Citat:
Ursprungligen postat av
Harald.Guldhatt
När folk som kommer från afrika talar engelska verkar de ofta låta på ett speciellt sätt, som jag ibland tycker är lite svårt att förstå. Det är som en annan rytm och lite konstig betoning. Har inte hittat något exempel, någon som fattar vad jag menar?
Finns det något mer att förstå om det här, eller är det bara att när folk från land med annat språk än engelska som modersmål låter lite konstigt.
Har den här "dialekten" är vad det är något namn?
Jo vi fattar vad du menar, vi har ju hört skånska.
Engelska är modersmålet för många som pratar konstig engelska och jag antar att det är som för svenska dialekter att dialekterna brukar namnges efter det område där de talas. Som till exempel australiensk engelska, västafrikansk engelska eller irländsk engelska.
BBC hade för några år sedan en serie radioprogram om olika engelska dialekter men jag vet inte om de längre går få tag på. Kontentan var iallafall att engelskan på vissa håll färgats av tidigare lokala språk (som walesiska och gaeliska i storbritannien) och av de lokala skillnad som brukar växa fram över tid där högre grad av isolation brukar innebära större dialektala skillnader.