2026-06-27, 04:14
Medlem
fittslems avatar
Smått berusad, härligt nostalgisugen och allmänt svag för 90-talet snubblade jag över gamla Angel-dängan *Sommaren i city* igen. Och ja, det var oväntat svårt att slita sig.

Låten är enkel, kanske inte objektivt fantastisk, men på något sätt löjligt effektiv. Den har verkligen det där tidiga 90-tals-skimret över sig: sommar, stad, ungdom, lite synth, lite pop och en refräng som fastnar vare sig man vill eller inte.

Jag blev också nyfiken på tjejerna i Angel. Vilka pinglor! Nu får man komma ihåg att detta var innan photoshop och AI. Vilka var de egentligen, och hur stora var de när det begav sig? För mig är det mest ett barndomsminne i periferin, eftersom jag var lite för ung på 90-talet för att ha några större romantiska sommarminnen kopplade till låten. Men jag minns den definitivt.

Nu så här många år senare känns det ändå som en dänga som förtjänar en egen tråd.

Så, vad minns ni av *Sommaren i city*? Var den en riktig sommarplåga när den kom? Spelades den på varenda radio, fest och efterfest? Och satt nån av er gubbar där ute och hånglade upp era high school sweethearts medan Angel gick varm i bakgrunden?

https://youtu.be/SczUHdZaHQo?list=RDAcMUULoT_jk
Citera
2026-06-27, 04:30
Medlem
Pripps0.0s avatar
Den minns jag inte, men jag minns den här: Joe Cocker - Summer In The City - https://www.youtube.com/watch?v=6Hxz6qJi-9k&list=RD6Hxz6qJi-9k&start_radio=1
Citera
2026-06-27, 04:42
Medlem
GiveMeHeads avatar
Så poppis var den väl inte. Typ i stil med you got what i want med systrarna Graaf.
Citera
2026-06-27, 05:02
Medlem
pn222jws avatar
Stockholm i början på nittiotalet var ganska välordnat fortfarande, men höll på att bli liberaliserat. Det var viktigt med snygga frisyrer och fina kläder... låten var av det lite snällare slaget, romantisk tonårspop. Det var många evenemang och gratiskonserter, och tjejerna hade ofta kjol och halvlångt hår.
Citera
2026-06-27, 06:02
Avstängd
12 veckor var den populär, sen tröttnade folk. Svensktoppen.

Inget vet ens vad bandet hette.
Citera
2026-06-27, 06:27
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Visst minns jag den.

Trevlig låt, fri från skrän och oväsen.
Citera
2026-06-27, 06:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
12 veckor var den populär, sen tröttnade folk. Svensktoppen.

Inget vet ens vad bandet hette.
Precis, och tack vare det har den varit väldigt populär på musikquizar på landets alla krogar.
Alla har hört den men ingen vet vem det var. Bra utslagsfråga.

Undrar om inte Angel själva har tjänat mer stimpengar på alla 10-sekundersklipp i dessa sammanhang, än vad de gjort i "seriös" radio.
Citera
2026-06-27, 07:45
Medlem
Kapitalistkalles avatar
De är faktiskt igång igen. Kolla angeloffentlig på Instagram.

Själv minns jag att det spelades hela tiden på radion. Men var nog aningen för liten för att ha några tydligare minnen.
Citera
2026-06-27, 08:34
Medlem
proconsuls avatar
Det var en jävla dagislåt som man stängde av direkt när den kom på radio.
Citera
2026-06-27, 08:55
Medlem
sommarlovs avatar
Mera sönderspelad av skvalkanalerna på radio, än uppskattad av lyssnarna.

Oförargligt nödrim utan större påverkan.
Citera
2026-06-27, 08:56
Medlem
jugbandbluess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av proconsul
Det var en jävla dagislåt som man stängde av direkt när den kom på radio.

ja, det var främst småtjejer som gillade den. låten har lite av den här barnsliga harmonin som robyn slog igenom med 3-4 år senare. jag tyckte det var ren skit
Citera
2026-06-27, 09:55
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jugbandblues
ja, det var främst småtjejer som gillade den. låten har lite av den här barnsliga harmonin som robyn slog igenom med 3-4 år senare. jag tyckte det var ren skit
Fast Robyns debut var nog snäppet värre, en blåkopia på "Skvallerbytta bingbång". Att kreti och pleti har en, ska vi säga "okomplicerad" musiksmak är ju allom bekant, men att inte kritikerna malde ner den till grus är rätt underligt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in