2026-06-27, 05:56
Medlem
ReijoHervonens avatar
Skulle vara intressant att höra av ts vad exakt han tycker SD har åstadkommit denna regeringsperiod som är så bra?

Invandringen är ju på rätt nivå nu enligt Åkesson, trots att den knappt minskat. Nu ska man koncentrera sig på annat tydligen. Som att sälja ut Sverige för Israels intressen.
Vad exakt har SD lyckats driva igenom?
Citera
2026-06-27, 06:13
Medlem
busy-signals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Custom_made
Kan lägga till att svenskar är väldigt missunnsamma.

Jag tror att det är därför vänsterklägget gör som dom gör. Dom är avundsjuka och vill rasera och "bygga från grunden", helst med sig själv högt upp i hierarkin.

Svenskar är egoister thru and thru. Dom tror att dom "vet vart vindarna blåser" och positionerar sig "smart" för att utnyttja. Både på vänster och höger.

Finns självklart ingen framtid att bygga när alla bara är intresserade av personlig vinst på kort sikt. Säger sig självt ju. Men ni fortsätter rösta som om ni inte hade kunnat rösta bort samma förrädare. Men där slår egoismen in igen. "Ja men då kan jag ju rösta på något som gynnar mig" sen om det är att då bekräfta att man är en god människa eller rent monetär betalning gör detsamma. Alla går att köpa!

En stark tilltro till våran så kallade demokrati, är väl woke så det sjunger om det?
Citera
2026-06-27, 06:15
Medlem
particulum1s avatar
Citat:
Kan lägga till att svenskar är väldigt missunnsamma.

Jag tror att det är därför vänsterklägget gör som dom gör. Dom är avundsjuka och vill rasera och "bygga från grunden", helst med sig själv högt upp i hierarkin.

Svenskar är egoister thru and thru. Dom tror att dom "vet vart vindarna blåser" och positionerar sig "smart" för att utnyttja. Både på vänster och höger.

Finns självklart ingen framtid att bygga när alla bara är intresserade av personlig vinst på kort sikt. Säger sig självt ju. Men ni fortsätter rösta som om ni inte hade kunnat rösta bort samma förrädare. Men där slår egoismen in igen. "Ja men då kan jag ju rösta på något som gynnar mig" sen om det är att då bekräfta att man är en god människa eller rent monetär betalning gör detsamma. Alla går att köpa!

Givetvis kan ett samhälle inte växa långsiktigt under sådana förutsättningar. Långsiktig samhällstillväxt handlar i regel om att skapa mer gynnsamma konsekvenser och förutsättningar för kommande generationer.

Samtidigt når man oundvikligen en punkt där detta inte längre är möjligt. Denna vändpunkt markerar en övergång mot stagnation.

Oundvikligen kommer generation efter generation, som har erhållit fördelar från tidigare tillväxt, så småningom att nå en gräns där fortsatt expansion inte längre kan upprätthållas. Detta kan i vissa tolkningar beskrivas i termer av bortskämdhet eller en form av pacifiering.

En civilisation, en nation eller en grupp som överkommer detta är ett kollektiv som förmår hantera både tillväxt och stagnation. Det är dessa som har störst förutsättningar att överleva på lång sikt.

Detta är evolution i praktiken: de som bäst anpassar sig.

Livet handlar minst lika mycket, om inte mer, om att lära sig att röra sig mellan taggar än att dansa på rosor.

Nu är tiden för rosor över. Nu är det tiden att navigera bland taggar.

Det handlar inte längre om tillväxt längre, utan om att undvika skador.
Senast redigerad av particulum1 2026-06-27 kl. 06:20.
Citera
2026-06-27, 06:49
Medlem
Custom_mades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av busy-signal
En stark tilltro till våran så kallade demokrati, är väl woke så det sjunger om det?
Stark tilltro till demokratin är väl att ta i.

Men det finns ingen som tvingar er att rösta på 8klövern eller ens rösta alls.
Citera
2026-06-27, 06:52
Medlem
busy-signals avatar
Citat:
Stark tilltro till demokratin är väl att ta i.

