bebis. Det var så mycket tandsten och de fick bruka så mycket våld. Sedan hade jag 20 småhål som självläkte och nästan 10 stora kariesangrepp. Tror inte jag haft tänder idag om jag fortsatt i ett år.
Är det något man kan äta en kur av och bli frisk så visst. Men gå med detta år efter år? Tror inte det. Med Elvanse så får man väl tillbaka saliven på kvällen och över natten, så riktigt lika dåligt kanske det inte är. Men just att inte ha fukt alls i munnen leder till detta.
Efter det vägrade jag mediciner som leder till torrhet i munnen. Eller ja, jag vägrar egentligen alla sorts biverkningar om de inte är väldigt minimala.
Men vissa accepterar minskad saliv och detta är inte lika dåligt. Visst att man får fler hål än vanligt. Men man har fortfarande en kletig slags saliv som man kan tunna ut med vatten. Det är stor skillnad mot avsaknad av saliv.