2026-06-25, 23:05
Medlem
Silfverryggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HenAnnan
Då är du och kanske dina föräldrar värda en eloge! Tycker du att du lärde dig din personliga moral själv, eller fick du med något hemifrån som barn?
Både och. Grunderna kom från hemmet, resten har man tagit till sig under livets gång.

Citat:
Ursprungligen postat av HenAnnan
Och tycker du att andra omkring dig beter sig likadant?

För det mesta, nej tyvärr. Finns dock fåtal som agerar utifrån likartad syn på livet och som finns runt en. Men det hindrar inte mig att agera efter min moraliska kompass. Andra får göra som de vill. Jag gör det som känns rätt för mig utifrån min världsbild oavsett andras åsikt.
Citera
2026-06-25, 23:17
Medlem
Att skylla egoism på alla ointelligenta
Smidigt hehe jag är smart och därför är jag inte självisk
Citera
2026-06-25, 23:27
Medlem
JohnnySamhalls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gravlingola
Jag har en mycket ointelligent far och han är också mycket självisk. Han har alltid bara tänkt på sig själv.
Nu slår det mig. Eftersom han inte klarar av att tänka längre än näsan räcker - hur ska han då kunna tänka på andra än sig själv?

Rent spontant av alla jag nånsin träffat så lutar det mer åt 50/50 faktiskt. Någon korkad jäkel kan faktiskt visa sig vara väldigt osjälvisk å nån allmänt smart kan vara enormt egotrippad - å tvärtom då (ofta i lite mer avslöjande/kritiska situationer dessa drag visar sig - det är inte alltid det är helt uppenbart).
Citera
2026-06-25, 23:28
Medlem
Arneweisskorrvs avatar
Njae jag tror inte alls att det rör sig om intelligens.
Hur tycker du själv egoismen ser ut hos en intelligent skapande människa som byggt upp ett imperium, och som sitter på flera miljarder medan världen svälter.. är det en egoism?
Än din far som inte vill bjuda på några chips?
Citera
2026-06-26, 00:31
Medlem
Ja men tröga och dumglada.
Oftast vill ni vara det.
Även jag.
Citera
2026-06-26, 04:55
Medlem
nonameds avatar
Tror inte intelligens är kopplat till att vara självisk.
Citera
2026-06-26, 05:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jade11
Ja men tröga och dumglada.
Oftast vill ni vara det.
Även jag.
Trög och dumglad.. är du legitimerad psykolog? - du har ju fastställt en passande diagnos för USAs nuvarande president, Trump verkar ju snäll men Donalds ointelligens medför att han misslyckas.

För att knyta din analys till TS så är nog ointelligenta människor i hög utsträckning mer själviska än vi andra.
Citera
2026-06-26, 06:35
Medlem
Merwinnas avatar
Tror vi blandar olika saker friskt här. Klart att mycket intelligenta människor också kan vara mycket själviska - de kan bara sätta högre mål och även uppnå dessa mål, jämfört med random obegåvat WT. En intelligent självisk person kanske sätter ribban så högt som att ta över ett land, bli diktator och suga ut befolkningen. Han klarar av att planera och genomföra detta, och har tålamod att vänta in rätt tillfälle. En ointelligent självisk person kan inte tänka längre än att gå ut och leta efter någon gammal tant att rycka handväskan av, och han är nöjd - i alla fall för stunden - med ölen, ciggen och chipsen han kan köpa till överpris på bensinmacken för hennes kontanter.
Senast redigerad av Merwinna 2026-06-26 kl. 06:43.
Citera
2026-06-26, 10:18
Medlem
Mjälls avatar
Förmåga att hjälpa varandra är väl en typ av intelligens. Givet allt annat lika så är en mer självisk person alltså mindre intelligent, precis som en person med brister i någon annan kognitiv förmåga är mindre intelligent.

Just vår art definieras väl i synnerhet av just samarbetsförmåga, så man kanske kan vikta det lite extra högt.

Men det är lätt att bli cynisk och tänka att de som skor sig på andras lidande är intelligenta. Jag är nog mer benägen att se det som en systematisk patologi än som en reflektion av intelligensens sanna väsen.
Citera
2026-06-26, 11:03
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Nej känns fel, t.ex är kvinnor mer medkännande med andra men det är deras personlighet och inte kopplat till deras intelligens. På samma sätt med svenskar som är mer medkännande än många andra länder för människor med problem, men vi ät inte intelligentare.

Däremot har de "intelligentaste" samhällena alltid störst tolerans och omsorg om andra.
Citera
2026-06-26, 14:16
Medlem
Citat:
Jag har en mycket ointelligent far och han är också mycket självisk. Han har alltid bara tänkt på sig själv.
Nu slår det mig. Eftersom han inte klarar av att tänka längre än näsan räcker - hur ska han då kunna tänka på andra än sig själv?

Njae, det har inte med intelligens att göra utan vilka personlighetsdrag (OCEAN-modellen//femfaktorteorin) en individ har. Dessa är till stor del medfödda, precis som med intelligens, men inte direkt kopplade till intelligens med undantag för 'öppenhet' som korrelerar till intelligens i hög grad.

Personlighetsdrag påverkas dock hur de uttrycks av uppfostran, uppväxt, miljö och händelser eller trauman.

Är du säker på att din far är korkad, du är rätt färgad av din relation till honom...?
Citera
2026-06-26, 17:20
Medlem
Citat:
Näh.
Är inte du själv självisk i ditt tänk om din pappa?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in