Men det finns ingen som tvingar er att rösta på 8klövern eller ens rösta alls.

Nu vet jag inte om du talar till mig eller till det svenska folket, men ok.
Citera
2026-06-27, 06:55
Medlem
Custom_mades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av particulum1
Givetvis kan ett samhälle inte växa långsiktigt under sådana förutsättningar. Långsiktig samhällstillväxt handlar i regel om att skapa mer gynnsamma konsekvenser och förutsättningar för kommande generationer.

Samtidigt når man oundvikligen en punkt där detta inte längre är möjligt. Denna vändpunkt markerar en övergång mot stagnation.

Oundvikligen kommer generation efter generation, som har erhållit fördelar från tidigare tillväxt, så småningom att nå en gräns där fortsatt expansion inte längre kan upprätthållas. Detta kan i vissa tolkningar beskrivas i termer av bortskämdhet eller en form av pacifiering.

En civilisation, en nation eller en grupp som överkommer detta är ett kollektiv som förmår hantera både tillväxt och stagnation. Det är dessa som har störst förutsättningar att överleva på lång sikt.

Detta är evolution i praktiken: de som bäst anpassar sig.

Livet handlar minst lika mycket, om inte mer, om att lära sig att röra sig mellan taggar än att dansa på rosor.

Nu är tiden för rosor över. Nu är det tiden att navigera bland taggar.

Det handlar inte längre om tillväxt längre, utan om att undvika skador.

Jag har en lite annan syn på det hela. Majoriteten av svenskar valde främlingar och en klapp på huvudet av våra politiker framför att prata med sin omgivning om ett viktigt ämne för Sveriges framtid.

Att kunna anpassa sig är bra, men en stark grupp är viktigare. Där visade svenskarna upp sin avsky för varandra. När man hellre tror på en främlings lögn än en grannes sanning.

När gruppen inte skyddar sig själv så finns den inte längre.

Det är sorgligt att svenskar hatar varandra så... Hade varit trevligare att bo i ett land med människor som inte hatar varandra så mycket.
Citera
2026-06-27, 06:55
Medlem
Custom_mades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av busy-signal
Nu vet jag inte om du talar till mig eller till det svenska folket, men ok.
Jag svarade dig. Så mest troligt dig. Men ok.
Citera
2026-06-27, 06:56
Medlem
Slänger in en tanke om det hela. Jag är väl en av de som växte upp i ett tryggt Sverige. Född på 1960-talet. Ser jag på mina jämnåriga och kanske speciellt de jag växte upp med, så bor de tryggt, har god ekonomi, , bra jobb, kunnat hjälpa sina barn och har liksom avskärmat sig från det otrygga Sverige. De läser om det i media och ser nyheterna. -Men det drabbar inte dem. Visst förstår vi att Sverige blivit annorlunda och tror de flesta av oss grimaserar inombords lite, när vi får en invandrare till granne. Men de är åtminstone välanpassade, annars hade de inte haft råd. Men någonstans djupt inne tror jag hur mycket woke vi än kan verka utåt..vi fäller en tår över den tid som flytt och kanske men bara kanske..smyger en och annan wokesextiotalist ner en SD sedel i valet.
Citera
2026-06-27, 07:07
Medlem
particulum1s avatar
Citat:
Jag har en lite annan syn på det hela. Majoriteten av svenskar valde främlingar och en klapp på huvudet av våra politiker framför att prata med sin omgivning om ett viktigt ämne för Sveriges framtid.

Att kunna anpassa sig är bra, men en stark grupp är viktigare. Där visade svenskarna upp sin avsky för varandra. När man hellre tror på en främlings lögn än en grannes sanning.

När gruppen inte skyddar sig själv så finns den inte längre.

Det är sorgligt att svenskar hatar varandra så... Hade varit trevligare att bo i ett land med människor som inte hatar varandra så mycket.
Om jag säger att detta förfall, denna stagnation, tar sig sitt yttersta uttryck i våra "ledare"? Att det är våra ledare som personifierar detta förfall, denna stagnation?

