Citat:
Ursprungligen postat av
Custom_made
Kan lägga till att svenskar är väldigt missunnsamma.
Jag tror att det är därför vänsterklägget gör som dom gör. Dom är avundsjuka och vill rasera och "bygga från grunden", helst med sig själv högt upp i hierarkin.
Svenskar är egoister thru and thru. Dom tror att dom "vet vart vindarna blåser" och positionerar sig "smart" för att utnyttja. Både på vänster och höger.
Finns självklart ingen framtid att bygga när alla bara är intresserade av personlig vinst på kort sikt. Säger sig självt ju. Men ni fortsätter rösta som om ni inte hade kunnat rösta bort samma förrädare. Men där slår egoismen in igen. "Ja men då kan jag ju rösta på något som gynnar mig" sen om det är att då bekräfta att man är en god människa eller rent monetär betalning gör detsamma. Alla går att köpa!
Givetvis kan ett samhälle inte växa långsiktigt under sådana förutsättningar. Långsiktig samhällstillväxt handlar i regel om att skapa mer gynnsamma konsekvenser och förutsättningar för kommande generationer.
Samtidigt når man oundvikligen en punkt där detta inte längre är möjligt. Denna vändpunkt markerar en övergång mot stagnation.
Oundvikligen kommer generation efter generation, som har erhållit fördelar från tidigare tillväxt, så småningom att nå en gräns där fortsatt expansion inte längre kan upprätthållas. Detta kan i vissa tolkningar beskrivas i termer av bortskämdhet eller en form av pacifiering.
En civilisation, en nation eller en grupp som överkommer detta är ett kollektiv som förmår hantera både tillväxt och stagnation. Det är dessa som har störst förutsättningar att överleva på lång sikt.
Detta är evolution i praktiken: de som bäst anpassar sig.
Livet handlar minst lika mycket, om inte mer, om att lära sig att röra sig mellan taggar än att dansa på rosor.
Nu är tiden för rosor över. Nu är det tiden att navigera bland taggar.
Det handlar inte längre om tillväxt längre, utan om att undvika skador.