Smått berusad, härligt nostalgisugen och allmänt svag för 90-talet snubblade jag över gamla Angel-dängan *Sommaren i city* igen. Och ja, det var oväntat svårt att slita sig.
Låten är enkel, kanske inte objektivt fantastisk, men på något sätt löjligt effektiv. Den har verkligen det där tidiga 90-tals-skimret över sig: sommar, stad, ungdom, lite synth, lite pop och en refräng som fastnar vare sig man vill eller inte.
Jag blev också nyfiken på tjejerna i Angel. Vilka pinglor! Nu får man komma ihåg att detta var innan photoshop och AI. Vilka var de egentligen, och hur stora var de när det begav sig? För mig är det mest ett barndomsminne i periferin, eftersom jag var lite för ung på 90-talet för att ha några större romantiska sommarminnen kopplade till låten. Men jag minns den definitivt.
Nu så här många år senare känns det ändå som en dänga som förtjänar en egen tråd.
Så, vad minns ni av *Sommaren i city*? Var den en riktig sommarplåga när den kom? Spelades den på varenda radio, fest och efterfest? Och satt nån av er gubbar där ute och hånglade upp era high school sweethearts medan Angel gick varm i bakgrunden?
https://youtu.be/SczUHdZaHQo?list=RDAcMUULoT_jk