Igår, 13:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LaettMjoelk
Höga tankar du har om kvinnor!
Tack!

Citat:
Att norden har högre abortantal är inte för att vi skandinaviska kvinnor ser lättvindigt på aborter, utan snarare för att det är tillgängligt på ett annat sätt än i andra länder. Men du tar statistik och tolkar det enligt din världsbild, och eftersom du ser ner på kvinnor blir det givetvis den sanningen du målar upp forskningen efter.
Jag ser inte ner på kvinnor, tvärt om håller jag dem högre än män. Men vi hårlösa apor är en riktigt sorglig samling allihop. Inte minst lever nästan alla i jaget (identifierar sig med denna mentala parasit), dras med i känslostormar och massrörelser, gör som alla andra gör.

Ibland känner jag mig som Diogenes eller som en utomjording. För mig är det 100% kristallklart och oemotsägligt sant att vi borde verka för att minska antalet aborter. Men folk blir direkt upprörda, ställer upp en halmgubbe och börjar argumentera mot den. Det är på samma gång fascinerande och skrämmande!
Citera
Igår, 13:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ladicius
Tack!

Jag ser inte ner på kvinnor, tvärt om håller jag dem högre än män. Men vi hårlösa apor är en riktigt sorglig samling allihop. Inte minst lever nästan alla i jaget (identifierar sig med denna mentala parasit), dras med i känslostormar och massrörelser, gör som alla andra gör.

Ibland känner jag mig som Diogenes eller som en utomjording. För mig är det 100% kristallklart och oemotsägligt sant att vi borde verka för att minska antalet aborter. Men folk blir direkt upprörda, ställer upp en halmgubbe och börjar argumentera mot den. Det är på samma gång fascinerande och skrämmande!

Vi borde verka för att alla barn som föds får en trygg och bra barndom. Att tvinga eller försöka påverka kvinnor att föda barn när de inte vill bidrar inte till fler barn som får en trygg och bra barndom.
Citera
Igår, 13:20
Medlem
Africagonzos avatar
Citat:
Hur många gånger har du varit gravid? Hur många förlossningar har du genomlidit? Kan du beskriva känslan för mig hur det är att läka efter en graviditet? Berätta hur det känns när mjölkproduktionen strular?

Aaaaah nej JUST DET du är ju en jävla MAN som har en massa åsikter om kvinnovård som inte berör dig överhuvudtaget!

Du har rätt på en del punkter, men att inte reproduktion skulle beröra en man där har du fel.
Det är inte helt smärtfritt att som man få veta att man kunde blivit far men eftersom kvinnan valt annorlunda så blir det inte så. Säger inte att det är fel men att säga att män inte får ha åsikter i frågan är att dra det lite väl långt. Vi är många som lider av dessa beslut.
Citera
Igår, 13:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bimbodeluxe
Vi borde verka för att alla barn som föds får en trygg och bra barndom.
Ja - verkligen.

Citat:
Ursprungligen postat av Bimbodeluxe
Att tvinga eller försöka påverka kvinnor att föda barn när de inte vill bidrar inte till fler barn som får en trygg och bra barndom.
Det är ju vad staten försöker göra nu för tiden. Locka med pengar för att medborgarna skall sätta fler barn till världen - mycket märkligt.

Och så kan man ju undra om man inte borde utföra aborter på mödrar som inte kan sköta om sina barn, som kanske är mitt uppe i tungt missbruk eller lider av svår psykisk ohälsa. Att tvångsabortera foster hos dessa kvinnor hade ju besparat dem livslångt lidande.
Citera
Igår, 13:48
Medlem
Problemet är väl att det skulle vara licens på att skaffa barn. Majoriteten av alla som skaffar barn är helt olämpliga att avla på.
Citera
Igår, 16:07
Medlem
LaettMjoelks avatar
Citat:
Tack!

Med tanke på att det alltid funnits aborter och alltid kommer finnas aborter av olika skäl, så är det bara rimligt att du som man dels:
1. Inse att ämnet inte berör dig och således inte uttalar dig om det pch accepterar att aborter är en del av livet.
2. Litar på att kvinnorna som tar emot den typen av vård gör det av en väldans massa skäl som du inte behöver förstå eftersom du själv inte kan bli gravid.

