2026-06-27, 18:18
Medlem
ImperialForces avatar
Kan bara konstatera att det är sällan man blir nöjd på restaurang. Många konstaterar att det är äckligt och så. Det är sällan jag upplever. Men däremot att det är låga smaker eller smakar ingenting eller man märker att det fattas någonting viktigt i smakbilden. Fattar inte. Smakar man inte av eller vad fan händer. Maten som kommer in kan se god ut men någonting viktigt fattas. Pasta vågar jag knappt beställa då risken är skyhög att det kommer vara smaklöst. Oftast blir mitt betyg 1-3 på utemat. Skulle verkligen vilja ha Myllimäki med mig som gör en analys och går ut och lär upp köket. Utomlands så är det ännu sämre. Där ibland undrar man ens om de kan laga mat. Och ja självklart har jag blivit nöjd och överraskad även jag men inte ofta. Var precis utomlands och man får bara iskallt räkna med 80 % missnöjdhet med maten. Dock finns det mat som är lite mer säkra kort. Typ en köttbit med sås och pommes fritt. Men det kan jag göra själv på grillen hemma. En del säger att maten är äcklig och det är sällan jag tycker eller använder den frasen då jag inte anser att smaklös mat är äcklig. Den är bara tråkig och intetsägande. Vissa säger att maten är äcklig enbart för att det är en ingrediens de inte har ätit förut. Så är inte jag Jag gillar när det är oprövat och spännande. Andra kan använd frasen ”Jag är kräsen” så därför tycker jag det är äckligt. Med sådan personer kan jag bara konstatera att de har en tråkig och inskränkt syn på och vågar inte prova något nytt. Jag har verkligen mat som ett intresse och älskar nytt och oprövat. Men gillar också klassiker. Skulle dock gärna ha en plånbok som skulle tillåta mer dyra restauranger.
Citera
2026-06-27, 18:21
Medlem
RiMaXs avatar
Det är därför det brukar finnas allehanda tillbehör till maten vid bordet! Alla vill inte ha sönderpepprat kött t.ex., eller mycket salt på potatisen etc.!
Citera
2026-06-27, 18:22
Avstängd
Om man handlar färdigkryddat fläsk från Dalsjöfors på Willys, så kan det knappast vara kvalitativa restauranger man besöker.

Blir ytterst sällan besviken när jag äter ute, och blir jag det, så säger jag ifrån.

(FB) Färdigkryddad fläskkarré
Citera
2026-06-27, 18:24
Medlem
Jordgubbes avatar
Håller med. Fast viktigt att kunna ge exempel på bra rätter eller restauranger också, så inte argumentet avfärdas med att du tappat smaklökarna av corona eller ålder. En gissning är att det finns ett ökande antal restauranger som inte riktigt lagar till maten utan mer sätter ihop ingredienser, av tidsbrist. En del restauranger är ju bara ihopplock från tjejer i plastvantar, typ sallader utan dressing. Mustiga grytor och sånt måste man gå en omväg för. Nej jag är inte heller intresserad av att sitta vid bordet och hålla på med kryddburkar o peppar, det är inte god matlagning.
Senast redigerad av Jordgubbe 2026-06-27 kl. 18:26.
Citera
2026-06-27, 18:27
Moderator
tobess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ImperialForce
Skulle dock gärna ha en plånbok som skulle tillåta mer dyra restauranger.

Ding ding ding.

De restauranger som försöker ta ut ett högt pris för medelmåttlig eller runt ut sagt dålig mat går i konkurs pga att folk kommer och äter en (1) gång och aldrig mer.

De restauranger som använder bra råvaror och gör god mat tar ut ett högre pris, eftersom de annars skulle lämna pengar på bordet.

Och sen har vi den stora grå massan som gör sånt som är ätbart till ett måttligt pris, men inte mer än så.

Kort och gott, vill du ha riktiga matupplevelser måste du öppna plånboken (åtminstone här på våra breddgrader). Är du en tillräckligt bra kock själv så löns det sällan för matens skull att gå ut och äta utan det handlar mer om att betala för att slippa jobbet att göra den själv och förhoppningsvis få något relativt ätbart i utbyte.
Citera
2026-06-27, 18:55
Medlem
OstermalmWeeknds avatar
Uti Stockholm inom tullarna så är det trend- och hip-hets-faktor som avgör om en restaurang är en succé. Det öppnas nya storsatsningar hela tiden. Det genererar nya gäster. Självspelande piano.

Bra läge i city, Vasastan och på Söder. Någorlunda namnkunnig krögare som är i alla fall litet av med ett cv som dina dinerande vänner kanske hört talas om.

Höga priser, så att den välbeställda medelklasspubliken som är målgrupp vet att inga Sverigedemokrater / WT finns där.

Då är det fullsatt också en tisdagskväll i sena månad januari.

Maten är ofta ingen gastronomisk upplevelse. Missar sker. Få klagar. Det ses som snikigt. Service ibland bra, ibland nonchalant. Just ojämnt.

Det är för gästerna att vara där och synas där som är behållningen.
Citera
2026-06-27, 19:01
Medlem
Jordgubbes avatar
Rent generellt dräneras kärlek snabbt. Vad man än tar som börjar byggas av glädje och entusiasm - låt säga bilar, musik eller matlagning - så kommer det efter en tid ekonomer som skall "se över business'en", dvs skära kostnader och öka marginalerna ... plus fakturera fett för egen del. Hur man än vänder sig är där koncept och fusk, för den breda massan. Enstaka undantag finns, så det är fortfarande värt ställa frågan var. På de dyrare restaurangerna lite andra villkor.
Citera
2026-06-27, 19:15
Medlem
Dina smaklökar är om möjligt förstörda av coronan.
Åt en god köttpaj med stekt majs och bönor när jag var ute i torsdags. Var över förväntan. Jag är förvisso inte kräsen och tycker väl att folk gnäller lite väl rent allmänt.
Citera
2026-06-27, 19:19
Avstängd
vichy6s avatar
Många i branschen röker galet mycket.
Citera
2026-06-27, 19:27
Medlem
Var i Sverige bor du ?.
Citera
2026-06-27, 19:35
Medlem
Man kan ju inte ens få kockarna/slavarna att använda basal hygien så hur fan skall man kunna lära dem att laga fantastisk mat?
Citera
2026-06-27, 19:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hidden-nick
Dina smaklökar är om möjligt förstörda av coronan.
Åt en god köttpaj med stekt majs och bönor när jag var ute i torsdags. Var över förväntan. Jag är förvisso inte kräsen och tycker väl att folk gnäller lite väl rent allmänt.

Så här ligger det nog till, tycker man generellt att all restaurangmat är smaklöst så är det nog en själv det är fel på. Kan vara covid, kan vara åldern, kan vara något annat. Men felet sitter mest troligt i ts.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in