För som du säger är det ju trots allt den vanliga, vardagliga svenska medborgaren som väljer sina ledare. Ledarna är således den yttersta personifieringen av kollektivets vilja.

Våra ledare är egentligen det bästa mått vi har för att bedöma vårt kollektiva tillstånd som nation, som grupp.

För när jag tittar på våra ledare ser jag ignorans, egocentrism och girighet.

Jag ser individer som tycks vara där för att tjäna sina egna intressen, snarare än nationen eller svenskarnas välbefinnande.

Ser jag fel?
Citera
2026-06-27, 07:21
Medlem
, vad har de ändrat
Citat:
Ursprungligen postat av ettanollan
Helt uppenbart har Sverigedemokraterna haft rätt senaste 10-15 åren och nu har nästan ALLA partier samma åsikter som SD sagt länge!

Ändå är Svenskar så rädda och dumma att de inte vågar rösta på SD.

Vill vi ha tillbaka ett Svenskt tryggt Sverige?

Vid debatter mellan politiker så framstår Jimmie Åkesson alltid som den VUXNA i rummet medans de andra tramsar på som små barn!

Blir rädd att svenskarna FORTFARANDE inte har fattat det SD har varnat för i så många år!

Samma sak med Nick Alinia som har på riktigt bra åsikter och inte gjort något sågas av woke eliten!
Du har kanske rätt men du behöver förtydliga några saker i din text så debatten kan bygga på något verkligt och inte bara på svepande klyschor. Svepande klyschor är vänsterns sätt att debattera.

- du skriver att SD haft rätt de senaste 10-15 åren, hade SD alltså fel tidigare? vad hade SD fel om då, vad har SD ändrat sedan 2015?

- när var Sverige tryggt tidigare, vilket år eller vilken period syftar du på?
Citera
2026-06-27, 08:05
Medlem
Custom_mades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av particulum1
Om jag säger att detta förfall, denna stagnation, tar sig sitt yttersta uttryck i våra "ledare"? Att det är våra ledare som personifierar detta förfall, denna stagnation?

För som du säger är det ju trots allt den vanliga, vardagliga svenska medborgaren som väljer sina ledare. Ledarna är således den yttersta personifieringen av kollektivets vilja.

Våra ledare är egentligen det bästa mått vi har för att bedöma vårt kollektiva tillstånd som nation, som grupp.

För när jag tittar på våra ledare ser jag ignorans, egocentrism och girighet.

Jag ser individer som tycks vara där för att tjäna sina egna intressen, snarare än nationen eller svenskarnas välbefinnande.

Ser jag fel?

Det är absolut en reflektion av det svenska folket.

Finns EN enda sak som är viktig för dessa. Karriären.

Det är början och slutet.

Sveriges framtid används insatts för att ge en språngbräda åt alla "duktiga" karriärs politiker vi har...

Hela Sverige känns som ett företag där "duktiga" medarbetare och mellanchefer får leva rövare för egen njutning...

Jag upplever inte att det finns en endaste själ i hela Sverige som bryr sig om någon annan...
Citera
2026-06-27, 08:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ettanollan
Helt uppenbart har Sverigedemokraterna haft rätt senaste 10-15 åren och nu har nästan ALLA partier samma åsikter som SD sagt länge!

Ändå är Svenskar så rädda och dumma att de inte vågar rösta på SD.

Vill vi ha tillbaka ett Svenskt tryggt Sverige?

Vid debatter mellan politiker så framstår Jimmie Åkesson alltid som den VUXNA i rummet medans de andra tramsar på som små barn!

Blir rädd att svenskarna FORTFARANDE inte har fattat det SD har varnat för i så många år!

Samma sak med Nick Alinia som har på riktigt bra åsikter och inte gjort något sågas av woke eliten!

Du tycker att pedofili, styckmord och våldtäkt är något att rösta på för att ge ett tryggt Sverige?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in