Tror för övrigt inte en sekund på att du "håller kvinnor högre än män", för då skulle du aldrig ifrågasätt vad kvinnor väljer att göra med sina kroppar.
Du ser dig själv som någon riddare i skinande rustning, när du egentligen bara förstör vad kvinnor byggt upp.
Citera
Igår, 16:09
Medlem
Citat:
Med tanke på att det alltid funnits aborter och alltid kommer finnas aborter av olika skäl, så är det bara rimligt att du som man dels:
1. Inse att ämnet inte berör dig och således inte uttalar dig om det pch accepterar att aborter är en del av livet.
2. Litar på att kvinnorna som tar emot den typen av vård gör det av en väldans massa skäl som du inte behöver förstå eftersom du själv inte kan bli gravid.

Tror för övrigt inte en sekund på att du "håller kvinnor högre än män", för då skulle du aldrig ifrågasätt vad kvinnor väljer att göra med sina kroppar.
Du ser dig själv som någon riddare i skinande rustning, när du egentligen bara förstör vad kvinnor byggt upp.
Du har naturligtvis rätt till dina åsikter, Don Quijote, men du har inte skrivit till mig en enda gång i denna här tråden. Den halmgubben (väderkvarnen) du slåss med finns säkert, men det är inte jag
Citera
Igår, 16:14
Medlem
LaettMjoelks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Africagonzo
Du har rätt på en del punkter, men att inte reproduktion skulle beröra en man där har du fel.
Det är inte helt smärtfritt att som man få veta att man kunde blivit far men eftersom kvinnan valt annorlunda så blir det inte så. Säger inte att det är fel men att säga att män inte får ha åsikter i frågan är att dra det lite väl långt. Vi är många som lider av dessa beslut.

Välkommen till livet, där man inte alltid får som man vill. Såklart jättetråkigt om man vill bli pappa men kvinnan inte vill gå igenom en graviditet - det får man dock acceptera eftersom graviditeten sker i kvinnans kropp. Hon är en individ, inte en inkubator för att få fram mannens vilja.

Mannen får bli besviken, men han har ingenting att säga till om hennes beslut eftersom det är hennes kropp.

Och det är väl precis där det skär sig, för ni män är så bortskämda med att ni ska få ha åsikter och bestämma om precis allting - även kvinnovård som inte rör er. Acceptera att ni inte ska ha en röst gällande precis allt, vissa saker kan man faktiskt bara låta passera.
Citera
Igår, 16:26
Medlem
LaettMjoelks avatar
Citat:
Du har naturligtvis rätt till dina åsikter, Don Quijote, men du har inte skrivit till mig en enda gång i denna här tråden. Den halmgubben (väderkvarnen) du slåss med finns säkert, men det är inte jag

Detta är väl ett diskussionsforum där jag får skriva till vem jag vill, när jag vill? Och jo, vi har skrivit och du skrev att jag käkat taggtråd osv, samt att jag läst dina inlägg i tråden som är totalt löjliga. Dags att sluta gå off-topic nu, lille gubbe.

Som sagt: du borde lära dig att hålla tyst gällande kvinnovård som inte gäller dig, speciellt om du nu håller kvinnor så jävla högt som du påstår.
Citera
Igår, 16:48
Medlem
Om man blickar ut över världen hittar jag följande siffra:
Citat:
Around 73 million induced abortions take place worldwide each year.
https://www.who.int/news-room/fact-sheets/detail/abortion

Tydligen ligger Sverige på plats 100 internationellt:
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_countries_by_abortion_rate

Grönland sticker ut med 84.7 aborter per 1000 kvinnor och år (ålder 17-64), det vill säga nästan var tionde kvinna gör en abort om året. Och över hälften av alla graviditeter slutar i abort - nästan 60%. Är det så hopplöst på den ön?
Senast redigerad av ladicius Igår kl. 17:10.
Citera
Igår, 17:26
Medlem
Citat:
Det håller jag med om - det är nog färre kvinnor som gör om samma misstag igen när man väl genomlidit en abort. Tydligen verkar ungefär 40% av kvinnor dock göra fler än en:

https://lakartidningen.se/vetenskap/sverige-har-nordens-hogsta-aborttal/

Men jag är ganska övertygad om att kvinnor idag har lullats in i en falsk föreställning om att "Äh, det gör inget att bli gravid - det är bara att göra abort!" när det i själva verket är en handling som kräver stor eftertänksamhet. Bland annat av den anledningen vore det självklart för mig att vi borde jobba med målet att siffran skall vara så liten som möjligt.

