2026-06-27, 11:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Garre74
Hade de kommit överens om det?
Men ändå haft oskyddad sex, en gång, en gång till, och sedan en gång till.
Det talar ju MOT att det var något de var överens om. För det verkar ju inte finnas några meddelanden sparade från tidigare.

För att hon säger "krav" i efterhand så betyder det verkligen INTE att hon sagt det så,
hon sa väl jag "önskar att vi använder kondom, vi borde... det vore bättre..." men i hennes värld var det "krav".

Har inte läst fupen så det är inget jag kan uttala mig om.
Citera
2026-06-27, 11:56
Medlem
Allt för fan våldtäkt nu för tiden. Det går inte att resonera med kvinnor. Dom saknar spärrar totalt och är olämpliga till att sitta och stifta lagar eller bedriva påverkansoperationer för att lagar drivs igenom.

Har själv KNULLAT och kondomen har åkt av för att bruden knipit med fittan. Är det då våldtäkt om hon kniper med sin fitta så kondomen dras av? Ska en människas liv förstöras för en sådan sak? Är det rimligt?

Jag bryr mig inte om vad den juridiska definitionen är enligt sveriges rikes lag. En våldtäkt kan aldrig vara att man råkar göra något extra pump i fittan innan man drar ur, eller att man inte tar på kådisen fastän man har sagt att den ska vara på. Det kan vara mycket andra saker men någon jävla våldtäkt är det inte. Egenmäktigt förfarande kanske?
Citera
2026-06-27, 11:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Statistenidittliv
Det var nog mannen i detta fall som lärde sig en läxa.

Att kvinnor kan göra lite vad som helst som i efterhand passar dem?
De hade sex innan utan kondom, utan några speciella känsloyttringar.
Sen helt plötsligt blev det så allvarligt.

Här en kvinna som hade sex med HIV. Utan att säga något, blev inte ens våldtäkt.
https://www.dagensjuridik.se/nyheter/hemligholl-hiv-smitta-sexpartner-far-sankt-straff-i-hovratten-da-uppsat-att-smitta-saknats/
Citera
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
De hade kommit överens om sex ifall mannen använde kondom. Mannen samtycke till detta men bröt sedan avtalet.

Vilka avtal ska man mer kunna bryta tycker du? Beställa varor utan att betala kanske?

Det gör det inte till en våldtäkt, sexet var fortfarande frivilligt, samtyckande och utan tvång. Om mannen handlar fel handlar det i så fall om ett avtalsbrott. Det kan man logiskt hävda.

Då blir det en fråga om det är lämpligt och adekvat att se på sex som ett avtal och om det är skäligt att tala om avtalsbrott. Jag anser inte det, eftersom som flera har påpekat innan det t ex logiskt måste innebära att män kan stämma kvinnor som blir gravida med motiveringen att de inte gått med på detta och att kvinnan borde använt preventivmedel.

Sex är inte en aktivitet som lämpar sig för avtal i förväg utan måste bygga på frivillighet där den som önskar ha speciella krav hela tiden är ansvarig för att se till att de villkoren uppfylls.

En man som vill undvika oönskad graviditet måste själv ta ansvaret för det och inte lägga något av det ansvaret på kvinnan.

Caveat emptor.
Citera
Medlem
Citat:
Har inte läst fupen så det är inget jag kan uttala mig om.
Enligt domen (refereras via samnytt i tråden) så sa mannen att de haft oskyddat sex flera gånger.
Citera
2026-06-27, 11:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av deddd
Gäller det samma omvänt? Har en kvinna i juridisk mening våldtagit mig om hon ljuger om preventinmedel?
Kvinnor besitter ju all makt när det kommer till graviditet, piller, spiral, dagen efter, abort, behålla. Allt hon behöver göra är att ta ett piller. Bokstavligt talat, och typ 100 reservalternativ därefter om det skulle skita sig.

