2026-06-28, 18:37
Medlem
Harald.Guldhatts avatar
När folk som kommer från afrika talar engelska verkar de ofta låta på ett speciellt sätt, som jag ibland tycker är lite svårt att förstå. Det är som en annan rytm och lite konstig betoning. Har inte hittat något exempel, någon som fattar vad jag menar?
Finns det något mer att förstå om det här, eller är det bara att när folk från land med annat språk än engelska som modersmål låter lite konstigt.
Har den här "dialekten" är vad det är något namn?
Citera
2026-06-28, 18:42
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harald.Guldhatt
När folk som kommer från afrika talar engelska verkar de ofta låta på ett speciellt sätt, som jag ibland tycker är lite svårt att förstå. Det är som en annan rytm och lite konstig betoning. Har inte hittat något exempel, någon som fattar vad jag menar?
Finns det något mer att förstå om det här, eller är det bara att när folk från land med annat språk än engelska som modersmål låter lite konstigt.

Den heter afrikansk engelska.
Citera
2026-06-28, 18:46
Medlem
trickydicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Den heter afrikansk engelska.

Även ”Ebonics” och undervisas t om på universitet
https://academics-hamilton-edu.translate.goog/government/dparis/govt375/spring98/multiculturalism/ebonics/whatis.html?_x_tr_sl=en&_x_tr_tl=sv&_x_tr_hl=sv&_x _tr_pto=rq
Citera
2026-06-28, 18:49
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trickydick
Även ”Ebonics” och undervisas t om på universitet
https://academics-hamilton-edu.translate.goog/government/dparis/govt375/spring98/multiculturalism/ebonics/whatis.html?_x_tr_sl=en&_x_tr_tl=sv&_x_tr_hl=sv&_x _tr_pto=rq

Jag tror inte TS menar afroamerikaner, utan folk som kommer direkt från Afrika eller bor i Afrika.
Citera
2026-06-28, 18:53
Medlem
trickydicks avatar
Citat:
Jag tror inte TS menar afroamerikaner, utan folk som kommer direkt från Afrika eller bor i Afrika.

Jag förstår, men ebonic kan låta rätt lika. Kanske negern har en liten annan anatomi när det kommer till hals och strupe så att ebonic och afro-engelska blir rätt likt.
Citera
2026-06-28, 18:56
Medlem
Pusts avatar
Pidgin English brukar det kallas.

https://en.wikipedia.org/wiki/Pidgin

Har de engelska som modersmål heter det Creole English.

https://en.wikipedia.org/wiki/Creole_language
Citera
2026-06-28, 19:01
Medlem
ReklamApaNegers avatar
Afrika är en stor kontinent, så det rör sig inte om en enda engelsk dialekt som negrerna talar.
Citera
2026-06-28, 19:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Harald.Guldhatt

Du menar broken english
Citera
2026-06-28, 19:07
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Jag förstår, men ebonic kan låta rätt lika. Kanske negern har en liten annan anatomi när det kommer till hals och strupe så att ebonic och afro-engelska blir rätt likt.
Knappast annan anatomi. En annan rytm. Afrikaner som mamma hade i hemtjänsten pratade alla svenska med kraftig brytning, de liksom "skäller" ut orden" Mamma fattade inte ett skit vad de sade men jag förstod dem till 98% i alla fall. De har en annan dynamik i orden, även om orden är rätt kan de bli svåra att förstå ibland, är du då gammal och har en hörselnedsättning.

Lyssna på afrikaner som pratar i telefon med andra afrikaner på bussen. De pratar antagligen om vanliga grejor som vad de skall äta eller så men det låter som de är skitförbannade på varandra hela tiden. Dynamiken i talet.
Citera
2026-06-28, 20:02
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:

Nä.

Citat:
Ursprungligen postat av ReklamApaNeger
Afrika är en stor kontinent, så det rör sig inte om en enda engelsk dialekt som negrerna talar.

Man delar upp den öst och väst och detta är formella engelska språk, sedan finns sydafrikansk engelska också. På detta finns blandformer.
Citera
2026-06-28, 20:54
Medlem
pn222jws avatar
Jamaikanska låter ganska trevligt. Det är nästan ett eget blandspråk.
Citera
2026-06-28, 21:05
Medlem
Citat:

Nä.

Man delar upp den öst och väst och detta är formella engelska språk, sedan finns sydafrikansk engelska också. På detta finns blandformer.

Jag hittade det här klippet på Youtube som jag tycker är jäkligt intressant: Africans use Ancestral translate. Kan mycket väl stämma det hon säger eller har nån annan någon annan rimlig förklaring?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in