Igår, 21:41
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aramir2
1) Fanns det ens skäl att kolla om de hade skulder(polisen har INTE rätt att göra slentrianmässiga kontroller).
2)Personernas trygghet.

Gällande KFM.
Har jourhavande ens gjort någon kontroll alls av gäldenärens situation?
En snabb koll i deras utredning om personen skulle ha visat att de avstått av utmäta bilen.
Har jourhavande frågat om omständigheterna om förare och passagerare och därmed kunnat fatta ett informerat beslut?

Hur/om de kommer få kritik kommer bero på om polisen och KFM kan ge svar till JO som de accepterar.
Hur funkar jourhavande kronofogde i praktiken?

Jag minns när man kunna lyssna på polisradion, då kunde man höra ungefär "vi behöver husrannsakan hos X" vilket direkt besvarades med med "OK, enligt åklagare Y".
Sitter den jourhavande fogden ens på jobbet och har snabb tillgång till diverse register?
Citera
Igår, 21:46
Medlem
Citat:
Du har ju oavsett problematiken kring att de lämnade 3st äldre personer utan transport mitt ute i ingenstans.
Djupt olämpligt.
Du har det faktum att jourhavande på KFM beslutade att utmäta trots att KFM tidigare beslutat att inte göra så. Bilen har heller inte kunnat säljas iefterhand vilket klart styrker att det var en olämplig utmätning.

KFM har uppenbarligen inte gjort sitt jobb ordentligt och utrett omständigheterna(kollat tidigare beslut, anteckningar om fallet), jämfört skuld med bilens värde, kollat om särskilt behov av bilen finns.
Dessa saker har domstol flertalet gånger slagit fast att KFM är skyldiga att utreda för att följa proportionalitetsprincipen.

Polisen har heller inte följt proportionalitetsprincipen genom att de lämnat tre äldre personer varav en med allvarlig sjukdomshistorik utan transportmöjligheter.

Så även om polis på plats har haft konkret skäl att kunna tro att ägaren hade skulder(observera här då att med konkreta skäl gäller t.ex. inte att någon "ser fattig ut" eller har "skrotbil" etc.)
Tre äldre? Den ena var vad jag förstår yngre än vad jag är och jag är fan inte pensionär än.

Och beträffande proportioner så kan du inte förenkla så som du gör. A ska ju vägas mot B och inte bedömas ensamt. Och så länge vi inte vet B utan bara A kan man inte säga att det var fel att ställa tanterna där de ställdes.
Citera
Igår, 22:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Neksnor
Hur funkar jourhavande kronofogde i praktiken?

Jag minns när man kunna lyssna på polisradion, då kunde man höra ungefär "vi behöver husrannsakan hos X" vilket direkt besvarades med med "OK, enligt åklagare Y".
Sitter den jourhavande fogden ens på jobbet och har snabb tillgång till diverse register?

Jourhavande har en skyldighet att kunna utreda omständigheterna på ett sådant sätt att proportionalitetsprincipen följs.
Rimligtvis måste denna ha tillgång till relevant information för att kunna fatta ett välgrundat beslut.

Sen om denna då orkar pallra sig till sin dator, logga in och kolla upp fallet och ställa relevanta frågor eller inte är en annan femma.
Citera
Igår, 22:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qqqqwwwweeee
Tre äldre? Den ena var vad jag förstår yngre än vad jag är och jag är fan inte pensionär än.

Och beträffande proportioner så kan du inte förenkla så som du gör. A ska ju vägas mot B och inte bedömas ensamt. Och så länge vi inte vet B utan bara A kan man inte säga att det var fel att ställa tanterna där de ställdes.

3 kvinnor. Varav två i 80års åldern.

En av polisens primära uppgifter enligt polislagen är att värna om befolkningens trygghet.
De har klart åsidosatt en av sina primärfunktioner i samhället för ett sidouppdrag åt KFM.
Citera
Igår, 22:14
Medlem
needAlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AussieRedMan
Källa?
Vilket lagnummer?
Alltså det händer hela tiden. Om jag lånar din bil och jag är skuldsatt och polisen genom frågor eller annan vetskap kan utröna att jag använder bilen mer än ett enstaka tillfälle kan de absolut ta den. Det har ju varit mängder med skriverier om just detta det senaste året. Har kollat på gränsbevakarna bland annat där de kollar upp en kille som har skulder. Han kör sin farsas bil som säkert är värd en halv miljon. Den rök direkt för att lösa sonens skulder. Farsan får sen i sådana fall rikta civilrättslig klagan mot sonen. Men bilen är borta.
Citera
Igår, 22:15
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Jourhavande har en skyldighet att kunna utreda omständigheterna på ett sådant sätt att proportionalitetsprincipen följs.
Rimligtvis måste denna ha tillgång till relevant information för att kunna fatta ett välgrundat beslut.

Sen om denna då orkar pallra sig till sin dator, logga in och kolla upp fallet och ställa relevanta frågor eller inte är en annan femma.
Det låter fullt rimligt, men jag tolkar det som att den jourhavande mycket väl kan ligga hemma och sova, vilket kan locka till flexibelt regelföljande.
Citera
Igår, 22:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Neksnor
Det låter fullt rimligt, men jag tolkar det som att den jourhavande mycket väl kan ligga hemma och sova, vilket kan locka till flexibelt regelföljande.

Visst är det så. De kan ligga och sova.
Enligt deras regelverk måste de dock följa vissa steg, som t.ex. att kontrollera omständigheterna i fallet, dvs logga in i systemet och kola upp det aktuella ärendet.

Det är klart att om polisen ringer och väcker en handläggare klockan 1 på natten och de yrvakna slår på datorn o loggar in så är det inte så konstigt om de inte läser igenom ärendet ordentligt innan de fattar beslut.
De har dock en lagstadgad skyldighet att följa alla sina riktlinjer och göra proportionalitetsbedömning etc vid varje enskilt fall.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in