En man har 0 att säga till om om han blir ljugen för (och enda skyddet är att ta bort all fysisk njutning, aka egentligen inte knulla alls)
- och jag har aldrig hört om någon kvinna blivit åtalad för det, än mindre dömd. Har någon det?
3 år är sinnessjukt straff för att tvinga någon att ta bussen till apoteket och svälja ett ofarligt piller.
Högljudda jävlar har våldtagit mig hundratals gånger när jag behövt käka piller för huvudverken de åsamkat.

Det är fan bisarrt vad svenska staten är och rotar i folks sexliv. Bara förbjud det helt och hållet ärligt talat. Fängelse för bägge vid sex eller fysisk beröring, och kör statliga provrörsfabriker för barnaskapande istället.

Kraven på nivån på en kvinnas mentala hälsa för att man ska våga stoppa kuken i den är ju helt extrem i nuläget.
Infantiliseringen och omyndighetsförklarandet av kvinnor är helt absurd. I princip ägda helt av staten. En kvinna klarar inte av att titta på den penis som ska stoppas in i henne för att se om det är en kondom på fattar du väl, hon är ju en kvinna din sjuke jävel, hur skulle hon klara av något sådant? Nej, 3 år i fängelse för dålig kommunikation med statens ägodelar.

Någon som sitter på domslutet? Var det 5-0 i beslutet? Måste undersöka nämndemännen.

En kvinna kan inte spruta in miljontals av sina ägg i en mans kropp så att han riskerar att bli oönskat gravid.

Mannen i detta fallet har utan samtycke sprutat kvinnan full med spermier. Det är detta som är våldtäkten, vad jag kan uttolka. Och det är givetvis en solklar våldtäkt.
Citera
2026-06-27, 11:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gladihatten
Nja, det visar snarare på problemet med den sanslöst breda definitionen av brottet "våldtäkt". Att våldtäkt numera betyder precis allt mellan himmel och jord relaterat till sex som en person inte är med på. Och även retroaktivt. Den normala definitionen av våldtäkt är att med våld tvinga någon till sex som uppenbart inte vill.

Det är såklart jävla dålig stil av killen att inte respektera kravet på kondom. Men såvida kvinnan inte tydligt och kraftfullt försökte avbryta sexet så bör det ju aldrig klassas som våldtäkt - frågan är om det mannen gjorde ens bör vara straffbart överhuvudtaget. Finns gott om saker som är olämpliga utan att vara olagliga.

Borde ju absolut vara straffbart, lite beroende på vad risken och målet med det var. Har han en sexuell sjukdom som han känner till och ändå gör detta så borde straffet vara högre än minimum för våldtäkt. Men det är som du säger ändå inte våldtäkt.
Citera
2026-06-27, 12:01
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bimbodeluxe
Så om du samtycker till att ha sex med mig (med tydligt uttryckta gränser) får jag göra vad fan jag vill med dig samt överskrida dina tydligt uttryckta gränser för att du samtyckt till sex? För jag har en rätt grov dildo som jag gärna går loss på med dig nämligen.

Om jag inte vill det så säger jag ifrån och ser till att du inte använder dildon på mig. Annars är det frivilligt. Om du använder tvång eller våld eller drogar mig eller något sådant: då är det en våldtäkt.

Varför kan inte kvinnan här ta sitt ansvar om hon inte vill att mannen får utlösning i henne utan skydd och använda femidom?

https://www.rfsu.se/amnen/preventivmedel/femidom/
Citera
2026-06-27, 12:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TomatKungen
Ingen har läst domen eller FUP. Men en skribent: Toalettborste-AI har lagt upp bilder från delar av domen. Bland annat mannen och kvinnans konversation.

Läser man denna konversation så framstår det som att hon verkligen ville ha kondom och verkligen har tjatat om kondom, men att han inte har haft det. Och att han sprutat i henne, mot hennes vilja. Kravet från henne var med stor sannolikhet kondom, men han tyckte väl att han kunde "dra ut den i tid". Vilket han inte gjorde. I meddelande till henne ber han om ursäkt för att han inte drog ut den i tid och skyller på att han var "så kåt". Och han skriver också att han hade hoppats på "en lång passionerad natt" med henne.

