2026-06-26, 20:58
Medlem
Knegares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sosse2002
Det spelar ingen roll. Börja med att vinna förtroende först, sen kan du tipsa pm nya sätt.

Det r tyvärr ganska vanligt förekommande att den som är mest oerfaren tror sig veta bäst.

Ligg lågt.

Detta stämmer bra, som ny är det klokt att visa intresse samt lära sig hur arbetsplatsen fungerar.
Citera
2026-06-26, 21:23
Medlem
Liten uppdatering, avslutar tråden här.

Först och främst, tack för all positiv och negativ respons. Många av er drog egna slutsatser om mig och situationen utifrån det lilla jag skrev. Flera var helt övertygade om att jag var den kaxiga 20 som kom in och skulle lära alla hur de skulle jobba 🤦‍♀️ jag vet gott och väl att jag ska sätta mig på min plats. För i slutet av dagen vem fan är jag som ska komma in och ”ta över”…

Idag jobbade jag med båda två, de satt i ashlet och låtsades dokumentera 6h av passet så jag har sprungit som en idiot, detta älskade dom självklart. 2h innan jag slutade mitt pass valde att diskutera allt som hänt istället för att fortsätta vara i någon barnfason. Började diskussionen med att bara checka av läget då det var så äcklig stämning. Jag tog upp att jag flera gånger försökt fråga om rutiner och omvårdnaden kring de boende, men oftast bara fått korta ja och nej svar eller blivit hänvisad till koordinator eller ssk gällande rutiner. Tex när mat serveras, vad gäller aktiviteter osv. ren trams.

Angående olika strategier och förflyttningstekniker sa att de tyckte vissa moment tog för lång tid. Jag svarade att jag självklart förstår att man vill jobba effektivt, men att ingen står med ett tidtagarur. Om något tar lite längre tid men blir bättre för både personalen och de boende så ser jag inte det som ett problem. Fick givetvis svaret att det är onödigt med jobb, att de inte får betalt för att utföra på ett specifikt sätt mm.

Diskussionen varade ca 1h. Alla 3 avslutade faktiskt med att skaka hand och kom överens om att försöka ha en bättre dialog framöver. Om det blir någon förändring återstår att se då dom inte alls var nöjda med diskussionen. Jag har aldrig sagt ”NU SKA VI FAN GÖRA OM GÖRA RÄTT!!! ” men det är värt att diskutera hjälpmedlen som finns till hands, och detta betyder inte att man bestämmer. Jag är inte alls trygg att lyfta en kund manuellt utan några hjälpmedel, risk för fall är det som skrämmer mig som mest då nästan hela huset står på blodförtunnande.

Vissa här inne måste förstå att det här inte bara handlade om mig. Koordinatorn/chefen berättat att fler känt sig utfrysta och haft problem med samma personer under en längre tid. Jag fick även berättat att en kollega varit så rädd för ena kvinnan, att hen inte kommit tillbaka till jobbet på nio månader för att de hotat med att str*pa hen till döds. Gjort sig redo för att börja sparka en dement och diverse saker.

Jag skiter faktiskt i att jag "bara" är vikarie och att det här är ett jobb vid sidan av mina studier och mitt andra jobb. Det spelar ingen roll om man är vikarie / ordinarie personal. Ser jag ngt som avviker som in i helvete, klart som fan att man behöver flagga. Mentaliteten hos vissa personer är problemet. Jag är aldrig den som tar saker och ting som kritik, utan jag är verkligen öppen för allt möjligt.

Så nej, jag är inte problemet. Folk som inte vill jobba och lata sig är problemet. Absolut att jag har ställt till med problem för dom men det rättfärdigar absolut ingenting.

Tack för mig.
Citera
2026-07-12, 13:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Betapred
Liten uppdatering, avslutar tråden här.

