2026-06-26, 14:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blaska
Finns inget värre än någon gröngöling som tror de kan jobbet bättre. Gör jobbet bara och få betalt. Gå sedan vidare i livet och jobba någonstans där du trivs. Allting måste inte alltid vara på dina villkor.

Ja för att jobba säkert är något negativt liksom...🤣
Citera
2026-06-26, 15:09
Medlem
JohnnySamhalls avatar
Den här å liknande trådar skulle kunna döpas om till - "Ny på flashback - blir motarbetad".

Med väldigt ironisk ton då. Man måste förstå att flb i princip är en arbetsplats som i det vanliga trista samhället där ute. Gäller att ha låg profil i början å sen när du fått status runt typ 800 inlägg DÅ kan du börja starta riktigt kontroversiella trådar och ev bli bemött med nån form av respekt (men är du Gen Z så får du vara beredd ändå på att folk inte tar dig seriöst).

Detta blev ändå halvt seriöst. Det är knappast så att jag saknar vissa arbetsplatser nu när jag tänker på det. Som sagt TS. Hamnar du på arbetsplatser i framtiden där ingen tendens till förbättring finns inom nått år eller två - byt arbetsgivare eller avdelning. För din egen hälsas skull.
Citera
2026-06-26, 15:49
Medlem
Lyzzas avatar
Typiskt äldre vården.

Jag praktiserade på ett äldreboende under utbildning. När det enligt en uppsatt A4 var schemalagd aktivitet för de äldre på eftermiddagen tog jag självklart fatt i ett par ensamma gubbar. De och jag satte oss att spela kort och det blev väldigt uppskattat.

Undrade såklart var alla andra var.

Då blir jag hämtad!!

I personalrummet satt ALLA!! Precis alla, en del satt med fötterna uppe och fikade.

Fick en brysk uppmaning att aldrig göra om detta.

Jo, men....

Nej!

Vi följer inte detta för vi behöver vila. Dom kan klara sig själva.

Likadant på långvården. Det vi fick lära oss enligt metodboken om hur man bäddade sängarna förkastades genast.

Så gör vi inte här!!

Du får räkna med att detta kommer att upprepa sig vart än du kommer. Onödigt att slåss mot väderkvarnar.

Lyssna in tanterna som är tråkiga emot dig. Försök hitta deras positiva sida och förstärk den. De är rädda att mista sitt jobb, det enda de kan. Är utslitna och har förmodligen ont o kroppen. Då blir de surtanter.

Lycka till i livet.
Citera
2026-06-26, 16:05
Medlem
exoticspices avatar
På nytt jobb är det alltid bäst att ligga lågt första veckorna även om det kliar i fingrarna att vilja ändra på inarbetade rutiner.

Att komma med förslag är ett intrång i den gamla personalens jobb och inget som uppskattas. Bli varm i kläderna, bli kompis för att sedan smyga in nya sätt att jobba lite försiktigt, börja med de mindre sakerna för att sedan ta de större.
Citera
2026-06-26, 16:07
Medlem
exoticspices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lyzza
Typiskt äldre vården.

Jag praktiserade på ett äldreboende under utbildning. När det enligt en uppsatt A4 var schemalagd aktivitet för de äldre på eftermiddagen tog jag självklart fatt i ett par ensamma gubbar. De och jag satte oss att spela kort och det blev väldigt uppskattat.

Undrade såklart var alla andra var.

Då blir jag hämtad!!

I personalrummet satt ALLA!! Precis alla, en del satt med fötterna uppe och fikade.

Fick en brysk uppmaning att aldrig göra om detta.

Jo, men....

Nej!

Vi följer inte detta för vi behöver vila. Dom kan klara sig själva.

Likadant på långvården. Det vi fick lära oss enligt metodboken om hur man bäddade sängarna förkastades genast.

Så gör vi inte här!!

Du får räkna med att detta kommer att upprepa sig vart än du kommer. Onödigt att slåss mot väderkvarnar.

Lyssna in tanterna som är tråkiga emot dig. Försök hitta deras positiva sida och förstärk den. De är rädda att mista sitt jobb, det enda de kan. Är utslitna och har förmodligen ont o kroppen. Då blir de surtanter.

Lycka till i livet.
Så är det med eget initiativ. Antingen är det rätt eller också slår det helt fel.
Citera
2026-06-26, 17:02
Medlem
WhenAllLightDiess avatar
Dra lärdom, dra därifrån.

Vissa är såpass fast i sin bubbla att det inte går att förändras deras syn på vad de tror sig veta eller ha framför sin näsa.

Det är såhär i alla yrken, men eftersom det handlar om 1, kärringar och 2 vården, så blir det nog inte så mycket värre än så.
Citera
2026-06-26, 17:25
Medlem
exoticspices avatar
Att vara praktikant eller timanställd inom vården innebär att man hamnar utanför, man är liksom inte inne i gruppen. Blir man fast anställd blir tonen en helt annan.