Hon skäller ut honom och skriver att detta har skapat mer ångest för henne än vad hon behövde. Hon köper dagen-efter-piller och han betalar för dessa, men har invändningar att hon inte skulle behöva ta dessa, då det inte är den tiden i hennes menscykel... Hon skriver att han inte bestämmer över hennes kropp. Och hon skriver att hon inte vill träffa honom. Då uttrycker han att han tycker det är synd, för han tycker att de två hade något fint på g. Och då lir hon väldigt tydlig med honom hur dåligt hon har mått över detta och är arg över att han inte har respekterat hennes gränser och att hon inte kan lita på honom efter detta. Sedan blockerar hon honom.

Typ. Leta rätt på Toalettborste-AIs inlägg, så kan du se både denna konversation och delar av domen, via länkar.

Hon har inte samtyckt till att han sprutade i henne. Och hon tycks inte ha samtyckt till sex utan skydd? Hur som helst är det en tydlig våldtäkt, då han kommer i henne mot hennes uttalade vilja.

Nej det framkommer inte att hon TJATAT om det, det är vad hon påstår.

För en kvinna kan det vara att hon i förbifarten sagt det två gånger -
"förresten älskling, nästa gång tar vi kondom"

Tredje gången blir det att hon TJATAT om kondom.
Det är exakt så de fungerar.

Det kan INTE vara våldtäkt, du dödar ju detta case - hela sexet var frivilligt fram till att han råkade komma. Ber om ursäkt för det.
Då kan det ju inte vara brottsligt, det finns inget uppsåt - han har inte börjat ha sex med tanken att komma i henne.
Citera
2026-06-27, 12:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Det gör det inte till en våldtäkt, sexet var fortfarande frivilligt, samtyckande och utan tvång. Om mannen handlar fel handlar det i så fall om ett avtalsbrott. Det kan man logiskt hävda.

Då blir det en fråga om det är lämpligt och adekvat att se på sex som ett avtal och om det är skäligt att tala om avtalsbrott. Jag anser inte det, eftersom som flera har påpekat innan det t ex logiskt måste innebära att män kan stämma kvinnor som blir gravida med motiveringen att de inte gått med på detta och att kvinnan borde använt preventivmedel.

Sex är inte en aktivitet som lämpar sig för avtal i förväg utan måste bygga på frivillighet där den som önskar ha speciella krav hela tiden är ansvarig för att se till att de villkoren uppfylls.

En man som vill undvika oönskad graviditet måste själv ta ansvaret för det och inte lägga något av det ansvaret på kvinnan.

Caveat emptor.

Klart att män borde kunna stämma kvinnor som ej tar P-medel om de säger sig ta det. Men lycka till att bevisa vare sig att de sagt detta eller att de ej tagit det.

Varför jag heller inte förstår hur han blir fälld för detta, han kunde bara ljugit om att de gått med på det och att hon inte slutade i första sekund när hon kände att det inte var gummi på. (som vissa påpekat i tråden?)

Varför ska dessa saker inte vara brott? Problemet är bara bevisbördan som vanligt.
Citera
2026-06-27, 12:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Finmalet
Borde ju absolut vara straffbart, lite beroende på vad risken och målet med det var. Har han en sexuell sjukdom som han känner till och ändå gör detta så borde straffet vara högre än minimum för våldtäkt. Men det är som du säger ändå inte våldtäkt.

Inte när en kvinna som gör det.
https://www.dagensjuridik.se/nyheter/hemligholl-hiv-smitta-sexpartner-far-sankt-straff-i-hovratten-da-uppsat-att-smitta-saknats/
Citera
2026-06-27, 12:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Garre74
Här en kvinna som hade sex med HIV. Utan att säga något, blev inte ens våldtäkt.

Så en man har alltså frivilligt oskyddat samlag med denna kvinna och så är det hon som döms. Inget ansvar för mannen med andra ord. Som det ju ska vara enligt er.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in