2026-06-28, 21:54
Medlem
På din beskrivning så kan jag räkna ut att du kommer tappa ett par tänder inom ett par få år om du fortsätter med medicinen.

Adhd medicin är dåligt för alla tänder men vissa är också känsligare än andra.

Tog 3-4 veckor utan medicin innan mitt tandkött kändes normalt igen.
Citera
2026-06-28, 22:23
Medlem
Det finns en uppsjö av produkter på apoteket. Du får pröva dig fram vad du trivs bäst med ( tuggummi, gel, sugtabletter, munspray, munskölj osv)

En väldigt effektiv produkt är Xylimelts som är en tablett du fäster under läppen, som en prilla, verkar hela natten. Finns med olika smaker.

Du kan be att din läkare skriver intyg åt dig om STB, Särskilt tandvårdsstöd - så får du billigare besök hos tandhygienist. Du kan även få olika produkter på recept, te.x. fluorlösning.
Citera
2026-06-28, 22:40
Moderator
evilhoneys avatar
Psykologi --> Medicin och hälsa
/Moderator
Citera
2026-06-29, 00:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skattebetalaren23
På din beskrivning så kan jag räkna ut att du kommer tappa ett par tänder inom ett par få år om du fortsätter med medicinen.

Fyfan att samhället mer eller mindre tvingar i mig detta för att fungera mer normalt i vardagen. Jag riskerar min tandhälsa, jag riskerar hjärt och kärlsjukdomar och jag får erfara en kemisk depression samt ångest när substansen håller på att gå ur kroppen varje kväll. Skit.
Citera
2026-06-29, 00:52
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NapoleonLaRue
Fyfan att samhället mer eller mindre tvingar i mig detta för att fungera mer normalt i vardagen. Jag riskerar min tandhälsa, jag riskerar hjärt och kärlsjukdomar och jag får erfara en kemisk depression samt ångest när substansen håller på att gå ur kroppen varje kväll. Skit.

Vicks Blå Extra stark, funkar bra men den har en laxerade verkan om man tar för många.
Citera
2026-06-29, 00:53
Medlem
Smekarn87s avatar
Snus
Citera
2026-06-29, 01:01
Medlem
Pungsvings avatar
Folköl och chips.
Citera
2026-06-29, 01:08
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skattebetalaren23

Har inte käkat Elvanse, men hade inga problem på Ritalin. Dock min första medicin för över 30 år sedan var högdos klomipramin. Jag vet fortfarande inte varför de satte mig på maxdos direkt, men det var något man trodde på på den tiden. Iallafall så orsakade den total torrhet som jag klarade i 6 månader innan jag gav upp. Läkaren sa att du får inte karies om du sköter dig. Jag käkar inget socker. Borstade även noga. Sköljde med fluor. Tandpetade med fluorstickor. Sög på salivstimulerande sockerfria sugtabletter. Drack vatten. Gick till tandläkaren efter, hade varit innan, ett hål på 10 år. Efter detta, hela munnen full av tandsten. Alltså när de tog bort den grät jag av smärta, tårarna bara rullade ned som på en bebis. Det var så mycket tandsten och de fick bruka så mycket våld. Sedan hade jag 20 småhål som självläkte och nästan 10 stora kariesangrepp. Tror inte jag haft tänder idag om jag fortsatt i ett år.

Är det något man kan äta en kur av och bli frisk så visst. Men gå med detta år efter år? Tror inte det. Med Elvanse så får man väl tillbaka saliven på kvällen och över natten, så riktigt lika dåligt kanske det inte är. Men just att inte ha fukt alls i munnen leder till detta.

Efter det vägrade jag mediciner som leder till torrhet i munnen. Eller ja, jag vägrar egentligen alla sorts biverkningar om de inte är väldigt minimala.

Men vissa accepterar minskad saliv och detta är inte lika dåligt. Visst att man får fler hål än vanligt. Men man har fortfarande en kletig slags saliv som man kan tunna ut med vatten. Det är stor skillnad mot avsaknad av saliv.
Citera
2026-06-29, 08:57
Avslutad
Citat:
Ja det är det som är nackdelen å anledningen varför jag inte äter min damp medicin dagligen.
Citera
2026-06-29, 09:51
Medlem
Det finns munspray och sugtabletter på närmsta apotek. Det finns också tabletter som man sätter fast på en framtand så att de kan ligga där och hjälpa med saliveringen under natten.
Citera
2026-06-29, 10:50
Medlem
Balisers avatar
Citat:
Samhället tvingar dig inte alls. Ditt liv kan bli tuffare om du avstår men du har faktiskt valet själv. Dessutom finns det ju lösningar, du har fått flera exempel här i tråden.
Citera
2026-06-29, 17:45
Medlem
Berit85s avatar
Jag har en sjukdom som gör mig muntorr.

Salivin (sugtabletter) är alltför dyrt. Jag rekommenderar läkerol raspberry liquorice, finns i storpack för 27 spänn. Jämför med Salivin som kostar 129... tuggummi funkar, men bara tillfälligt.

Mitt absoluta mirakelmedel är linfröolja, helst i kombination med regelbundet intag av högkvalitativ olivolja. Det låter flummigt, men smörjer kroppen "inifrån" och gör alla slemhinnor mindre torra.

Viktigt att okjan är KALLPRESSAD och av hög kvalitet då liten risk för cyanidförguftning föreligger med linfrö.

Löjligt billigt, och enkelt! Du dricker bara en tesked linolja en gång per vecka (i början kan du ta det dagligen tills det ger effekt, men då kan du också få lite magknip - med tiden hittar man balansen).

Lustigt nog behöver det kombineras med olivolja - jag väljer Monini som håller hög kvalitet - AI har förklarat hur det hänger ihop, drt är ju olika ayrir typ omega 6 som samarbetar. Min olivolja tog nämligen slut där hemma, och då kom torrheten tillbaka trots linfröoljan. Jag frågade AI om det fanns nåt samband - och mycket riktigt.

Lycka till!

Mvh Berit
Senast redigerad av Berit85 2026-06-29 kl. 18:14.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in