Det är tråkigt att det behöver vara så eftersom de personerna ofta ser vad det finns för brister i arbetssättet som de vill förbättra men blir inte lyssnade på av de som jobbat där länge och tänker stanna kvar till pensionen.
Citera
2026-06-26, 18:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Betapred
Jag behöver höra hur andra ser på det här.

Jag är 20 år, utbildad undersköterska och studerar vidare till ssk. Under sommaren jobbar jag extra på ett äldreboende, men i vanliga fall kommer jag från sjukhusmiljö, bland annat en akutavdelning.

Jag märker redan efter ett par pass att kulturen skiljer sig enormt. Jag försöker komma med förslag kring ergonomi, patientsäkerhet och arbetssätt som jag vet fungerar från sjukhuset. Inte för att "leka chef", utan för att jag själv inte kan jobba på ett sätt där ryggen håller på att gå sönder efter två pass. Självklart är jag ingen kärring som kommer med kritik, jag är extremt ödmjuk på sättet jag utrycker mig på. Jag ställer frågan först och kommer med förslag MEN detta tas så jääääävla fel. Hjälp?!?!?

Problemet är att två kollegor verkar ha bestämt sig för att de inte vill ha mig där. När jag säger att jag kan VISA ett enklare eller mer ergonomiskt sätt att göra något får jag svar som: "Nej nej nej, det där är bara mer jobb. Du gör det svårare än vad det redan är." ”Nej, vi har gjort såhär från början”

För några dagar sedan fick vi dessutom ett akut tillstånd under min intro. Jag märkte att mina kollegor vart stressade av situationen och gick in i ett chock tillstånd. Jag gick in och hjälpte till eftersom jag har erfarenhet från akutsjukvård och kände mig trygg i det. Jag tog alltså på mig ledarrollen och gav var och en av oss en uppgift och allt gick supersmidigt. Efteråt var flera kollegor väldigt tacksamma, och jag har fått höra att några till och med skrivit till chef och koordinator och bett dem ge mig fler pass och tycker verkligen om mig och jag känner likadant när det gäller dom. (Jag har själv valt att bara jobba timmar eftersom jag studerar).

Samtidigt verkar de här två personerna verkligen inte vilja ha kvar mig, just på grund av hur jag arbetar. Jag försöker inte vara besserwisser. Jag försöker bara jobba på ett sätt som känns säkert för både de boende och för min egen kropp. Men jag börjar undra om jag borde hålla tyst och anpassa mig, eller om det faktiskt är värt att stå på sig?

Hur hade ni gjort? Är det vanligt att man blir motarbetad när man kommer från sjukhus till äldreomsorgen?! Jag har pratat med koordinator om att få byta avdelning då jag vägrar att arbeta osund på det viset som de gör. Men nu har mina andra kollegor försökt att få mig att stanna kvar på den avledningen och försökt förklara att dessa två kvinnor bara är så i personligheten och att jag inte ska ta det personligt.

Det är så himla jobbigt, vet inte vad jag ska göra. Blir ledsen när jag inte får prata till punkt och blir avbruten jämnt. Jag är en jättekänslig tjej rent personlighetsmässigt och ödmjuk i själen, så jag klarar inte av att se boendena lida och behandlas illa bara för att två tanter inte orkar göra det lilla extra.

Har man inget snällt att säga på denna tråd, så snälla skippa att lägga en onödig kommentar här inne. Jag vill bara höra tankar, få råd om hur jag ska gå till väga och byta ett par ord.

Tack i förhand.
Hej, det är jättebra att du är ambitiös och vill förändra men är man ny på en arbetsplats kan det slå fel.
Ligg lågt och gör jobbet. När du har jobbat ett tag kan du börja komma med förändringar.

Alt bytt arbetsplats och arbetskollegor. Man vill trots allt växa i sin arbetsroll och ibland är det svårt på arbetsplatser som motarbetar en. Man blir som en vissen blomma. Byt jobb då.
Citera
2026-06-26, 19:10
Medlem
Det spelar ingen roll. Börja med att vinna förtroende först, sen kan du tipsa pm nya sätt.

Det r tyvärr ganska vanligt förekommande att den som är mest oerfaren tror sig veta bäst.

Ligg lågt.
Citera
2026-06-26, 19:36
Medlem
Mr Hectors avatar
Det kommer alltid finnas folk som inte vill utvecklas. Det finns inget de skyr mer än förändring.
Citera
2026-06-26, 20:47
Medlem
Dbloodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Så ni har inte anställt NÅGON de senaste tre åren??? How's that working out for you?

Nyanställt massor, MEN de flesta är då 30-35+
Citera
2026-06-26, 20:56
Medlem
Knegares avatar
Kvinnodominerade arbetsplatser är alltid fyllda av avundsjuka, tjafs, skitsnack, maskande och gnäll om hur jobbigt det är att jobba.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in