Som sagt har jag själv varit med om en abort och ett missfall (utebliven abort) och inget av dem var trevligt för mig som man - åtminstone inte för en grubblare som en själv. Men jag har även varit med vid två födslar, ganska kaotiskt med kejsarsnitt (ett akut och ett planerat), men mycket trevligare slutresultat.

En del kvinnor har dock väldigt lätt för att bli gravida. Tom. med p-medel, blir de gravida. Och då de kanske fortfarande ser abort som det minst dåliga alternativet för dem i livet just då, så kan det ju bli fler än en abort...

Ja, givetvis är det bästa om inga oönskade graviditeter kommer till. Men det är lite av en utopi. Folk älskar sex. Och med tanke på hur jädra mycket samlag befolkningen sammanlagt har per år, så är det ju inte konstigt om det vid cirka 35 000 av alla dessa samlag, sker oönskad graviditet. P-stav i kombination med kondom eller avbrutet samlag, är ju en rätt säker metod. Att bara använda en p-metod eller ett p-medel, är inte så säkert alla gånger.

Men blir det en oönskad graviditet, så måste ju kvinnan få göra en säker, laglig och reglerad abort. Inte behöva genomgå graviditet och förlossning mot sin vilja, med alla de risker det kan innebära för hennes liv, kropp och hälsa.

Nja, kvinnor vet nog hur svårt det är med abort. Men det är på ett teoretiskt plan, de vet det. Och då kan det vara lätt att tänka bort det och tänka "det händer inte mig" och att man själv kommer kunna klara det enklare... Först vid skarpt läge blir det tydligare att det var precis så svårt som andra har varnat för att det var.

Usch, låter riktigt jobbigt! Jag har själv också "varit med om" aborter på nära håll. Ingen picknick, inte. Svårt lidande för kvinnor som är med om det! Två av några av alla de kvinnor jag känner som har gjort av abort, blev tvingade till det. Av den som gjort dem gravida. De blev hotade till att göra abort. Mycket allvarliga hot. Hot om liv och död. Dessa kvinnor Ville alltså inte göra abort. Men vågade inte göra annat. Övriga jag känner som har gjort abort har mer eller mindre gjort det för männen som har gjort dem gravida, skull. Där var det främst männen som ville/var drivande. Förutom två. En var bara 13-14 år och gjorde det lika mycket för sin egen skull. Den andra och hennes man var väldigt glada över att det skulle bli barn, men på ett ultraljud upptäcktes sådana missbildningar på fostret, så det mest humana var att göra abort och inte tvinga barnet att födas och lida till döds efter sin födsel.
Har även varit med om missfall på nära håll och känner folk som har fått missfall... Det är dock "lättare" att hantera. Då det ju är "naturens gång" på något sätt. Och det går också att sörja det fullt ut. Svårare för dem som har gjort abort att få sörja och tröst, när det ju är de själva som har beslutat om aborten. Svårare för dem att söka tröst då...
Hur var det för er, med aborten? Vad var orsaken? Om du vill berätta.

Ah! Båda mina barn är födda med akuta kejsarsnitt! ja, det är kaotiskt, det. Men som du skriver: ett väldigt trevligt slutresultat! Det finaste!
Senast redigerad av TomatKungen Igår kl. 17:29.
Citera
Igår, 17:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HenAnnan
Det är väl där skiljelinjen i tänkande går.
Men det är en artificiell skiljelinje,
Vi behöver inte gå in på definitionerna, för jag har inget problem med abort så länge det är motiverat.
Jag skrev:
"Abort kan vara nödvändigt av flera skäl, men abort som preventivmedel borde vi försöka stoppa."
Det är det som fått vissa att gå i taket, och snöat in på definitionen att graviditeten uppstod spontant och ur intet i hennes kropp, varför kvinnan ensam har något att säga till om. Eller om det trots allt fanns en man med i spelet så skall både han o barnet ge tusan i vad hon bestämmer.
Att bestämma över liv och död: Att kunna ge liv, men också att ha rätt att envåldigt ta ett liv. Men bara till vecka 20.
Och så bar det iväg: Är fostret levande, och om inte, var kommer alla gulliga bebisar från?
Det är inte en artificiell skiljelinje utan är baserad på vetenskap och inte religiös eller kulturell fanaticism eller kvinnohat...

Alltså livet föregår tom zygoten... Spermien och ägget är per definition människoliv/organismer...

Frågan är från vilken tidpunkt du vill att abort borde vara otillåtet! Från befruktningen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in