2026-07-10, 20:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av osigneradx
https://www.vn.se/gnosjo/polisen-granskas-kvinnor-strandsattes-mitt-i-natten/

Det här väckte en del funderingar hos mig.

En kvinna blev stoppad av polisen omkring kl. 01 på natten under en rutinkontroll när hon var på väg hem tillsammans med sin mamma och sin moster, båda över 80 år och med hälsoproblem.

Vid kontrollen såg polisen att kvinnan/föraren hade skulder hos Kronofogden. De beslutade då att ta bilen direkt på plats och kallade dit en bärgare. Därefter lämnades de tre kvinnorna kvar vid vägkanten mitt i natten, ungefär 40 minuter från hemmet, utan någon möjlighet att ta sig hem. De fick till slut ringa en anhörig mitt i natten som fick komma och hämta dem.

Bilen hade varit registrerad på kvinnan i många år. Kronofogden hade länge känt till skulderna. Om bilen nu skulle utmätas hade den kunnat hämtas hemma på hennes folkbokföringsadress under dagtid. I stället valde man att ta den mitt i natten under en rutinkontroll och lämna tre kvinnor - varav två var över 80 år, vid vägkanten.

Enligt polisen motiverades beslutet med att bilen bedömdes vara värdefull eftersom det var en 2015 års modell. I verkligheten hade den gått nästan 30 000 mil och hade flera fel. Kronofogden har sedan dess försökt sälja bilen på exekutiv auktion, men den blev inte ens såld.

JO har nu valt att granska händelsen och dessutom markerat ärendet som brådskande.

Vad tycker ni?

Jag diskuterar inte om Kronofogden har rätt att utmäta egendom vid skulder, det är en annan fråga. Det jag undrar är om ni tycker att polisen agerade rimligt när de lämnade tre kvinnor, där två var över 80 år, ensamma vid vägkanten kl. 01 på natten, cirka 40 minuter hemifrån, efter att ha tagit deras bil.

Hade ni förväntat er att polisen skulle ha hanterat situationen på något annat sätt?
Även om jag är för att kronofogden beslagtar egendom av skuldsatta, så är detta skandal.
Det tycker jag även om det skulle vara gängkriminella Achmed.
Man lämnar inte någon mitt på vägen.
Skjutsa dom hem eller till närmaste buss/tåg hållplats först.
Citera
2026-07-10, 21:34
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neksnor
Det låter fullt rimligt, men jag tolkar det som att den jourhavande mycket väl kan ligga hemma och sova, vilket kan locka till flexibelt regelföljande.
Jag trodde först inte att någon åklagare alls var inblandad, kunde inte föreställa mig att de skulle ta detta beslut som tycks sakna proportionalitet.

Men om det är slöhet faller väl detta under det återinförda tjänstemannaansvaret. Har åklagaren inte kollat upp ärendet utan skjutit från höften är det åklagaren som ligger illa till för tjänstefel.
Citera
2026-07-10, 23:03
Moderator
Pentyls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Estet88
Även om jag är för att kronofogden beslagtar egendom av skuldsatta, så är detta skandal.
Det tycker jag även om det skulle vara gängkriminella Achmed.
Man lämnar inte någon mitt på vägen.
Skjutsa dom hem eller till närmaste buss/tåg hållplats först.
Är det något fel på taxi? Eller taxi till närmaste busshållplats?
Citera
2026-07-11, 00:51
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GreffueAnthonius
Jag trodde först inte att någon åklagare alls var inblandad, kunde inte föreställa mig att de skulle ta detta beslut som tycks sakna proportionalitet.

Men om det är slöhet faller väl detta under det återinförda tjänstemannaansvaret. Har åklagaren inte kollat upp ärendet utan skjutit från höften är det åklagaren som ligger illa till för tjänstefel.
Jag nämnde åklagare som exempel på liknande exempel på jourhavande myndighetsperson. I sådana här fall verkar det bara vara poliser och, eventuellt sovande, tjänsteman på Kronofogdemyndigheten som är inblandade. Eventuellt straff för slöhet bör dock inte påverkas av det.
Citera
2026-07-11, 01:58
Medlem
Hur var det nu stövelslickarna sade om detta förfaringssätt? Det skulle ju bara användas mot (invandrade) gängkriminella för att beslagta saker som de köpt med svarta pengar......Jaha nu ser vi att glidningen har gått rätt långt redan.
Citera
2026-07-11, 15:23
Moderator
Pentyls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alanlissa87
Hur var det nu stövelslickarna sade om detta förfaringssätt? Det skulle ju bara användas mot (invandrade) gängkriminella för att beslagta saker som de köpt med svarta pengar......Jaha nu ser vi att glidningen har gått rätt långt redan.
Njae, det skulle inte alls bara användas mot gängkriminella.

Och förresten, du förefaller utgå från att det inte handlar om personer som ingår i kriminellt gäng eller klan. Hur vet du att det inte handlar om matriark en i en dylik klan?
Citera
2026-08-01, 02:11
Medlem
Hur gick det med här fallet? Någon som vet?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in