2026-06-27, 14:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FjodorBajkalsjon
Fast det gör dem inte, de är noga med att påpeka att det är en viss sorts antisionism som också är antisemitisk.

Sidan 15 i https://www.gu.se/sites/default/files/2026-06/segerstedtinstitutet-rapport-16_v5.pdf

Min understrykning

Tex att skriva "sionistiska barnamördare" istället för "judiska barnamördare". Användningen av begreppet "barnamördare" är den antisemitiska klassiska tropen som judehataren inte ens känner till direkt pekar ut honom. Men att skriva jude har han lärt sig är fel. Så kodordet för jude är i denna grupp sionist. Men oavsett, väldigt lätt känna igen en judehatare oavsett vilka ord han använder.
Citera
2026-06-27, 14:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .nattramn.
Och här sätter du likhetstecken mellan sionister och Israelerna.

Som jag förstår det är nästan 80% av de Israeliska judarna födda i Israel. Ungefär samma andel som vi har i Sverige.

De lever i ett demokratiskt land de är födda i och har det styre de röstat fram. Precis som jag, det gör inte mig till något som du kan sätta i ett åsiktsfack eller ideologi fack bara för var jag är född.

Använder du sionist som ett skällsord?

Är det fel att vara för att ens hemland som man är född i ska få existera?

Nej, att använda begreppet sionism är inte att använda ett skällsord utan det är att beskriva en konkret politisk ideologi och ett historiskt projekt.
Citera
2026-06-27, 14:54
Medlem
FjodorBajkalsjons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Petronius
Tex att skriva "sionistiska barnamördare" istället för "judiska barnamördare". Användningen av begreppet "barnamördare" är den antisemitiska klassiska tropen som judehataren inte ens känner till direkt pekar ut honom. Men att skriva jude har han lärt sig är fel. Så kodordet för jude är i denna grupp sionist. Men oavsett, väldigt lätt känna igen en judehatare oavsett vilka ord han använder.
Visst, det finns antisemitisk antisionism. Men också antisionism som inte är det. Det är fortfarande två olika begrepp och ska inte automatiskt klumpas ihop.
Citera
2026-06-27, 14:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FjodorBajkalsjon
Visst, det finns antisemitisk antisionism. Men också antisionism som inte är det. Det är fortfarande två olika begrepp och ska inte automatiskt klumpas ihop.

Om du klumpar ihop blodsanklagelsen med ordet sionist är det väldigt svårt att få det till något annat än antisemitism.
Citera
2026-06-27, 15:00
Medlem
Självklart kan du kritisera Israel utan att vara judehatare. Nu är jag emot att generalisera
hur människor är, men jag som svensk har aldrig träffat på en jude , så jag har ingen aning om hur deras kultur är. Men det Israel gör får tala för sig
Citera
2026-06-27, 15:01
Medlem
shitholecitizens avatar
Det är väl lite så att vänstern får smaka på sin egen medicin. De kallar ju alla som kritiserar islam för islamofober, rasister, nazister, facister och gud vet vad.
Citera
2026-06-27, 15:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bokki89
Du måste skilja mellan judar och sionister och att likställa alla judar med sionism är en grov och missvisande generalisering. Judar lever i många olika länder, inklusive i Iran och långt ifrån alla stödjer sionismen och många tar aktivt avstånd från den. Just denna mångfald av uppfattningar är en viktig anledning till att sionismens ställning i Palestina är så omstridd och föremål för omfattande kritik.

Jag likställer inte ALLA judar, men jag likställer MAJORITETEN, eftersom MAJORITETEN av judar stödjer israel och dess agerande.
Citera
2026-06-27, 15:03
Medlem
Citat:
Om du klumpar ihop blodsanklagelsen med ordet sionist är det väldigt svårt att få det till något annat än antisemitism.

Det där är en felaktig sammanblandning.
Antisemitism handlar om fientlighet mot semiter oavsett folkgrupp eller religion. Sionism däremot är en europeisk politisk ideologi och ett historiskt projekt och att kritisera sionisterna är inte i sig antisemitism.
Citera
2026-06-27, 15:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bokki89
Det där är en felaktig sammanblandning.
Antisemitism handlar om fientlighet mot semiter oavsett folkgrupp eller religion. Sionism däremot är en europeisk politisk ideologi och ett historiskt projekt och att kritisera sionisterna är inte i sig antisemitism.

Idiot. Sionist är i det sammanhang vi diskuterar ett kodord för jude. Jag glömde för en stund att judehatare också kännetecknas av extremt låg IQ men du kom in och påminde mig.
Citera
2026-06-27, 15:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BlackRockInc
Hur många barnskolor har Iran bombat? 0.
Hur många barnskolor och barn har israel mördat med västs stöd? Tusentals.

Det sionistiska kriget mot Iran gav inte det resultat som sionisterna hade avsett och USA har dessutom visat ett begränsat intresse för en direkt militär upptrappning och har nu dragit sig tillbaka från en mer offensiv linje.
Citera
2026-06-27, 15:11
Medlem
FjodorBajkalsjons avatar
Citat:
Det gör jag inte.
Citera
2026-06-27, 15:13
Medlem
Citat:
Idiot. Sionist är i det sammanhang vi diskuterar ett kodord för jude. Jag glömde för en stund att judehatare också kännetecknas av extremt låg IQ men du kom in och påminde mig.

Personangrepp förändrar inte fakta. Sionism är en europeisk politisk ideologi, inte en synonym för judar och att du likställer sionister och judar är just det som förvirrar diskussionen och väl medveten. Kritik av sionism är inte antisemitism.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in