Först och främst, tack för all positiv och negativ respons. Många av er drog egna slutsatser om mig och situationen utifrån det lilla jag skrev. Flera var helt övertygade om att jag var den kaxiga 20 som kom in och skulle lära alla hur de skulle jobba 🤦‍♀️ jag vet gott och väl att jag ska sätta mig på min plats. För i slutet av dagen vem fan är jag som ska komma in och ”ta över”…

Idag jobbade jag med båda två, de satt i ashlet och låtsades dokumentera 6h av passet så jag har sprungit som en idiot, detta älskade dom självklart. 2h innan jag slutade mitt pass valde att diskutera allt som hänt istället för att fortsätta vara i någon barnfason. Började diskussionen med att bara checka av läget då det var så äcklig stämning. Jag tog upp att jag flera gånger försökt fråga om rutiner och omvårdnaden kring de boende, men oftast bara fått korta ja och nej svar eller blivit hänvisad till koordinator eller ssk gällande rutiner. Tex när mat serveras, vad gäller aktiviteter osv. ren trams.

Angående olika strategier och förflyttningstekniker sa att de tyckte vissa moment tog för lång tid. Jag svarade att jag självklart förstår att man vill jobba effektivt, men att ingen står med ett tidtagarur. Om något tar lite längre tid men blir bättre för både personalen och de boende så ser jag inte det som ett problem. Fick givetvis svaret att det är onödigt med jobb, att de inte får betalt för att utföra på ett specifikt sätt mm.

Diskussionen varade ca 1h. Alla 3 avslutade faktiskt med att skaka hand och kom överens om att försöka ha en bättre dialog framöver. Om det blir någon förändring återstår att se då dom inte alls var nöjda med diskussionen. Jag har aldrig sagt ”NU SKA VI FAN GÖRA OM GÖRA RÄTT!!! ” men det är värt att diskutera hjälpmedlen som finns till hands, och detta betyder inte att man bestämmer. Jag är inte alls trygg att lyfta en kund manuellt utan några hjälpmedel, risk för fall är det som skrämmer mig som mest då nästan hela huset står på blodförtunnande.

Vissa här inne måste förstå att det här inte bara handlade om mig. Koordinatorn/chefen berättat att fler känt sig utfrysta och haft problem med samma personer under en längre tid. Jag fick även berättat att en kollega varit så rädd för ena kvinnan, att hen inte kommit tillbaka till jobbet på nio månader för att de hotat med att str*pa hen till döds. Gjort sig redo för att börja sparka en dement och diverse saker.

Jag skiter faktiskt i att jag "bara" är vikarie och att det här är ett jobb vid sidan av mina studier och mitt andra jobb. Det spelar ingen roll om man är vikarie / ordinarie personal. Ser jag ngt som avviker som in i helvete, klart som fan att man behöver flagga. Mentaliteten hos vissa personer är problemet. Jag är aldrig den som tar saker och ting som kritik, utan jag är verkligen öppen för allt möjligt.

Så nej, jag är inte problemet. Folk som inte vill jobba och lata sig är problemet. Absolut att jag har ställt till med problem för dom men det rättfärdigar absolut ingenting.

Tack för mig.

Ok att du "avlutat tråden", men dina svar talar lite för sig själva, du säger att du inte är problemet, men du är heller inte villig att lyssna på dom som faktiskt har rimliga tips att ge dig. Du är i starten av din karriär och studerar fortfarande, du är på toppen av Dunning-Kreuger-kurvan.
Du jobbar med människor, både som kollegor men även dina patienter i din profession, du måste därmed lära dig att lira lite smidigare, oavsett om du har rätt eller inte.
Att efter två pass kommentera någonting över huvud taget är jävligt osmidigt. Till nästa gång måste du skapa en relation först, och ifrågasätta sen. Det gäller även som sjuksköterska, du kommer aldrig kunna övertala en patient att ta en dusch eller whatever innan du byggt en bra grund att stå på.
Känner du att du är rädd för säkerheten, fråga dina medarbetare "jag har så jävla dålig rygg, hade vi kunnat använda liften nästa gång " och så låter du dem sitta kvar på sin höga häst och visa dig hur ni kan hjälpa din arma rygg.
Citera
2026-07-12, 22:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Betapred
Jag behöver höra hur andra ser på det här.

