2026-06-28, 22:10
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pn222jw
Jamaikanska låter ganska trevligt. Det är nästan ett eget blandspråk.

Ja, det är ett eget språk, patwa. Engelska är officiella språket. Sedan finns det en skala men hur mycket engelska det finns med när folk talar till vardags.
Citera
2026-06-28, 22:11
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Max1494
Du menar broken english

Varför skulle det vara en dålig engelska? De officiella formerna där har olika uttal, ord, grammatik, precis som amerikansk engelska inte är "trasig".
Citera
2026-06-28, 22:12
Avstängd
mlon.eusks avatar
Förutom dialekten har de även en annan skallform med framskjutande käkparti som påminner om schimpansen, och detta ger ett lite annat läte.

Jag är ganska säker på att man borde kunna träna upp en AI på att rasbestämma med någorlunda noggrannhet enbart med en mikrofon som sensor.

Att de sedan har en betydligt lägre IQ i genomsnitt tror jag också är orsaken till typiska negeruttryck med dubbelnegationer som exempelvis "aint got no money". Om logiken funkade hade detta inneburit om man inte inte har pengar så har man pengar.

Och förstås den sociala markören typ som när svenska barn i invandrarghetton börjar prata invandrarsvenska, så kanske negrer i vita länder vill identifiera sig med sin sociala utanförskapsgrupp.
Citera
2026-06-28, 22:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Varför skulle det vara en dålig engelska? De officiella formerna där har olika uttal, ord, grammatik, precis som amerikansk engelska inte är "trasig".

I dagligt tal säger vissa broken english
Ofta en mix av swahili och engelska ord
Sheng är väl annars det man kallar det
Citera
2026-06-28, 22:41
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Max1494
I dagligt tal säger vissa broken english
Ofta en mix av swahili och engelska ord
Sheng är väl annars det man kallar det

Jo fast det är lite annorlunda, det är ett pidginspråk. Ett blandat språk som du säger. Det TS talar om är engelska, dvs inte ett blandspråk utan en sorts engelska man talar i Afrika. Det är det jag menar inte är "broken".
Citera
2026-06-29, 06:00
Medlem
Vilka afrikanska länder?
Det finns ingen samlad brytning eller dialekt över hela kontinenten för bövelen.
Citera
2026-06-29, 08:20
Medlem
blobben!!!s avatar
TS snackar om Afrika, så pratar ni om Jamaica? Fel kontinent för bövelen.

Jag skulle tippa på att TS framförallt tänker på nigerianer och andra västafriker som dominerat invandringen till Europa på senare år. Eftersom de nästan alla tillhör samma språkgrupp så är det mindre konstigt att de har en liknande brytning. Att vissa av dessa länder har engelska som officiellt språk gör inte folkets modersmål till engelska.
Citera
2026-06-29, 08:40
Medlem
Wyrdkins avatar
Västafrikansk negerengelska tycker jag låter ganska cool. Lite hård i den initiala bokstaven.
Citera
2026-06-29, 09:10
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harald.Guldhatt
När folk som kommer från afrika talar engelska verkar de ofta låta på ett speciellt sätt, som jag ibland tycker är lite svårt att förstå. Det är som en annan rytm och lite konstig betoning. Har inte hittat något exempel, någon som fattar vad jag menar?
Finns det något mer att förstå om det här, eller är det bara att när folk från land med annat språk än engelska som modersmål låter lite konstigt.
Har den här "dialekten" är vad det är något namn?
Jag har precis samma reflektion när det gäller fransmän och tyskar som talar engelska. Det låter konstigt på något sätt.

Jämför man med "riktiga" britter så låter de betydligt "mer engelska" när de talar.

Är det någon som kan förklara vad detta beror på?
Citera
2026-06-29, 10:07
Medlem
EnRosaHamsters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mlon.eusk
Förutom dialekten har de även en annan skallform med framskjutande käkparti som påminner om schimpansen, och detta ger ett lite annat läte.

Jag är ganska säker på att man borde kunna träna upp en AI på att rasbestämma med någorlunda noggrannhet enbart med en mikrofon som sensor.

Att de sedan har en betydligt lägre IQ i genomsnitt tror jag också är orsaken till typiska negeruttryck med dubbelnegationer som exempelvis "aint got no money". Om logiken funkade hade detta inneburit om man inte inte har pengar så har man pengar.

Och förstås den sociala markören typ som när svenska barn i invandrarghetton börjar prata invandrarsvenska, så kanske negrer i vita länder vill identifiera sig med sin sociala utanförskapsgrupp.

I polisvideos: "I didn't do nothing!"

Klassiker!
Citera
2026-06-29, 11:16
Medlem
proconsuls avatar
De har ju melodin från sitt orginalspråk. Jämför med hur man pratar engelska i Indien.
Citera
2026-06-29, 11:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Harald.Guldhatt
När folk som kommer från afrika talar engelska verkar de ofta låta på ett speciellt sätt, som jag ibland tycker är lite svårt att förstå. Det är som en annan rytm och lite konstig betoning. Har inte hittat något exempel, någon som fattar vad jag menar?
Finns det något mer att förstå om det här, eller är det bara att när folk från land med annat språk än engelska som modersmål låter lite konstigt.
Har den här "dialekten" är vad det är något namn?
Jo vi fattar vad du menar, vi har ju hört skånska.

Engelska är modersmålet för många som pratar konstig engelska och jag antar att det är som för svenska dialekter att dialekterna brukar namnges efter det område där de talas. Som till exempel australiensk engelska, västafrikansk engelska eller irländsk engelska.

BBC hade för några år sedan en serie radioprogram om olika engelska dialekter men jag vet inte om de längre går få tag på. Kontentan var iallafall att engelskan på vissa håll färgats av tidigare lokala språk (som walesiska och gaeliska i storbritannien) och av de lokala skillnad som brukar växa fram över tid där högre grad av isolation brukar innebära större dialektala skillnader.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in