Jag är 20 år, utbildad undersköterska och studerar vidare till ssk. Under sommaren jobbar jag extra på ett äldreboende, men i vanliga fall kommer jag från sjukhusmiljö, bland annat en akutavdelning.

Jag märker redan efter ett par pass att kulturen skiljer sig enormt. Jag försöker komma med förslag kring ergonomi, patientsäkerhet och arbetssätt som jag vet fungerar från sjukhuset. Inte för att "leka chef", utan för att jag själv inte kan jobba på ett sätt där ryggen håller på att gå sönder efter två pass. Självklart är jag ingen kärring som kommer med kritik, jag är extremt ödmjuk på sättet jag utrycker mig på. Jag ställer frågan först och kommer med förslag MEN detta tas så jääääävla fel. Hjälp?!?!?

Problemet är att två kollegor verkar ha bestämt sig för att de inte vill ha mig där. När jag säger att jag kan VISA ett enklare eller mer ergonomiskt sätt att göra något får jag svar som: "Nej nej nej, det där är bara mer jobb. Du gör det svårare än vad det redan är." ”Nej, vi har gjort såhär från början”

För några dagar sedan fick vi dessutom ett akut tillstånd under min intro. Jag märkte att mina kollegor vart stressade av situationen och gick in i ett chock tillstånd. Jag gick in och hjälpte till eftersom jag har erfarenhet från akutsjukvård och kände mig trygg i det. Jag tog alltså på mig ledarrollen och gav var och en av oss en uppgift och allt gick supersmidigt. Efteråt var flera kollegor väldigt tacksamma, och jag har fått höra att några till och med skrivit till chef och koordinator och bett dem ge mig fler pass och tycker verkligen om mig och jag känner likadant när det gäller dom. (Jag har själv valt att bara jobba timmar eftersom jag studerar).

Samtidigt verkar de här två personerna verkligen inte vilja ha kvar mig, just på grund av hur jag arbetar. Jag försöker inte vara besserwisser. Jag försöker bara jobba på ett sätt som känns säkert för både de boende och för min egen kropp. Men jag börjar undra om jag borde hålla tyst och anpassa mig, eller om det faktiskt är värt att stå på sig?

Hur hade ni gjort? Är det vanligt att man blir motarbetad när man kommer från sjukhus till äldreomsorgen?! Jag har pratat med koordinator om att få byta avdelning då jag vägrar att arbeta osund på det viset som de gör. Men nu har mina andra kollegor försökt att få mig att stanna kvar på den avledningen och försökt förklara att dessa två kvinnor bara är så i personligheten och att jag inte ska ta det personligt.

Det är så himla jobbigt, vet inte vad jag ska göra. Blir ledsen när jag inte får prata till punkt och blir avbruten jämnt. Jag är en jättekänslig tjej rent personlighetsmässigt och ödmjuk i själen, så jag klarar inte av att se boendena lida och behandlas illa bara för att två tanter inte orkar göra det lilla extra.

Har man inget snällt att säga på denna tråd, så snälla skippa att lägga en onödig kommentar här inne. Jag vill bara höra tankar, få råd om hur jag ska gå till väga och byta ett par ord.

Tack i förhand.

Först och främst hade jag lyft a-kassa samtidigt som jag studerar, du borde också göra det.
På dina besök där du arbetar själv gör du som du vill.
Gångerna ni är två får du känna av läget, vissa är verkligen idioter som arbetar inom vården.
Du pratar om ergonomi, så där klarar man sig rätt bra så länge man ej kröker ryggen även om det råkar vara fel höjd.
Men det kan vara fråga som ska tas upp med chef, men samtidigt vill man som timanställd ej he dem anledningen att göra sig av med dig.
Citera
  • 5
  • 6

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in